Apple CEO Tim Cook heeft aangekondigd dat zijn bedrijf een fonds van 1 miljard dollar gaat oprichten. Doel is om daarmee extra banen te creëren in de Amerikaanse industrie. Ook opende Apple een aparte webpagina waarop ze uitleggen hoeveel werkgelegenheid er al ontstaan is, dankzij de aanwezigheid van Apple.
Banenfonds van 1 miljard dollar
Tim Cook was te zien in het tv-programma CNBC Mad Money, waar hij onder andere vertelde dat hij dankzij de Apple Watch 13 kilo is afgevallen. Cook vertelde presentator Jim Cramer ook over de impact van de iPhone, Apple’s invloed op wereldniveau en de plannen rondom televisie.
Cook liet weten dat Apple $1 miljard opzij gaat zetten voor een fonds om banen in de productie-industrie te creëren. De eerste investering is al gedaan en zal in de loop van mei worden aangekondigd. Overigens gaat het slechts om 0,39 procent van de totale cashvoorraad van Apple.
Apple wil met het fonds een beweging in gang zetten. Als er nieuwe banen bij komen, levert dat nog meer banen op, bijvoorbeeld in de dienstensector. Cook gaf aan dat zijn bedrijf altijd op zoek is naar mogelijkheden om meer banen te creëren in de Verenigde Staten. Het gaat dan niet om eenvoudige fabricageklussen die nu in China worden uitgevoerd, maar om iets hoger geschoold werk.
Speciale website over werkgelegenheid
Zo maakt Ryan, te zien op de foto hierboven, testapparatuur waarmee Apple de waterbestendigheid van de iPhone 7 kan testen. Hij werkt voor Cincinnati Test Systems in Ohio. Op de speciale website heeft Apple per Amerikaanse staat aangegeven hoeveel Apple-medewerkers er werkzaam zijn (buiten Californië zijn dat vooral winkelmedewerkers), hoeveel extra banen er gecreëerd zijn en hoeveel toeleveranciers Apple er heeft. Ook laat Apple per staat zien welke apps in de betreffende staat worden gemaakt. Bij sommige staten was dat gemakkelijk (MLB en Bloomberg in New York, Nike+ Run Club in Oregon en Duolingo in Pennsylvania), maar bij andere staten was het schrapen (X-Plane 10 uit South Carolina, Intro to Colors uit South Dakota, Banktivity uit Vermont).
Cook besteedde afgelopen jaar $50 miljard aan toeleveranciers in de Verenigde Staten, zoals klevend materiaal van 3M en Gorilla Glass-platen van Corning. Cook beloofde dat we deze zomer meer te horen krijgen over het creëren van banen voor ontwikkelaars.
Cook over Apple’s tv-plannen
In het interview kwamen ook Apple’s plannen met televisie aan bod. Cook gaf aan dat Apple de omzet uit diensten verdubbeld wil hebben in 2020, met bestaande en nieuwe diensten. Apple onderzoekt daarom de mogelijkheden op het gebied van televisie en originele eigen series. Cook wees erop dat steeds meer mensen hun kabelabonnement opzeggen en kiezen voor een andere manier van kijken. Hoe dit zich gaat ontwikkelen is nog afwachten, maar Apple wil er zeker deel van uitmaken.
Omdat we denken dat de beste ervaring voor een klant is, dat hij de dingen kan zien wanneer hij wil, op de manier die hij wil en met allerlei extra informatie er omheen. We zijn nog aan het leren en we zien wel waar we terechtkomen.
Cook noemde de iPhone het “beste consumentenproduct ooit” omdat het zo verweven is met je dagelijkse leven, dat je niet zonder de deur uit kunt. Op de vraag of er nog iets onverwachts uitkomt waarmee Apple ons totaal gaat verrassen, wilde Cook uiteraard niet reageren, maar hij hintte wel opnieuw naar augmented reality en kunstmatige intelligentie.
We werken altijd aan een ongelooflijk aantal dingen. Ik denk dat AI groot is. We gebruiken AI in zoveel dingen die we vandaag doen, maar we zullen het in de toekomst nog meer kunnen gebruiken omdat de processors en GPU’s ongelooflijk goed worden. Ik wil niet op details ingaan, maar er is veel meer op dat gebied.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 0 reacties