Opinie: zo staat Apple er anno 2017 voor
Apple wist dinsdag 31 januari 2017 indrukwekkende kwartaalcijfers te melden. Het bedrijf groeit weer en kon mooie cijfers laten zien voor de feestdagenperiode. Met een recordaantal van 78,3 miljoen verkochte iPhones en meer dan $78 miljard aan omzet is er genoeg reden om bij Apple de vlag uit te hangen en uit te kijken naar een fantastisch jaar. Hoe staat Apple er begin 2017 voor? We haalden de 10 belangrijkste punten uit de aankondigingen.
#1 Diensten groeien als kool
Diensten leveren steeds meer geld op voor Apple. Afgelopen kwartaal leverden ze 7,17 miljard dollar omzet op; een record en een stijging van 18% ten opzichte van een jaar geleden. Tim Cook denkt dat alleen de dienstensector van eind van dit jaar net zo groot is als een Fortune 100-bedrijf. Diensten leveren nu al net zoveel geld op als de Mac. De groei is afgelopen kwartaal vooral te danken aan de App Store: afgelopen december boekte de App Store de beste maand ooit. Ook de inkomsten uit Apple Music, Apple Pay, iTunes en iCloud nemen toe. Dat laatste komt ook omdat Apple ervoor zorgt dat je ongemerkt steeds meer iCloud-opslagruimte nodig hebt. Bijna alles synchroniseert met iCloud. De komende vier jaar wil Tim Cook de omzet uit diensten zelfs verdubbelen.
Bekijk grafiek Procentuele wijziging y-o-y.
#2 De iPhone 7 is ondanks doemverhalen een gigantisch succes
Er verschijnen regelmatig doemverhalen dat Apple de productie van de iPhone 7 alwéér moet terugdraaien vanwege een tegenvallende vraag. Maar niets blijkt minder waar. Er werden dankzij de twee ‘saaie’ modellen maar liefst 78,3 miljoen iPhones verkocht, meer dan de 74,8 miljoen exemplaren van vorig jaar.
Bekijk grafiek Verkopen iPhone.
#3 iPhone 7 Plus was enorm gewild
Apple heeft een briljante manier gevonden om te zorgen dat mensen een duurder toestel gaan kopen. Door de iPhone 7 Plus extra functies te geven voelden veel mensen zich ‘genoodzaakt’ om over te stappen naar het duurdere model. De angst om functies mis te lopen zorgde voor een verschuiving van de 4,7-inch iPhones naar de 5,5-inch iPhones, vooral vanwege de dubbele camera met portretstand. Dit zorgde er ook voor dat de gemiddelde verkoopprijs van de iPhone is gestegen. Volgens Tim Cook verkocht de iPhone 7 Plus beter dan elk eerder Plus-model, waardoor Apple tot in januari moeite had om te voldoen aan de vraag. Ook zouden gebruikers inmiddels gewend zijn aan de grotere smartphones, waardoor ze de tijd rijp vinden om over te stappen naar een Plus.
#4 iPads blijven een moeilijk geval
Vorig jaar was de iPad het #2 product van Apple, achter de iPhone. Nu staat het op de vierde plaats achter de iPhone, Mac en Diensten. Zelfs de categorie Overig (Beats, Apple Watch, Apple TV) staat op het punt om de iPad in te halen.
Herinner je je nog de opmerkingen over het post-pc-tijdperk? We zouden de laptops en desktops aan de kant zetten omdat je alles op een iPad kunt doen. Inmiddels is wel duidelijk dat de iPad niet hét centrale apparaat is waarop je het merendeel van je werk doet, maar dat het een apparaat voor erbij is. De verkoop van iPads zakte naar 13 miljoen stuks, terwijl dat een jaar geleden nog 16 miljoen stuks was. De omzet ging ook omlaag. Toch zei CFO Maestri dat de verkopen beter waren dan verwacht en dat de iPad een marktaandeel van 85% heeft bij tablets boven de $200. De klanttevredenheid is ook erg hoog en tikt nog net niet de 100% aan. Het is vervelend nieuws voor investeerders die altijd maar meer-meer-meer willen, maar eigenlijk goed nieuws voor jou als consument: je hebt een kwalitatief goed apparaat dat jarenlang meegaat en prettig in gebruik is. En vanwege het hoge marktaandeel weet je dat accessoires en apps bijna altijd geschikt worden gemaakt voor de iPad.
Bekijk grafiek Verkopen iPad.
#5 Mac-verkopen trekken ietsje aan
De Mac-verkoop loopt goed en dat heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe MacBook Pro’s. Het zal niet gaan om “miljoenen mensen” die een MacBook Pro hebben gekocht (zoals een iCulture-lezer suggereerde) want de cijfers laten een veel bescheidener groei zien. Het ging om 5,4 miljoen stuks ten opzichte van 5,3 miljoen een jaar geleden, dus een verschil van zo’n 100.000 stuks. Apple gaf tijdens de nabespreking van de kwartaalcijfers aan dat het de hoogste kwartaalomzet voor de Mac ooit was. Een groot deel daarvan waren mensen die voor het eerst een Mac kochten en voorheen op Windows werkten. Apple’s strategie om mensen na aankoop van een iPhone of iPad het ecosysteem binnen te halen, lijkt dus nog steeds te werken.
Bekijk grafiek Verkopen Mac.
#6 Apple wil een berg geld naar de VS halen
Apple heeft nu $246.1 miljard in cash, waarvan $231 in het buitenland staat gestald. Tim Cook zei er vertrouwen in te hebben dat hij een deel van die $231 miljard weer naar de VS kan halen, dankzij gunstige belastingregelingen. Cook noemde daarbij niet de naam Donald Trump, maar het is duidelijk dat de nieuwe president het Amerikaanse bedrijfsleven wil helpen. Cook hoopt dat een deel van de cashvoorraad al in 2017 voor een redelijk belastingpercentage overgeheveld kan worden naar de VS. Dat zou niet alleen goed zijn voor het land, maar ook voor Apple, aldus Cook. Helaas wilde Cook niet zeggen wat hij met het geld wil doen. Apple deed in 2016 tussen de 15 en 20 overnames en zal dat in 2017 ook blijven doen. Meestal zijn het kleine bedrijven, maar Cook hield de mogelijkheid open om ook grotere bedrijven over te nemen.
#7 Meer eigen content voor Apple TV
Op de vraag hoe Apple de groeiende berg cash gaat besteden, antwoordde Tim Cook tijdens de nabespreking van de kwartaalcijfers dat de Apple TV en Apple Music meer aandacht zullen krijgen. Als het om originele, eigen content op de Apple TV gaat staat Apple nog maar aan het begin. De media-industrie verandert drastisch, denkt Cook en dat heeft ermee te maken dat steeds meer mensen hun kabelabonnement vaarwel zeggen.
Wat originele content betreft hebben we nog maar één teen in het water gestoken bij Apple Music. Dat gaan we in de loop van dit jaar doorzetten. We leren ervan en gebruiken het om verder te gaan.
Cook vertelde dat hij blij is met de manier waarop de Apple TV zich heeft ontwikkeld en dat er “meer dingen gepland zijn”. Wat er precies in de pijplijn zit, wilde hij uiteraard niet kwijt. Apple ziet vooral meer mogelijkheden in abonnementgebaseerde diensten.
#8 2017 wordt het jaar van nieuwe rechtszaken
Tim Cook heeft eerder gezegd dat hij het liefst conflicten buiten de rechtszaal oplost. Toch zal Apple in 2017 zijn verwikkeld in twee grote rechtszaken: met Nokia en Qualcomm. Wat Qualcomm betreft ziet Cook het als een laatste redmiddel. Apple zag geen mogelijkheden om de zaak op te lossen zonder juridische actie te ondernemen. Qualcomm hinderde namelijk Apple’s plannen om te innoveren door steeds hogere royalties te vragen voor gebruikte technologie. Ook zou het bedrijf een miljard dollar achterhouden aan betalingen die Apple nog tegoed had. “Het is alsof je een zitbank koopt en verschillende prijzen moet betalen, afhankelijk van het huis waarin je het wilt neerzetten”, vatte Cook de situatie samen.
#9 HomeKit en CarPlay: ‘Ik gebruik het zelf ook’
Twee producten die vaak weinig aandacht krijgen tijdens de kwartaalcijfers zijn HomeKit en CarPlay. Apple wist te melden dat er nu 1 miljoen CarPlay-gebruikers zijn en dat het aantal snel groeit.
Ook zijn er nu 100 producten die met HomeKit werken. Cook vertelde de toehoorders dat HomeKit het meest veilige platform is voor het automatiseren van je huis en dat hij er zelf ook gebruik van maakt. Van het aansteken van de haard als hij ’s avonds wil relaxen tot het automatisch inschakelen van de lampen als hij binnen een bepaalde straal van zijn huis komt. Is Cook toch de man uit het reclamefilmpje van Centraal Beheer?
#10 Recordverkopen voor de Apple Watch
Er is nogal wat cynisme rondom de Apple Watch. De verkopen zouden al over hun hoogtepunt heen zijn, mensen zitten niet op smartwatches te wachten en de meest kritische verhalen beweren zelfs dat de Apple Watch een flop is. Dat blijkt niet het geval: de Apple Watch heeft het beste kwartaal ooit achter de rug. “De vraag naar de Apple Watch was zo hoog, dat we niet genoeg konden maken”, aldus Cook. Helaas geeft Apple geen exacte cijfers vrij, maar volgens cijfers van Above Avalon zijn er 5,4 miljoen stuks van verkocht, ongeveer net zoveel als er Macs worden verkocht.
Ook een opvallende constatering: er worden drie keer meer Apple Watches dan Amazon Echo’s verkocht. Toch zou de Apple Watch een flop zijn, terwijl de Echo wordt gezien als een enorm verkoopsucces. Zo zie je maar hoe een vertekend beeld kan ontstaan. Cijfers zeggen daarbij ook niet alles, want de categorie ‘Overige producten’ daalde qua omzet van 4,35 miljard dollar naar 4,02 miljard dollar ten opzichte van vorig jaar. Het kan best zijn dat de Apple Watch goed verkoopt, maar dat iPods, Apple TV en Beats-producten de cijfers omlaag hebben getrokken.
Die 5,4 miljoen stuks voor de Apple Watch zijn indrukwekkend, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met de iPhone, die nog steeds Apple’s belangrijkste inkomstenbron is:
Bekijk grafiek Omzet per productcategorie.
Bonus: Apple profiteerde van extra week
Van Tim Cook wordt wel eens gezegd dat het een boekhouder is die zorgt voor mooie financiële cijfers, maar zich niet zo druk maakt over het product en innovatie. Dat klopt. Zijn achtergrond in Technische Bedrijfskunde zal daarin meespelen en voor de creatieve ontwikkelingen heeft hij Jony Ive zitten. Dat er na drie moeizame kwartalen weer groei zichtbaar is, is een bewonderenswaardige presentatie, maar er is een factor die daarbij heeft geholpen: het kwartaal duurde niet de gebruikelijke 13 weken, maar 14 weken. Apple sloot het zomerkwartaal op 24 september en had eigenlijk het feestdagenkwartaal op 24 december moeten afsluiten, maar omdat de laatste zaterdag van de maand (de 31e) nog werd meegenomen was het kwartaal langer dan gebruikelijk.
Het zal er ook voor zorgen dat de cijfers in het eerste kwartaal van 2017 zullen tegenvallen, omdat het fiscale kwartaal korter is (en omdat er in de eerste maanden van het jaar traditioneel minder dure spullen worden gekocht). Volgens CFO Luca Maestri had Apple nog veel meer kunnen profiteren van die 14e week, als er niet vier verstorende factoren waren geweest. De iPhone 7 kwam bijvoorbeeld eerder op de markt dan de iPhone 6s in het voorgaande jaar, waardoor vergelijkingen tussen beide kwartalen lastiger zijn. Daarnaast speelden nog factoren rondom China, de koers van de dollar en een eenmalige betaling in een patentzaak van $548 miljoen in hetzelfde fiscale kwartaal een jaar geleden (fq1 2016)
Je moet daarom een slag om de arm houden als je kwartalen wilt vergelijken. Maar ja, echte alternatieven om cijfers eerlijk te vergelijken zijn er niet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Check hooi mooi die Watch is op dat plaatje… wanneer die aan (blijft) staan.
Ppppfff ik vrees dat een ‘always on mode’ nog lang niet gaat komen… tot die tijd denk ik niet een Watch te gaan kopen…
Bijna 70% heeft 2 jaar geleden, toen de iPhone 6 uitkwam, gedacht die moet ik hebben omdat die iPhone destijds een redesign was t.o.v. de iPhone 5s. De meeste mensen sloten een 2 jarig contract af en aangezien dus voor vele, bij de release van de iPhone 7, hun 2 jarig contract afliep denk ik dat dat misschien wel de reden kan zijn voor het meevallen van de verkopen. Stel je voor dat Apple bij de iPhone 7 ook nog is een redesign had geven, ik denk dat ze dan echt aardig wat miljarden erbij hadden verdiend.
@Ilyesien: Hij is altijd aan als je erop kijkt. Is dus helemaal niet storend dat ie niet altijd aan is. Alleen maar goed voor de batterij.
@Daan: Jij weet als Apple watch bezitter waarschijnlijk net zo goed als ik dat de Apple watch 6 van de 10 keer niet aan gaat als je er op kijkt. Blijf het zelf nog steeds een beta product vinden die heel eerlijk gezegd niet zoveel toevoegt behalve activiteit meten gedurende de dag. Voor de rest pak ik altijd mijn iPhone SE erbij.
@Richard: Dan is er vermoedelijk toch iets niet goed in jouw Apple Watch, want mijn Apple Watch gaat consistent 10/10x aan als ik erop kijk. Heb je al eens contact opgenomen met Apple hierover? Wellicht een defecte gyroscoopsensor.
Dit is een mooi artikel om te lezen. Een van de betere in lange tijd.
Waarom wordt er nu altijd gesproken over “in cash”.
Voor mij betekent cash dat je het contant hebt.
Zolang er voor de Apple Watch geen aparte verkoopcijfers uitgebracht worden kan Apple lullen wat het wil over ‘beste kwartaal ooit’. Zolang deze verzwegen worden kan je niet besluiten dat het een succes is, dan zou eenderwelk bedrijf er als de kippen bij zijn verkoopcijfers te publiceren. Meer kan er niet over gezegd worden, punt.
@Jean-Paul Horn: Ik heb inderdaad ook geen problemen. Ik zou zeggen dat het minstens 99/100 keer goed gaat.
.@Daan: Het gaat er bij mij niet alleen om of ie aangaat als ik ernaar kijk. Ik zie de apple watch ook als mode accessoire. Een horloge met een zwart scherm om mijn pols vind ik niet mooi. Sterker nog, ik vind het lelijk, echt spuuglelijk. Vooral als het een rechthoekige vorm heeft. Het ziet er dan zo “geeky”uit. Een (mooie) watch-face met een mooi wijzerplaat is een van de dingen waar de meeste, zo niet alle, mensen naar kijken bij het kopen van een normaal (digitaal) horloge. Het is namelijk onderdeel van het design, onderdeel van het geheel. Dus ik snap eigenlijk niet dat daar totaal niet naar wordt gekeken bij een smart watch. Tenzij het jou uiterst en alleen gaat om de functies erin. Voor mij is het meer dan dat, de functies, maar het dient er ook nog als (een “normaal”) horloge uit te zien. En dat het sommige niet boeit dat snap ik. Maar niet iedereen kijkt op dezelfde manier naar een smart watch.
Voorspelling: volgend jaar 100 miljoen iPhones in het 4e kwartaal.
iPad: met de steeds hogere prijzen lijkt Apple zich bewust te richten op zoveel mogelijk verdienen met iPads, in plaats van zoveel mogelijk exemplaren verkopen. Bedrijven zijn dan interessanter dan particulieren. Door de hoge klanttevredenheid komen kopers vroeg of laat terug voor een nieuwe iPad.
Maak daar maar 175 van de 100 keer van 😉
Nee, geen Trumpiaanse grootspraak, maar mijn ervaring is dat ‘ie ook héél vaak onnodig aangaat als je met je arm een heel andere beweging maakt dan de geijkte klokkijk beweging – die ze pretenderen zo goed te herkennen 🤔
En dát is natuurlijk níet goed voor de accuduur.
_
OT: bij puntje #2 en #3 wordt gemakshalve wel vergeten dat ze juist rond de verschijning van de 7’s een enorm kado hebben gehad van de grootste concurrent met diens batterygate, waar vooral de plus veel profijt van heeft gehad.
Voor een inventarisatie waar ze nu écht, ook op iets langere termijn, staan had dat wel even meegenomen mogen worden, dat was een (hoogstwaarschijnlijk) slechts éénmalige meevaller…
Inderdaad. Hier ook geen enkel probleem mee.
Integendeel. Zo goed als geen enkel bedrijf geeft verkoopcijfers vrij. Apple is daarin de enige.
Als je al iets vindt over verkoopcijfers van andere producten dan zijn het berekende gokjes van analisten, maar zelden (zeg maar gerust nooit) harde cijfers van het bedrijf zelf.
Het was direct al te merken dat de iPhone 7 – en dan vooral de 7 Plus – enorm werd verkocht. Er ontstonden niet voor niets lange wachttijden. Het aflopen van 2-jarige contracten kan een reden zijn, maar de iPhone 7 en 7 Plus zijn ook gewoon prima iPhones, met nieuwe functies als verbeterde camera en nieuwe opties daarin en bijvoorbeeld waterdichtheid. Ook werkte het goed dat er een nieuwe ‘kleur’ werd geïntroduceerd: de jet black zorgde voor een enorme run op deze bijzondere kleur.
Wat de Apple Watch betreft: aantrekkelijke Keynote voor de nieuwe ‘Series 2’ en vernieuwde en voordeliger ‘Series 1′ zorgde voor hogere verkopen. Daarbij heeft Apple eindelijk ingezien dat ze de Apple Watch niét moeten verkopen als fashion horloge, want dat is het niet.
Het wordt m.i. niet gekocht door mensen met grote mode interesse. Het is en blijft een gadget, een mini-computertje om je pols.
Om dit jaar door de stoten zal Apple met een platter model Apple Watch moeten komen, nieuwe en belangrijker health functies moeten toevoegen en idd ervoor zorgen dat er continue iets aanblijft op het scherm. Al is het maar de tijd. Dat kost echt geen batterij. Mijn eerste digitale lcd horloge, Seiko in 1975, had altijd de tijd aan staan en deed een jaar met z’n batterij. Nou kon die ook niet veel anders. Maar continue beeld moet kunnen!