Apple begint apps te weigeren die gebruik maken van UDID

Apps die gebruik maken van het UDID worden nu door Apple geweigerd. Dit unieke identificatienummer is voor iedere iOS-apparaat anders en kan gebruikt worden om het gedrag van de gebruikers te meten. Ontwikkelaars moeten nu een eigen identificatienummer gebruiken.
Bert van Doorn -

Apple begint apps te weigeren die gebruik maken van UDIDApple heeft voor het eerst apps geweigerd, die aan de hand van de UDID gebruikers proberen te identificeren. Het UDID is een identificatienummer dat ieder iOS-apparaat krijgt en dat net als het IMEI-nummer, uniek is. Ontwikkelaars werden een half jaar geleden al geïnformeerd om niet meer van de UDID gebruik te maken. Apple hoopt met het verbod de privacy van gebruikers beter te kunnen beschermen. Vooral advertentienetwerken maken veel gebruik van het Unique Device Identifier om zo in de gaten te houden wat de gebruiker allemaal doet op zijn iOS-apparaat. Zo kunnen advertenties op maat worden aangeboden.


Aan de hand van de UDID is niet precies na te gaan wie de persoon is, die het apparaat bedient. Er kan geen verband met naam- en adresgegevens worden gemaakt. Maar als meerdere apps het nummer gebruiken, kan een profiel worden gemaakt van een gebruiker. Vooral voor reclamedoeleinden is dit kostbare informatie. Ontwikkelaars wordt nu aangeraden om eigen unieke identificatienummers te gebruiken.

Hoewel Apple het gebruik van de UDID niet toestaat voor derde partijen, is het niet duidelijk of ze het zelf wel blijft gebruiken voor haar eigen advertentienetwerk iAds. Ook andere Apple-diensten zoals Game Center zouden van het identificatienummer kunnen blijven gebruiken en dit kan een voordeel zijn ten opzichte van vergelijkbare diensten.

Informatie

Laatst bijgewerkt
25 maart 2012 om 15:36
Onderwerpen
,
Categorie
Apps

Reacties: 10 reacties

  1. Netjess. Ik heb sinds kort toch maar PrivaCy geïnstalleerd vanuit Cydia. Erg handig 🙂

  2. Ik hoop dat ze Udid gebruiken on je iphone te traceren ook als ie gewist is.

  3. Ik denk dat ze beter het niet mogelijk maken om het te vragen dan maar verbieden.

    @Maxmax: Dat heeft geen zin wat hij weet niet met wat hij zich moet verbinden om te laten zien waar hij is.

  4. @Maxmax: Daarvoor heb je meer aan een IMEI. Opgeven als vermist/gestolen 😉

  5. Er zitten nauwelijks risico’s aan het gebruik van een UDID. Ook met een eigen gecreëerde unieke code zou je enig soort misbruik kunnen toepassen door de achtergrond processen van iOS.

    Ik begrijp eigenlijk niks van het hele verhaal want het hele systeem van PUSH notificaties is volledig gebaseerd op het UDID nummer en kan ook niet zonder. ALLE apps die push notificaties hebben slaan op de een of andere wijze je UDID op, ook wel een eigen code maar om de notificatie te sturen heb je het UDID nodig.

    Dus willen ze nu alle apps weigeren die PUSH notificaties gebruikt of op andere wijze belangrijke applicatie data koppelt aan jouw iPhone.

  6. Push Messages is een apart systeem van Apple, dat gaat dus niet via servers van adverteerders..

  7. @Jasper: Bij het gebruiken van PUSH moet de uitgever ook UDID nummers op slaan voor het versturen ervan. Dus of het nu een adverteerder is of een uitgever, beide zouden last hebben van een dergelijke weigering.

  8. Even ter verduidelijking: PUSH gebruikt niet het UDID; wanneer de app toestemming vraagt aan jou voor pushberichten wordt er een token gegenereerd, deze is uniek per device per app, het UDID was uniek per device voor elke app, en sinds de beta van iOS5 werden wij developers er al op geattendeerd dat deze methode ging vervallen.

    Ikzelf gebruik een andere methode voor het verkrijgen van een unieke code, nadeel is alleen dat deze code anders is als de user de app verwijderd en opnieuw installeert (ook hier is wel een optie voor maar dat laat ik maar even achterwege).

    Het grote voordeel voor de user met het laten vervallen van het UDID is dat de adverteerders nu niet kunnen zien welke apps jij allemaal gebruikt, omdat de verschillende apps de fixed UDID doorstuurden.

    Omdat dit nu niet meer kan, en elke app een andere identifier/pushtoken krijgt, is dit niet meer te meten.

    Origineel geplaatst door Score Media
    @Jasper: Bij het gebruiken van PUSH moet de uitgever ook UDID nummers op slaan voor het versturen ervan. Dus of het nu een adverteerder is of een uitgever, beide zouden last hebben van een dergelijke weigering.

    Het UDID is niet nodig voor een PUSH bericht,alleen het token; de methode [[UIDevice CurrentDevice] uniqueIdentifier] was de methode om het UDID te krijgen, maar deze is dus deprecated.

  9. Zoals muis al zegt: snap niet dat ios het nummer ooit opvraagbaar heeft gemaakt voor externe ontwiikkelaars. Ik herinner me nog een hele discussie over een uniek nummer in een intel processor in de jaren negentig (was dit de pentium 2?) intel heeft toen afgezien van identificatie van de processor, onder druk van privacy issues. Heb nooit begrepen dat dit voor apple nooit een probleem is geweest. Beter is helemaal geen nummer, zet het nummer maar op de achterkant van het ios device.

  10. gebruikt TomTom ook niet je UDID om vast te stellen of je een abo hebt op hun diensten ?