Apple-topmannen Tim Cook, Eddy Cue en Craig Federighi hebben op 27 juni Apple-retailmanagers toegesproken tijdens een bijeenkomst op Fort Mason (San Francisco). Tijdens de bijeenkomst vertelde Tim Cook dat 80 procent van de iPhones worden verkocht via derde partijen, dus niet via de eigen Apple Stores. Nieuwe promotieplannen moeten ervoor zorgen dat Apple meer iPhones verkoopt via eigen winkels, zodat klanten meteen worden geconfronteerd met andere producten zoals de iPad en MacBook. Bovendien beloofde Apple de aanwezige managers een “leger aan nieuwe producten” die nog in het verschiet liggen. Maar de verdere invulling daarvan mochten de toehoorders zelf doen: wellicht een iPhone 5S, een budget iPhone, een vijfde generatie iPad of misschien wel een horloge of televisie?
De Apple-retailmanagers waren bij elkaar geroepen om nieuwe marketingplannen uiteen te zetten. Die zijn erop gericht om te zorgen dat meer mensen hun iPhone via de Apple Store kopen. De iPhone is voor veel mensen namelijk de eerste kennismaking met Apple; als ze eenmaal een iPhone hebben gekocht is de stap klein om ook een iPad en een Mac te kopen. Maar terwijl slechts 20% van de iPhones via Apple zelf worden gekocht, krijgt Apple wel 50% van alle reparaties en andere vormen van klantenservice te verwerken. Die percentages moeten meer in balans komen, aldus Cook. Extra beloningen voor de retailmanagers en speciale promoties moeten ervoor zorgen dat mensen de weg naar de Apple Store weten te vinden. Een voorbeeld daarvan was deze week al te merken: voor het eerst is de iPhone opgenomen in het Back to School/Weer naar School-programma voor studenten. Er komt ook een inruilprogramma voor toestellen en er zou een internationale uitrol kunnen komen van het price match-programma, waarbij Apple de prijzen aanpast aan die van de concurrentie. Apple heeft ook plannen om behoorlijk reclame te maken voor iOS 7.
Naast het ‘leger’ aan nieuwe producten heeft Apple ook nieuwe retaillocaties in Europa gepland, waaronder de Apple Stores in Den Haag en Haarlem, die nu nog in verbouwing zijn.
Twitteraar @noblewb publiceerde wat foto’s van de bijeenkomst. Hij vertelt: “Wat er ook aan de hand is, het is groot. Ze brengen mensen vandaag ook per bus naar andere gebouwen bij Fort Mason.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Laat ze maar beginnen met Ideal en of PayPal accepteren via de Apple store 🙂
Tuurlijk stuur die mensen maar naar apple zelf, verkopen die retailers straks helemaal niks meer! In Nederland vallen er APR’s om en worden kleine APR’s maar AR’s omdat ze niet meer kunnen voldoen aan de eisen en Apple wil dat ze mensen die voor een iPhone komen naar Apple zelf sturen! Volgens mij zijn ze er zelf mee begonnen door exclusieve contracten te sluiten met de mobiele providers en ze alleen via hun of via hun eigen store te verkopen.
Dat er een ‘leger aan nieuwe producten’ komt ben ik wel benieuwd naar, wordt wel tijd dat ze iets nieuws uitbrengen!
Het is meer zo dat de consument zelf naar de Apple Store gaat voor reperaties, het wordt ter plekke gedaan en je bent heel vaak binnen een uurtje klaar, terwijl bij de winkel waar je het kocht je met gemak paar dagen, soms weken je iPhone kwijt bent.
Er is maar een Apple Store in Nederland en ik ga niet helemaal naar Adam om iets van Apple te kopen, ik vind het ook niet raar dat er minder wordt gekocht in eigen winkel, ik vind 20 nog best veel aangezien iedereen een iphone met een abbo neemt.
Maar als de store in den haag open gaat zal ik daar wel wat vaker naar toe gaan, maar mediamarkt en dixsons blijft nummer een want daar heb je 3 jaar garantie die soms best handig is.
“Arsenaal aan nieuwe producten”
K’zie in m’n glazen bol vooral evolutie, géén revolutie….
Jammer, leadership exit. Followers of fashion instead…
@lars: Die 20% bedoelt hij bij de winkels in de hele wereld en niet alleen NL.
En MediaMarkt geeft geen 3 jaar garantie, Dixons daartegen wel.
Jij hebt de nieuwe MacPro nog niet gezien?
Wat iPhones betreft kan je op dit moment inderdaad alleen nog maar evolueren. Het ding is er namelijk al.
De iPod was ook een revolutie die daarna evolutie werd.
Je kan niet verwachten dat ze bij Apple elk jaar met een “revolutionair” product komen.
Gelukkig hebben we hier op de site nog wel mensen die een vooruit ziende blik hebben…. Lol
Sorry maar liever 1 goede hit (iWatch of iTV) dan een leger aan flutsels
@Steve we miss you 😉
@rompui: “I rest my case”
Lekker makkelijk. Maar goed dat jij geen advocaat bent:).
Nee kom op:
Baanbrekende producten van Apple
1998: iMac
2000: OSX
2001: iPod
2006: Macbook Pro en Mac Pro
2007: iPhone
2008: Macbook Air
2010: iPad
Baanbrekende producten van de concurrentie sinds 1998:
…
Wacht nu maar lekker af en kijk gewoon wat gaat komen voor je roept dat het voorbij is met Apple.
Ik heb vorig jaar maar een Samsung Smart TV gekocht omdat Appleop zich liet wachten. Maar tjonge, wat een bagger software zit er in! Apple, er liggen hier grote kansen! Ik ben de eerste die overstapt!
Als er een “iWatch” komt, wat gaat VTM.be doen met hun “iWatch”?
@rompui @MacZibit k weet niet of k t hier mee eens moet zijn, eerst dacht k ook dat t bergafwaarts ging maar volgensmij werkt Apple in golven (soortvan).