Gelukkig werkt 3D Touch nog wel zoals vanouds en hoef je als gebruiker geen slechtere gebruikerservaring te verwachten. Het zou dan ook vooral gaan om een vereenvoudiging en samenvoeging van de componenten. Daardoor is Apple ongeveer 10 dollar goedkoper uit qua materiaalkosten. Het gebeurt wel vaker dat Apple gaandeweg steeds meer optimaliseert en componenten samenvoegt: bij de Apple Watch Series 4 zijn dit jaar jaar meer componenten dan ooit samengevoegd in de SiP (System in Package), de ‘processor’ van de smartwatch.
TechInsights concludeert op basis van de iPhone XS Max teardown die ze hebben uitgevoerd ook dat Apple in de XS Max een OLED-scherm heeft gebruikt dat een paar dollar duurder is dan de X van vorig jaar. Het is nog onduidelijk wie het scherm heeft geproduceerd: LG, Samsung of een andere partij. Het scherm is het duurste onderdeel en kost ongeveer $80, terwijl de A12-chip met modems rond de $72 moet hebben gekost.
‘Materiaalkosten 443 dollar’
In totaal zouden de materiaalkosten van de iPhone XS Max rond de 443 dollar liggen. Daarmee is de XS Max ongeveer 50 dollar duurder qua materiaalkosten dan de iPhone X.
Zoals gebruikelijk zijn het maar schattingen, die gemaakt zijn op basis van huidige marktwaarden van bepaalde componenten. Het is nooit exact te achterhalen wat Apple werkelijk heeft betaalt. TechInsight geeft dan ook ruiterlijk toe dat er allerlei aannames zijn gedaan om op het bedrag van 443 dollar te komen. Soms was er geen data beschikbaar en moest er een bedrag worden verzonnen. In het verleden heeft Tim Cook wel eens over informatie uit de toeleveringsketen gezegd dat geschatte materiaalkosten vaak niet kloppen. Maar ze leveren wel mooi gespreksvoer op: namelijk waarom de toestellen in de winkel zoveel duurder zijn. Apple vraagt 1249 dollar voor het exemplaar van 256GB. Het antwoord daarop is vrij simpel: de materiaalkosten zijn exclusief arbeidsloon, logistieke kosten, marge en dergelijke.
Goedkopere 3D Touch niet in iPhone XR
Uit de analyse blijkt dat Apple een manier heeft gevonden om 3D Touch goedkoper te maken. Toch zit 3D Touch niet in de iPhone XR, die eind oktober uitkomt. In plaats daarvan heeft Apple gekozen voor Liquid Retina, een nieuwe techniek waarbij je wat langer op het scherm moet drukken. Qua bediening is dat ongeveer gelijk.
Focus pixels
De camera aan de achterkant is weer gemaakt door Sony. De optics daarvan zijn op het eerste gezicht ongewijzigd gebleven, maar de sensor is wel verbeterd. TechInsights bevestigt dat er meer focus pixels op de sensor zitten. Dit is een marketingnaam van Apple voor phase detection autofocus (PDAF) punten. Het idee daarachter is dat sommige subpixels van tijd tot tijd half bedekt worden, waarbij wordt gekeken hoe het licht binnenkomt op deze half-afgedekte detectors. Daarmee zou je kunnen achterhalen of iets in focus is of niet (vandaar de naam focus pixels).
Op een microscopische foto van de sensor is te zien dat de sensorgrootte is toegenomen van 32.8mm2 naar 40.6mm2. Dat is een groot verschil als je bedenkt hoe klein alles is. De Galaxy S9 zit op 45mm2 en de alweer wat oudere Google Pixel 2 op 25mm2. De pixels zelf zijn bij Apple toegenomen van 1,22 micron (micrometer) naar 1,4 micron. Dit verbetert de algehele beeldkwaliteit.
- 2018 - 26 september: Meer informatie over focus pixels toegevoegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple Watch Series 10 vs Apple Watch Series 9: welke moet je kiezen? (02-11)
- Samenvatting en praat mee over Apple's oktober-aankondigingen: wat is jouw favoriet? (30-10)
- Deze Apple-producten met Lightning verkoopt Apple nog steeds (29-10)
- watchOS 11.1 staat klaar: wat brengt deze update naar de Apple Watch? (28-10)
- iPhone SE 4 verwachtingen: deze functies zitten erin (28-10)
Reacties: 0 reacties