Apple houdt sinds 1 juli het koopgedrag van miljoenen iTunes-gebruikers in de gaten om ze de juiste iAds-advertenties te kunnen voorschotelen. “Apple weet wat je hebt gedownload, hoeveel tijd je een applicatie gebruikt, waar je niet van houdt en gewist hebt”, zegt Rachel Pasqua die namens mobiel marketingbedrijf ICrossing advertenties inkoopt voor Toyota en Mazda, al doen die bedrijven nog niet mee aan het iAds-programma. Bloomberg interviewde een aantal bedrijven die wel meedoen aan iAds. Zo richt Unilever zich met advertenties voor Dove Men+Care op getrouwde mannen met kinderen die eind dertig zijn.
Rob Candelino is marketingdirecteur bij Unilever en vertelde Bloomberg: “Apple then overlays that with the iTunes information and targets quite well and quite surgically.” De informatie over individuele gebruikers wordt niet gedeeld met adverteerders. Wel heeft Apple het recht om de locatie van gebruikers te delen met partners, zoals adverteerders. Naast Unilever hebben ook Nissan, Best Buy en AT&T zich ingeschreven voor iAds. De advertenties bestaan uit video’s, wallpapers, games, interactieve kaarten en advertenties die uitnodigen om iTunes-content te downloaden. Volgens Apple-woordvoerster Trudy Muller zijn het de eerste stappen. De merken die nu meedoen laten het samenvallen met hun marketingcampagnes van dit seizoen, zoals ‘back to school’ en de feestdagen later dit jaar.
Op de website van Apple is te lezen dat adverteerders kunnen filteren op demografische gegevens (bijvoorbeeld geslacht en leeftijd), muziekvoorkeuren, filmgenres, televisiegenres, locatie en applicaties waarin gebruikers geïnteresseerd zijn.
Zoals we eerder aangaven kun je kiezen voor een opt-out voor locatie en interesses. Je krijgt dan algemene advertenties te zien, die niet op jouw gedrag zijn afgestemd.
De advertentie van Nissan ziet er zo uit:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Advertenties zijn inderdaad ‘raar’ als je e
Advertenties zijn inderdaad raar als je een telefoon koopt van 800 euro, maar ik moet zeggen das me dit veel beter bevalt als google en admob Ads..
Dit werkt beter dan televie reclames imo..
Als we dan echt reclames moeten krijgen, laten het dan iAds zijn. Ik heb er verder niet zo’n problemen mee.
Hoewel ik wel moet zeggen dat als het keihard wordt samengevat in de zin
ik wel een beetje de kriebels krijg.
Vind ik alleen maar goed! Zo krijg je juist de meest geschrikte reclame. Google AdSense doet toch ook zo iets maar dan met je cookies ofzo of welke website je bezocht heb?
Vreemd dat de telefoon 5 streepjes bereik heeft!!! haha
@Maikel22:
Overigens, de iphones met een signaal probleem is slechts beperkt.
Ik vind het goed, zo krijg ik goed advies over welke apps voor mij interessant zijn 🙂
Iedereen pretendeert verstand van reclame te hebben. Zonder reclame geen commerciële TV. Reclame werkt neem dat van mij aan, een miljarden industrie stopt direct als dat niets oplevert. Wil je van dat geheel geen deel uitmaken dan svp in hutje op de hei gaan wonen en geen apparaten als een iPhone nemen! Probeer gezond verstand en wees alert met wat je zelf publiceert en achterlaat op het net. Maar weet dat Genius in ITunes juist zo goed werkt vanwege jouw input. Daar is toch niets mis mee? Wil je gemak dan heeft dat ook zijn negatieve kanten life sucks or life is pleasant, its your choice! Grt Deetsj.
Blijkbaar veel ontwikkelaars op deze site.
Ik heb net mijn 3GS terug op 3.1.3 spirit gezet en zo zou het wel eens kunnen blijven. Een prachtig toestel, werkt prima, geen gratis apps met adds erop, enz…
iOS4 was een grote grap. Mooi, dat wel. Maar daar stopt het ook.
Reclames hebben we toch wel, dus dan liever reclames van Apple waar je misschien nog wat aan hebt ook
Laat ze liever een telefoon maken die het altijd doet.
Opzouten met dit gestalk en gewoon je werk doen. Als ze echt willen weten wat klanten boeit, hadden ze dat al lang gedaan.
Fijn dat ik die Nissan kan (af)bestellen en Spaceship’s zie langskomen maar als ik de dokter nodig heb moet ik kunnen BELLEN, gasten.
Al die technologie over die apps kunnen ze dan niet zien of je een jailbreak heb ja of nee zo ja waarom doen ze er dan niks aan?
Mr de WiFi staat ook aan lol 😛
Omdat jailbreaken niet illegaal is & het zou een aantal rechten van de gebruikers schenden. (=rechtzaak tegen apple)
Hoeveel nadelige effecten hebben deze zware reclames eigenlijk op de snelheid van de app waar ze in zitten, op de snelheid van je telefoon, op het batterijverbruik en op het gebruik van bandbreedte?
Het béste argument TEGEN reclame!
ik krijg meer dan de kriebels als apple alles van mij weet als dit zo is doe ik liever afstand van mijn iphone