Apple COO Jeff Williams zegt dat hij op de hoogte is van de huidige zorgen over het prijsniveau van Apple-producten. Er valt volgens hem alleen niet zoveel aan te doen: Apple geeft nou eenmaal veel geld uit aan productontwikkeling. Hij vertelde dat in een speech voor Elon University.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 40 reacties
Rick
Hmm, oke. Maar alsnog; stel dat je een iPhone XS maakt voor 500 euro (i.p.v. de geschatte 300), dan hebben ze nog steeds een marge van 150%(!!) met een verkoopprijs van 1250 euro.
Nick
@Rick: Je vergeet marketing, shipping, ontwikkel kosten etc etc. Ze maken ongeveer 45% netto winst op een iPhone.
Wat nog aan de hoge kant is.
Cihan
Gewoon zo door blijven gaan Apple. Maak het zelfs ieder jaar nog duurder. Dat hoort bij de grootheidswaanzin. Hoge prijzen hoort bij de symptomen ervan. Alleen de meeste klanten zullen op een gegeven moment zeker afhaken. Ik zal ook niet een tweede keer 1329 aftikken voor een mobiel. Het is het gewoon niet waard. Ondanks android zijn en genoeg concurrenten waar de prijzen normaal zijn en zelfs erg snel dalen na een aantal maanden waardoor je high end voor zo 500-600 euro kan krijgen. Keuze is dan snel gemaakt tegen over €1000 euro en meer.
@rno
@Rick: ik kan gedeeltelijk erin mee gaan. Dan moet er, en dat mag ook gezegd worden, een mooie verpakking om en ligt het product nog niet in een winkel
Jan
Andere producenten kunnen dan wel hun nieuwste product voor minder geld in de winkel leggen
Ade
Weet je wat een spijkerbroek kost om te maken? Weet je waar winkeliers die voor inkopen, dat gaat bij duurdere merken vaker maar om 2/3 tientjes per stuk. In de winkel gaan ze vervolgens voor €120,- of meer over de toonbank.
Niks innovatiefs aan en daar rekent men prijzen voor die wel meer over de kop gaan, hoor je ook niemand over.
Ik geef toe dat de prijs in vergelijking met andere smartphones hoog ligt. Vergeet wel even niet dat die andere bedrijven (Samsung bijvoorbeeld) niks verdiend aan zijn top segment telefoons.
Apple maakt alleen toptoestellen, andere merken bedienen een veel bredere markt, en juist daar in die lagere klasse wordt het geld verdiend door deze bedrijven. Ze gebruiken componenten van 3/4 jaar geleden, stellen daar telefoons van samen en verkopen die voor een paar honderd euro. Op die toestellen maken ze nog enigzins wat winst. Maar het is de massa die ervoor zorgt dat de toko kan blijven groeien bij die bedrijven.
Kaas
Origineel geplaatst door Rick Hmm, oke. Maar alsnog; stel dat je een iPhone XS maakt voor 500 euro (i.p.v. de geschatte 300), dan hebben ze nog steeds een marge van 150%(!!) met een verkoopprijs van 1250 euro.
De prijzen zijn inderdaad erg hoog. Maar daar horen toch een paar kanttekeningen bij.
Als het over de marges gaat, dan geldt dat voor zo goed als elk product. Een goedkoopste trap in je huis kost ook maar €500 aan materiaal, maar tegen dat hij geplaatst is, betaal je €2000.
Een iPhone 4 was een pak goedkoper om te maken, maar daar waren de marges ongeveer hetzelfde als nu.
Als je state of the art shit wil zoals Face-ID/Touch-ID/fullscreen/OLED, dan betaal je daar uiteindelijk voor. Eerst roepen we allemaal dat we meer “innovatie” willen, maar als dat ding dan pokkeduur wordt, is het ook weer niet goed.
Alle begrip voor mensen die het allemaal te duur vinden, maar “there is no such thing as a free meal”.
dIM
@Kaas: Ik ben niet pro Android ofzo maar Xiaomi, OnePlus, … maken super kwalitatieve toestellen met zo goed als dezelfde features en voor minder dan de helft (!!) van Apple’s prijs. Apple is dus gewoon greedy as hell! De prijzen voor extra ram en SSD uitbreiding zijn gewoonweg walgelijk. En ze weigeren om toe te laten dat mensen deze na aankoop zelf upgraden. Een SSD van 128gb… Wat ben je daar nu nog mee? Etc etc.
Ron E.
Als een bedrijf, naast panden en personeel zo’n 250 miljard in kas heeft, dan maakt het echt woekerwinsten en kunnen productprijzen echt wel (flink) lager.
Guido
Veel mensen begrijpen niet dat in de verkoopsprijs ook alle kosten voor herstellingen tijdens garantie, recalls nà garantie, dienstverlening, verdeling, groothandel, onderzoek, ontwikkeling, test- en proefmodellen, ontwikkeling en fabricage van nieuwe technologieën en ic’s, allemaal een stukje moeten meegerekend worden… ook alle lonen van alle medewerkers, management,… dit is de werkelijkheid. Lagere prijs is slechtere die,stverlening, en minder innovatie want dit kost écht veel geld. Ik zou ook liever een lagere prijs betalen, maar liever iets meer als dit een goede dienstverlening waarborgt. Gelukkig investeren ze dit geld niet in nutteloze “uitvindingen” als een plooibaar scherm (enkel omdat het zogezegd kàn)
dIM
@Guido: Veel merken hebben even kwalitatieve producten op de markt voor veel minder geld. Hoe lossen deze dan op? 😁
dIM
@Guido: Apple en innoveren in 1 zin? Wat heeft Apple nog voor innovatie gebracht dan? De touchbar? Een andere kleurtje? Een Mac mini een update geven na ettelijke jaren maar nog steeds niet mogelijk om achteraf een SSD te upgraden? Het zodanig flikken dat je voor ALLES een dongle nodig hebt bij hun producten? Lekker handig. Een laptop + ‘bijhorende’ hubs en dongles meesleuren. Ik was vroeger Apple fan van het eerste uur. Nu niet meer. Mij verplichten een dongle te gebruiken om mijn SD kaartje te lezen? Komaan… 😮🤮🙄
Tom
Origineel geplaatst door Rick Hmm, oke. Maar alsnog; stel dat je een iPhone XS maakt voor 500 euro (i.p.v. de geschatte 300), dan hebben ze nog steeds een marge van 150%(!!) met een verkoopprijs van 1250 euro.
Foute analyse. Trek er ook even de 21% BTW nog af
Die is niet voor Apple maar voor de staat he.
Dan hebben we ook nog invoerrechten en de als maar stijgende transportkosten.
Logistieke kosten mag je niet onderschatten.
De kostprijs van costumer care word ook fel onderschat.
Nyfallio
Tja. Dan is al dat R&D toch erg duur en levert steeds minder op lijkt het wel…
DennisU
iPhones/alle apparaten zijn duurder dan alleen de kostprijs, maar 300 miljard op je bankrekening krijg je alleen door producten met winst te verkopen. Winst is geen probleem, maar als je steevast meer marge hebt dan de rest van de markt valt het op. Apple wil gewoon een premium merk zijn. Dat is voor alles makkelijk. Hun gesloten ecosysteem heeft geen monopolieprobleem, want ze zijn maar een ‘kleine’ partij, ze spreken de influencers en enthusiasts aan, die weer op hun beurt de anderen zoals vrienden en familie aansteken. Ze spelen dat spelletje goed, maar om mensen het gevoel te geven dat je beter bent is 1 manier de beste: het duurste zijn. Mensen hechten nog steeds veel letterlijke waarde aan de prijs. Zou een concurrent een goedkoper product maken wat in alle opzichten beter is, dan nog is het Apple-product gevoelsmatig beter.
Sam
Ik hoor niemand hier over de nieuwe Samsung telefoons die tussen de 900 en1600 kosten, en die fold van Samsung die 2000 gaat kosten.
Maar goed Samsung is natuurlijk wel een top fabrikant die weer een stapje hoger staat dan Apple:)
dIM
Dus hun SSD’s en RAM kosten effectief zoveel om te produceren?? 🙄🙄😁🤮
Christophe
Wat een hoop onzin zeg. Geloof je toch zelf niet?
Think different?
Phthisicus
Ik ben het er mee eens dat alles best duur is geworden bij apple. Echter je moet er rekening mee houden dat apple ook een milnarden bedrijf is. Als ze alles zo goedkoop mogelijk maken, en er gaat een keer wat fout zou het ook wel eens het einde van het bedrijf kunnen betekenen. De hoge kosten zijn daarom ook om het bedrijf financieel gezond te houden voor langere termijn. Laten we nog maar niet spreken welke rechtzaken ze hebben lopen met verschillende partijen. Klanten stellen hoge eisen aan producten van apple maar owe als je er voor betalen! Maar erna wel zeuren als het dan weer niet naar wens is. Bekijk alle aspecten van het process is en kijk dan of het antwoord nog valide is om te zeggen of de producten te duur zijn.
Gertje
Dat gezeur altijd over de te hoge prijzen. Als je het er niet voor over hebt koop je gewoon maar wat anders.
Samsung en Huawei zijn volgens de kenners net zo goed, dus wat houdt je tegen?
Ik heb het er voor over en geef geen €3000 uit voor een weekje buitenland.
Ieder zijn ding.
Timo
“We willen geen elite bedrijf zijn” ok dat electronica duur is door research, maar een doorzichtig hoesje voor de iPhone XR van 45 euro ? Watch bands van 60 euro ? Leather watchband van 150 euro ? veel research of kwaliteit is daar niet aan hé….
Kaas
Origineel geplaatst door dIM
@Kaas: Ik ben niet pro Android ofzo maar Xiaomi, OnePlus, … maken super kwalitatieve toestellen met zo goed als dezelfde features en voor minder dan de helft (!!) van Apple’s prijs. Apple is dus gewoon greedy as hell! De prijzen voor extra ram en SSD uitbreiding zijn gewoonweg walgelijk. En ze weigeren om toe te laten dat mensen deze na aankoop zelf upgraden. Een SSD van 128gb… Wat ben je daar nu nog mee? Etc etc.
Wacht even, je gooit iPhones en Macs door elkaar. Wat betreft die Xiaomi, OnePlus (en ook Huawei):
1. Ze zijn gesubsidieerd (jawel) door de Chinese staat waardoor ze stukker goedkoper verkocht kunnen worden.
2. Ze hebben niet allemaal dezelfde technologie aan boord als een iPhone (bv. een degelijk werkende Face-IN DE)
Voor computers zijn de marges bij Apple op RAM en SSD’s zijn inderdaad heel erg hoog. Daar heb je gelijk in.
WvB22
Als je als COO het gevoel hebt dat je het prijsniveau van je product moet verdedigen dan weet je één ding heel zeker: dat je de prijs van het product te hoog weggezet hebt. Vind het wel goed dat de meute begint te mokken. Het prijsniveau is gewoon doorgeslagen. Apple zal heel snel met een list moeten komen anders kunnen de verkoopcijfers wel eens bitter tegenvallen dit jaar. Apple is echt niet gedoemd of zo. Dat is onzin. Maar de harde groei draaien ze in ieder geval professioneel de nek om. En dat gaat afgestraft worden door de beleggers en aandeelhouders. De nettowinst is nog steeds bizar hoog. Apple’s berg cash is nog steeds enorm. Zonde problemen kopen ze nog steeds een paar landen op.
Eric
Origineel geplaatst door Cihan Gewoon zo door blijven gaan Apple. Maak het zelfs ieder jaar nog duurder. Dat hoort bij de grootheidswaanzin. Hoge prijzen hoort bij de symptomen ervan. Alleen de meeste klanten zullen op een gegeven moment zeker afhaken. Ik zal ook niet een tweede keer 1329 aftikken voor een mobiel. Het is het gewoon niet waard. Ondanks android zijn en genoeg concurrenten waar de prijzen normaal zijn en zelfs erg snel dalen na een aantal maanden waardoor je high end voor zo 500-600 euro kan krijgen. Keuze is dan snel gemaakt tegen over €1000 euro en meer.
Die iPhone hoef je ook niet te kopen als hij gelijk uit is,rare vergelijking.en genoeg concurrenten die een gezonde winst maken op hun mobiele divisie?welke dan??de Chinese producenten gooien veelal telefoons tegen dumpprijzen op de markt,alleen om marktaandeel te veroveren….hoe gezond is dat?zeker is de iPhone te duur,maar een Samsung of Huawei high end is dat ook
Mei
Ze maken zo ontzettend veel winst omdat ze zo ontzettend veel verkopen. En niet vanwege extreem hoge marges. iPhone is bijvoorbeeld 200+ miljoen stuks verkocht in 2018. De Pixel is misschien 15 miljoen keer verkocht. Dan maak je niet zo veel winst nee.
Waarom verkopen ze bij Apple wel zo veel? Omdat ze populair zijn. Waarom zijn ze populair? Blijkbaar hebben zij hun huiswerk goed gedaan, werken die apparaten goed en willen veel mensen hun apparaten hebben. En dat is gebleken want anders hadden ze niet 200+ miljoen iPhones verkocht. Welk bedrijf gaat dan in hemelsnaam zijn tarieven omlaag doen? Jouw bedrijf? En wat kan Apple er aan doen dat de producten zo populair zijn? Ze zijn niet hebzuchtig; ze zijn meer slachtoffer van hun eigen succes.
iPhone XR kost €860 (wil je het beste, de XS, dan betaal je ook gewoon meer. Lijkt mij vrij logisch). Gemiddeld gaat het 4 jaar mee. Kost €215 per jaar dus. Is dat veel? Android is goedkoper. Misschien €600 per 4 jaar. €150 per jaar dus. Dan is de meerprijs niet eens zo veel. Ja, Apple is iets duurder maar je haalt ook het beste/populairste in huis. Als je het berekent dan valt het allemaal wel mee (al ligt dat sterk aan je eigen financiële situatie).
Guido
Origineel geplaatst door dIM
@Guido: Apple en innoveren in 1 zin? Wat heeft Apple nog voor innovatie gebracht dan? De touchbar? Een andere kleurtje? Een Mac mini een update geven na ettelijke jaren maar nog steeds niet mogelijk om achteraf een SSD te upgraden? Het zodanig flikken dat je voor ALLES een dongle nodig hebt bij hun producten? Lekker handig. Een laptop + ‘bijhorende’ hubs en dongles meesleuren. Ik was vroeger Apple fan van het eerste uur. Nu niet meer. Mij verplichten een dongle te gebruiken om mijn SD kaartje te lezen? Komaan… 😮🤮🙄
Het is toch wel heel raar, Apple kreeg een notch, opeens iederéén een notch… en nog niémand buiten Apple heeft veilige face id, je kan ze allemaal met een foto, of een gelijkend persoon openen… een iPhone absoluut niét. Had Apple de iPhone niet uitgebracht, bestonden Android telefoons zelfs nog niet eens. Niemand staat daar nu nog bij stil blijkbaar. Alles van Apple gaat draadloos, en vliegensvlug, een goede bluetooth koptelefoon, en wié heeft er nood aan een sd kaartje inlezen op een iPhone? Inderdaad, niemand… 0,0000001% van de gebruikers? Alles gaat perfect met airdrop. Wil je een foto van je pc op je iPhone, hij staat er instant op met iCloud drive je sleept hem erin op je pc en voilà hij staat in “bestanden” op je iPhone of iPad. En voor je het denkt, ik vergelijk echt objectief hoor, ben geen ‘fanboy’ maar een ‘techneut’. Ik bezit ook Android en WearOS toestellen, maar voor echte innovatie (en niet een plooibaar scherm gimmick) moet je echt bij Apple zijn.
Guido
Origineel geplaatst door dIM
@Guido: Veel merken hebben even kwalitatieve producten op de markt voor veel minder geld. Hoe lossen deze dan op? 😁
Goedkope hardware? -> Jij bent het product, Duurdere degelijke hardware, dat is het product, en niet jij!
Eric
Origineel geplaatst door WvB22 Als je als COO het gevoel hebt dat je het prijsniveau van je product moet verdedigen dan weet je één ding heel zeker: dat je de prijs van het product te hoog weggezet hebt. Vind het wel goed dat de meute begint te mokken. Het prijsniveau is gewoon doorgeslagen. Apple zal heel snel met een list moeten komen anders kunnen de verkoopcijfers wel eens bitter tegenvallen dit jaar. Apple is echt niet gedoemd of zo. Dat is onzin. Maar de harde groei draaien ze in ieder geval professioneel de nek om. En dat gaat afgestraft worden door de beleggers en aandeelhouders. De nettowinst is nog steeds bizar hoog. Apple’s berg cash is nog steeds enorm. Zonde problemen kopen ze nog steeds een paar landen op.
Dat is net het probleem,de wereldwijde smartphone verkopen stagnerend..als je als bedrijf jezelfde winsten niet blijft maken rekenen de aandeelhouders je daar op af.je staat met de rug tegen de muur en kan geen kant meer op,daar heeft ook Samsung mee te maken…de strategie van Apple is gewoon heel goed…je producten goedkoper maken kan altijd nog
Aagje
Origineel geplaatst door dIM
@Guido: Apple en innoveren in 1 zin? Wat heeft Apple nog voor innovatie gebracht dan? De touchbar? Een andere kleurtje? Een Mac mini een update geven na ettelijke jaren maar nog steeds niet mogelijk om achteraf een SSD te upgraden? Het zodanig flikken dat je voor ALLES een dongle nodig hebt bij hun producten? Lekker handig. Een laptop + ‘bijhorende’ hubs en dongles meesleuren. Ik was vroeger Apple fan van het eerste uur. Nu niet meer. Mij verplichten een dongle te gebruiken om mijn SD kaartje te lezen? Komaan… 😮🤮🙄
Origineel geplaatst door Guido
Het is toch wel heel raar, Apple kreeg een notch, opeens iederéén een notch… en nog niémand buiten Apple heeft veilige face id, je kan ze allemaal met een foto, of een gelijkend persoon openen… een iPhone absoluut niét. Had Apple de iPhone niet uitgebracht, bestonden Android telefoons zelfs nog niet eens. Niemand staat daar nu nog bij stil blijkbaar. Alles van Apple gaat draadloos, en vliegensvlug, een goede bluetooth koptelefoon, en wié heeft er nood aan een sd kaartje inlezen op een iPhone? Inderdaad, niemand… 0,0000001% van de gebruikers? Alles gaat perfect met airdrop. Wil je een foto van je pc op je iPhone, hij staat er instant op met iCloud drive je sleept hem erin op je pc en voilà hij staat in “bestanden” op je iPhone of iPad. En voor je het denkt, ik vergelijk echt objectief hoor, ben geen ‘fanboy’ maar een ‘techneut’. Ik bezit ook Android en WearOS toestellen, maar voor echte innovatie (en niet een plooibaar scherm gimmick) moet je echt bij Apple zijn.
Helemaal eens… De iPhone iPad en iMac werken naadloos samen. Vooral met de (automatische aanmaak of invullen van sterke) wachtwoorden vind ik dit samenwerken steeds weer opnieuw geweldig werken! En ik vind de sleutelhanger na al die jaren nog steeds DE veiligste manier van wachtwoorden beheren. Daar is geen aparte (en vooral betaalde) password-manager voor nodig.
Ben
@Eric: Door steeds duurder te maken kom je ook in een verkeerde spiraal terecht, bij de postzegels zie je dat ook steeds weer duurder en weer meer mensen stoppen met post.
Maar waarom niet ook een minder innovatief toestel voeren welk veel goedkoper is?
Albert Heijn verkoopt ook goederen in diverse prijs klasses, ieder zijn eigen keuze!
Zou Apple ook kunnen doen, met de iPad doen ze dat ook , en eerder met de iPhone se ook zouden ze weer moeten doen.
Demi
Weet je wat een Levi’s spijkerbroek kost??
Nog geen €25 inkoop all-inn voor een inkoper verkoop €90,- minimaal… maar ja dat vinden we normaal bijna 3x de inkoopprijs…. typisch Hollands!
Adrie
Onder aan de streep wordt duidelijk of de prijzen (te) hoog zijn.
De winstcijfers en de reserves van Apple laten zien dat de prijzen blijkbaar erg hoog zijn.
De dalende verkoopcijfers suggereren dat een grens overschreden dreigt te worden.
Er is genoeg concurrentie, dus de vrije markt zal het leren.
Mijn vorige laptop was een MacBook Air die me ruim zes jaar trouw is geweest. Nu heb ik een Windows ding omdat ik de prijs van de nieuwe MacBooks idioot vind.
Over zes jaar weer ik of het een goede beslissing was.
Dit
@Ben: nee, post wordt duurder omdat steeds minder mensen post versturen. Dus vragen ze meer geld zodat ze winst blijven maken. Net als bij Apple.
Aspen
Hoezo klagen over de r&d kosten en en product niet lager kunnen prijzen als je miljarden netto winst hebt als bedrijf…
En zie hier het keerpunt van Apple
Aspen
Hoezo klagen over de r&d kosten en en product niet lager kunnen prijzen als je miljarden netto winst hebt als bedrijf…
En zie hier het keerpunt van Apple
Apple lijkt steeds meer van de consument te staan, dichterbij de winstpercentages.
Een Mac book pro €3.700,- mooi apparaat, maar zit voor dat geld niet eens een touchscreen op, er zal een gedachte achter zitten denk ik dan maar.
Ik hoop dat ze van hun troon vallen en weer eens normale prijzen gaan hanteren, ik reken verder nooit terug, maar doe het maar eens voor de grap wel een keer, ik denk dat er in 2002 geen haar op je hoofd zat die er aan dacht dat uit te geven voor een telefoon.
Was getekend een Apple.
Eric
@Ben: mooi voorbeeld,bij de Arla maken ze pudding en die doen ze dan in een AH pak en daarna draaien ze een hele badge met hetzelfde product in een Jumbo verpakking.inderdaad veel keus in hoe je voor de gek wil worden gehouden😂
Michel
Ik snap het verhaal van Jeff en wat Apple allemaal doet om iets moois te maken. Ik denk alleen dat de gemiddelde consument niet snapt dat alle elektronica zoals tv’s, laptops etc. goedkoper worden maar een telefoon niet. En dat is denk ik toch een puntje om rekening mee te houden. Apple is druk geweest marktaandeel te winnen, dus ze moeten ook weten dat ze toen de consumenten binnen hebben gehaald die normaal wat minder uit geven of uit te geven hebben. Als ze nog veel duurder worden lopen die consumenten allemaal weg. En dat zijn er nogal wat.
GenJ
@Aspen: Het scheelt wel dat mijn iPhone heden ten dage, nog nauwelijks een telefoon is 😉
Harko
Dit verhaal van Apple kun je makkelijk onderuit halen; dit bedrijf heeft een kasreserve tussen de 250 en 300 miljard. Geen enkel bedrijf op de wereld beschikt over zulke reserves.
En deze grote reserves zijn volstrekt onnodig. Maar toch kiest Apple nog steeds voor vergroting van deze reserves. Kunnen makkelijk kiezen voor gelijk blijven of met een bepaald percentage verlagen. Dat kan dan door een significante prijsverlaging.
Maar er heerst een soort arrogantie bij Apple die dat inzicht niet toelaat. Hoogmoed komt voor de val.
Leo
@Dit: toch werkt dat niet, is wel hun gedachte maar hè spant t paard achter de wagen. Het zet een spiraal naar beneden in gang
@Eric: dat is idd voor een groot deel waar, al werkt dat niet met 100% alles zo, je hebt bijv grijs wc papier en heel dik papier net wat jezelf wilt.
Hmm, oke. Maar alsnog; stel dat je een iPhone XS maakt voor 500 euro (i.p.v. de geschatte 300), dan hebben ze nog steeds een marge van 150%(!!) met een verkoopprijs van 1250 euro.
@Rick: Je vergeet marketing, shipping, ontwikkel kosten etc etc. Ze maken ongeveer 45% netto winst op een iPhone.
Wat nog aan de hoge kant is.
Gewoon zo door blijven gaan Apple. Maak het zelfs ieder jaar nog duurder. Dat hoort bij de grootheidswaanzin. Hoge prijzen hoort bij de symptomen ervan. Alleen de meeste klanten zullen op een gegeven moment zeker afhaken. Ik zal ook niet een tweede keer 1329 aftikken voor een mobiel. Het is het gewoon niet waard. Ondanks android zijn en genoeg concurrenten waar de prijzen normaal zijn en zelfs erg snel dalen na een aantal maanden waardoor je high end voor zo 500-600 euro kan krijgen. Keuze is dan snel gemaakt tegen over €1000 euro en meer.
@Rick: ik kan gedeeltelijk erin mee gaan. Dan moet er, en dat mag ook gezegd worden, een mooie verpakking om en ligt het product nog niet in een winkel
Andere producenten kunnen dan wel hun nieuwste product voor minder geld in de winkel leggen
Weet je wat een spijkerbroek kost om te maken? Weet je waar winkeliers die voor inkopen, dat gaat bij duurdere merken vaker maar om 2/3 tientjes per stuk. In de winkel gaan ze vervolgens voor €120,- of meer over de toonbank.
Niks innovatiefs aan en daar rekent men prijzen voor die wel meer over de kop gaan, hoor je ook niemand over.
Ik geef toe dat de prijs in vergelijking met andere smartphones hoog ligt. Vergeet wel even niet dat die andere bedrijven (Samsung bijvoorbeeld) niks verdiend aan zijn top segment telefoons.
Apple maakt alleen toptoestellen, andere merken bedienen een veel bredere markt, en juist daar in die lagere klasse wordt het geld verdiend door deze bedrijven. Ze gebruiken componenten van 3/4 jaar geleden, stellen daar telefoons van samen en verkopen die voor een paar honderd euro. Op die toestellen maken ze nog enigzins wat winst. Maar het is de massa die ervoor zorgt dat de toko kan blijven groeien bij die bedrijven.
De prijzen zijn inderdaad erg hoog. Maar daar horen toch een paar kanttekeningen bij.
Als het over de marges gaat, dan geldt dat voor zo goed als elk product. Een goedkoopste trap in je huis kost ook maar €500 aan materiaal, maar tegen dat hij geplaatst is, betaal je €2000.
Een iPhone 4 was een pak goedkoper om te maken, maar daar waren de marges ongeveer hetzelfde als nu.
Als je state of the art shit wil zoals Face-ID/Touch-ID/fullscreen/OLED, dan betaal je daar uiteindelijk voor. Eerst roepen we allemaal dat we meer “innovatie” willen, maar als dat ding dan pokkeduur wordt, is het ook weer niet goed.
Alle begrip voor mensen die het allemaal te duur vinden, maar “there is no such thing as a free meal”.
@Kaas: Ik ben niet pro Android ofzo maar Xiaomi, OnePlus, … maken super kwalitatieve toestellen met zo goed als dezelfde features en voor minder dan de helft (!!) van Apple’s prijs. Apple is dus gewoon greedy as hell! De prijzen voor extra ram en SSD uitbreiding zijn gewoonweg walgelijk. En ze weigeren om toe te laten dat mensen deze na aankoop zelf upgraden. Een SSD van 128gb… Wat ben je daar nu nog mee? Etc etc.
Als een bedrijf, naast panden en personeel zo’n 250 miljard in kas heeft, dan maakt het echt woekerwinsten en kunnen productprijzen echt wel (flink) lager.
Veel mensen begrijpen niet dat in de verkoopsprijs ook alle kosten voor herstellingen tijdens garantie, recalls nà garantie, dienstverlening, verdeling, groothandel, onderzoek, ontwikkeling, test- en proefmodellen, ontwikkeling en fabricage van nieuwe technologieën en ic’s, allemaal een stukje moeten meegerekend worden… ook alle lonen van alle medewerkers, management,… dit is de werkelijkheid. Lagere prijs is slechtere die,stverlening, en minder innovatie want dit kost écht veel geld. Ik zou ook liever een lagere prijs betalen, maar liever iets meer als dit een goede dienstverlening waarborgt. Gelukkig investeren ze dit geld niet in nutteloze “uitvindingen” als een plooibaar scherm (enkel omdat het zogezegd kàn)
@Guido: Veel merken hebben even kwalitatieve producten op de markt voor veel minder geld. Hoe lossen deze dan op? 😁
@Guido: Apple en innoveren in 1 zin? Wat heeft Apple nog voor innovatie gebracht dan? De touchbar? Een andere kleurtje? Een Mac mini een update geven na ettelijke jaren maar nog steeds niet mogelijk om achteraf een SSD te upgraden? Het zodanig flikken dat je voor ALLES een dongle nodig hebt bij hun producten? Lekker handig. Een laptop + ‘bijhorende’ hubs en dongles meesleuren. Ik was vroeger Apple fan van het eerste uur. Nu niet meer. Mij verplichten een dongle te gebruiken om mijn SD kaartje te lezen? Komaan… 😮🤮🙄
Foute analyse. Trek er ook even de 21% BTW nog af
Die is niet voor Apple maar voor de staat he.
Dan hebben we ook nog invoerrechten en de als maar stijgende transportkosten.
Logistieke kosten mag je niet onderschatten.
De kostprijs van costumer care word ook fel onderschat.
Tja. Dan is al dat R&D toch erg duur en levert steeds minder op lijkt het wel…
iPhones/alle apparaten zijn duurder dan alleen de kostprijs, maar 300 miljard op je bankrekening krijg je alleen door producten met winst te verkopen. Winst is geen probleem, maar als je steevast meer marge hebt dan de rest van de markt valt het op. Apple wil gewoon een premium merk zijn. Dat is voor alles makkelijk. Hun gesloten ecosysteem heeft geen monopolieprobleem, want ze zijn maar een ‘kleine’ partij, ze spreken de influencers en enthusiasts aan, die weer op hun beurt de anderen zoals vrienden en familie aansteken. Ze spelen dat spelletje goed, maar om mensen het gevoel te geven dat je beter bent is 1 manier de beste: het duurste zijn. Mensen hechten nog steeds veel letterlijke waarde aan de prijs. Zou een concurrent een goedkoper product maken wat in alle opzichten beter is, dan nog is het Apple-product gevoelsmatig beter.
Ik hoor niemand hier over de nieuwe Samsung telefoons die tussen de 900 en1600 kosten, en die fold van Samsung die 2000 gaat kosten.
Maar goed Samsung is natuurlijk wel een top fabrikant die weer een stapje hoger staat dan Apple:)
Dus hun SSD’s en RAM kosten effectief zoveel om te produceren?? 🙄🙄😁🤮
Wat een hoop onzin zeg. Geloof je toch zelf niet?
Think different?
Ik ben het er mee eens dat alles best duur is geworden bij apple. Echter je moet er rekening mee houden dat apple ook een milnarden bedrijf is. Als ze alles zo goedkoop mogelijk maken, en er gaat een keer wat fout zou het ook wel eens het einde van het bedrijf kunnen betekenen. De hoge kosten zijn daarom ook om het bedrijf financieel gezond te houden voor langere termijn. Laten we nog maar niet spreken welke rechtzaken ze hebben lopen met verschillende partijen. Klanten stellen hoge eisen aan producten van apple maar owe als je er voor betalen! Maar erna wel zeuren als het dan weer niet naar wens is. Bekijk alle aspecten van het process is en kijk dan of het antwoord nog valide is om te zeggen of de producten te duur zijn.
Dat gezeur altijd over de te hoge prijzen. Als je het er niet voor over hebt koop je gewoon maar wat anders.
Samsung en Huawei zijn volgens de kenners net zo goed, dus wat houdt je tegen?
Ik heb het er voor over en geef geen €3000 uit voor een weekje buitenland.
Ieder zijn ding.
“We willen geen elite bedrijf zijn” ok dat electronica duur is door research, maar een doorzichtig hoesje voor de iPhone XR van 45 euro ? Watch bands van 60 euro ? Leather watchband van 150 euro ? veel research of kwaliteit is daar niet aan hé….
Wacht even, je gooit iPhones en Macs door elkaar. Wat betreft die Xiaomi, OnePlus (en ook Huawei):
1. Ze zijn gesubsidieerd (jawel) door de Chinese staat waardoor ze stukker goedkoper verkocht kunnen worden.
2. Ze hebben niet allemaal dezelfde technologie aan boord als een iPhone (bv. een degelijk werkende Face-IN DE)
Voor computers zijn de marges bij Apple op RAM en SSD’s zijn inderdaad heel erg hoog. Daar heb je gelijk in.
Als je als COO het gevoel hebt dat je het prijsniveau van je product moet verdedigen dan weet je één ding heel zeker: dat je de prijs van het product te hoog weggezet hebt. Vind het wel goed dat de meute begint te mokken. Het prijsniveau is gewoon doorgeslagen. Apple zal heel snel met een list moeten komen anders kunnen de verkoopcijfers wel eens bitter tegenvallen dit jaar. Apple is echt niet gedoemd of zo. Dat is onzin. Maar de harde groei draaien ze in ieder geval professioneel de nek om. En dat gaat afgestraft worden door de beleggers en aandeelhouders. De nettowinst is nog steeds bizar hoog. Apple’s berg cash is nog steeds enorm. Zonde problemen kopen ze nog steeds een paar landen op.
Die iPhone hoef je ook niet te kopen als hij gelijk uit is,rare vergelijking.en genoeg concurrenten die een gezonde winst maken op hun mobiele divisie?welke dan??de Chinese producenten gooien veelal telefoons tegen dumpprijzen op de markt,alleen om marktaandeel te veroveren….hoe gezond is dat?zeker is de iPhone te duur,maar een Samsung of Huawei high end is dat ook
Ze maken zo ontzettend veel winst omdat ze zo ontzettend veel verkopen. En niet vanwege extreem hoge marges. iPhone is bijvoorbeeld 200+ miljoen stuks verkocht in 2018. De Pixel is misschien 15 miljoen keer verkocht. Dan maak je niet zo veel winst nee.
Waarom verkopen ze bij Apple wel zo veel? Omdat ze populair zijn. Waarom zijn ze populair? Blijkbaar hebben zij hun huiswerk goed gedaan, werken die apparaten goed en willen veel mensen hun apparaten hebben. En dat is gebleken want anders hadden ze niet 200+ miljoen iPhones verkocht. Welk bedrijf gaat dan in hemelsnaam zijn tarieven omlaag doen? Jouw bedrijf? En wat kan Apple er aan doen dat de producten zo populair zijn? Ze zijn niet hebzuchtig; ze zijn meer slachtoffer van hun eigen succes.
iPhone XR kost €860 (wil je het beste, de XS, dan betaal je ook gewoon meer. Lijkt mij vrij logisch). Gemiddeld gaat het 4 jaar mee. Kost €215 per jaar dus. Is dat veel? Android is goedkoper. Misschien €600 per 4 jaar. €150 per jaar dus. Dan is de meerprijs niet eens zo veel. Ja, Apple is iets duurder maar je haalt ook het beste/populairste in huis. Als je het berekent dan valt het allemaal wel mee (al ligt dat sterk aan je eigen financiële situatie).
Het is toch wel heel raar, Apple kreeg een notch, opeens iederéén een notch… en nog niémand buiten Apple heeft veilige face id, je kan ze allemaal met een foto, of een gelijkend persoon openen… een iPhone absoluut niét. Had Apple de iPhone niet uitgebracht, bestonden Android telefoons zelfs nog niet eens. Niemand staat daar nu nog bij stil blijkbaar. Alles van Apple gaat draadloos, en vliegensvlug, een goede bluetooth koptelefoon, en wié heeft er nood aan een sd kaartje inlezen op een iPhone? Inderdaad, niemand… 0,0000001% van de gebruikers? Alles gaat perfect met airdrop. Wil je een foto van je pc op je iPhone, hij staat er instant op met iCloud drive je sleept hem erin op je pc en voilà hij staat in “bestanden” op je iPhone of iPad. En voor je het denkt, ik vergelijk echt objectief hoor, ben geen ‘fanboy’ maar een ‘techneut’. Ik bezit ook Android en WearOS toestellen, maar voor echte innovatie (en niet een plooibaar scherm gimmick) moet je echt bij Apple zijn.
Goedkope hardware? -> Jij bent het product, Duurdere degelijke hardware, dat is het product, en niet jij!
Dat is net het probleem,de wereldwijde smartphone verkopen stagnerend..als je als bedrijf jezelfde winsten niet blijft maken rekenen de aandeelhouders je daar op af.je staat met de rug tegen de muur en kan geen kant meer op,daar heeft ook Samsung mee te maken…de strategie van Apple is gewoon heel goed…je producten goedkoper maken kan altijd nog
Helemaal eens… De iPhone iPad en iMac werken naadloos samen. Vooral met de (automatische aanmaak of invullen van sterke) wachtwoorden vind ik dit samenwerken steeds weer opnieuw geweldig werken! En ik vind de sleutelhanger na al die jaren nog steeds DE veiligste manier van wachtwoorden beheren. Daar is geen aparte (en vooral betaalde) password-manager voor nodig.
@Eric: Door steeds duurder te maken kom je ook in een verkeerde spiraal terecht, bij de postzegels zie je dat ook steeds weer duurder en weer meer mensen stoppen met post.
Maar waarom niet ook een minder innovatief toestel voeren welk veel goedkoper is?
Albert Heijn verkoopt ook goederen in diverse prijs klasses, ieder zijn eigen keuze!
Zou Apple ook kunnen doen, met de iPad doen ze dat ook , en eerder met de iPhone se ook zouden ze weer moeten doen.
Weet je wat een Levi’s spijkerbroek kost??
Nog geen €25 inkoop all-inn voor een inkoper verkoop €90,- minimaal… maar ja dat vinden we normaal bijna 3x de inkoopprijs…. typisch Hollands!
Onder aan de streep wordt duidelijk of de prijzen (te) hoog zijn.
De winstcijfers en de reserves van Apple laten zien dat de prijzen blijkbaar erg hoog zijn.
De dalende verkoopcijfers suggereren dat een grens overschreden dreigt te worden.
Er is genoeg concurrentie, dus de vrije markt zal het leren.
Mijn vorige laptop was een MacBook Air die me ruim zes jaar trouw is geweest. Nu heb ik een Windows ding omdat ik de prijs van de nieuwe MacBooks idioot vind.
Over zes jaar weer ik of het een goede beslissing was.
@Ben: nee, post wordt duurder omdat steeds minder mensen post versturen. Dus vragen ze meer geld zodat ze winst blijven maken. Net als bij Apple.
Hoezo klagen over de r&d kosten en en product niet lager kunnen prijzen als je miljarden netto winst hebt als bedrijf…
En zie hier het keerpunt van Apple
Hoezo klagen over de r&d kosten en en product niet lager kunnen prijzen als je miljarden netto winst hebt als bedrijf…
En zie hier het keerpunt van Apple
Apple lijkt steeds meer van de consument te staan, dichterbij de winstpercentages.
Een Mac book pro €3.700,- mooi apparaat, maar zit voor dat geld niet eens een touchscreen op, er zal een gedachte achter zitten denk ik dan maar.
Ik hoop dat ze van hun troon vallen en weer eens normale prijzen gaan hanteren, ik reken verder nooit terug, maar doe het maar eens voor de grap wel een keer, ik denk dat er in 2002 geen haar op je hoofd zat die er aan dacht dat uit te geven voor een telefoon.
Was getekend een Apple.
@Ben: mooi voorbeeld,bij de Arla maken ze pudding en die doen ze dan in een AH pak en daarna draaien ze een hele badge met hetzelfde product in een Jumbo verpakking.inderdaad veel keus in hoe je voor de gek wil worden gehouden😂
Ik snap het verhaal van Jeff en wat Apple allemaal doet om iets moois te maken. Ik denk alleen dat de gemiddelde consument niet snapt dat alle elektronica zoals tv’s, laptops etc. goedkoper worden maar een telefoon niet. En dat is denk ik toch een puntje om rekening mee te houden. Apple is druk geweest marktaandeel te winnen, dus ze moeten ook weten dat ze toen de consumenten binnen hebben gehaald die normaal wat minder uit geven of uit te geven hebben. Als ze nog veel duurder worden lopen die consumenten allemaal weg. En dat zijn er nogal wat.
@Aspen: Het scheelt wel dat mijn iPhone heden ten dage, nog nauwelijks een telefoon is 😉
Dit verhaal van Apple kun je makkelijk onderuit halen; dit bedrijf heeft een kasreserve tussen de 250 en 300 miljard. Geen enkel bedrijf op de wereld beschikt over zulke reserves.
En deze grote reserves zijn volstrekt onnodig. Maar toch kiest Apple nog steeds voor vergroting van deze reserves. Kunnen makkelijk kiezen voor gelijk blijven of met een bepaald percentage verlagen. Dat kan dan door een significante prijsverlaging.
Maar er heerst een soort arrogantie bij Apple die dat inzicht niet toelaat. Hoogmoed komt voor de val.
@Dit: toch werkt dat niet, is wel hun gedachte maar hè spant t paard achter de wagen. Het zet een spiraal naar beneden in gang
@Eric: dat is idd voor een groot deel waar, al werkt dat niet met 100% alles zo, je hebt bijv grijs wc papier en heel dik papier net wat jezelf wilt.