Apple blokkeert app-updates na geld terug

Het is na een refund (geld terug) niet langer mogelijk om apps opnieuw te installeren of app-updates te ontvangen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

update-niet-beschikbaarAls een iOS-app je niet bevalt, is het vrij eenvoudig om geld terug te vragen bij Apple. Mits je het niet te vaak doet en een goede reden hebt. Tot voor kort was het zo, dat je geld terugkreeg, maar de app nog wel gewoon kon blijven gebruiken. Apple heeft daar nu een stokje voor gestoken: heb je eenmaal geld terug gevraagd, dan kun je de app niet meer opnieuw installeren (bijvoorbeeld op een andere iPhone) en je kunt ook geen app-updates meer doen. Je krijgt de hierboven getoonde waarschuwing te zien. De maatregel moet misbruik van het systeem voorkomen.


De maatregel werd ontdekt door Michael Simmons van Flexbits, ontwikkelaar van de app Fantastical. Ook in de Mac App Store blijkt het niet langer mogelijk om na een refund nog app-updates te ontvangen. Ook daar krijg je de volgende tekst te zien:

Update Unavailable with This Apple ID
This update is not available for this Apple ID either because it was bought by a different user or the item was refunded or cancelled.

De Nederlandse vertaling daarvan luidt:

Update niet beschikbaar voor deze Apple ID
Deze update is niet beschikbaar voor deze Apple ID, omdat de update is gekocht door een andere gebruiker, of omdat er een restitutie is gegeven voor artikel of dat dit artikel was geannuleerd.

Click here to display content from X.
Learn more in X’s privacy policy.

Apple heeft het teruggeven van geld na een foute aankoop nooit geautomatiseerd. Je moest een klacht indienen en kreeg daarna binnen een paar uur een reactie van een supportmedewerker. Google heeft een ander systeem: als je per ongeluk een app hebt aangeschaft mag je binnen 15 minuten, zonder menselijke tussenkomst je geld terugvragen. Die periode was voorheen langer, maar ook Google moest maatregelen nemen tegen mensen die te vaak misbruik maakten van het systeem.

Zie ook: Geld terugvragen (refund) in de App Store

Informatie

Laatst bijgewerkt
25 mei 2014 om 10:23
Onderwerp
Categorie
Apple

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store

Reacties: 20 reacties

  1. Ik gebruik bijvoorbeeld runkeeper.
    De elite update vond ik helemaal niks dus kreeg m’n geld terug.
    Krijg ik dan geen update meer nu?

  2. Hier ben ik er nog nooit in geslaagd geld terug te krijgen van Apple …

  3. Updaten kan idd niet meer maar als je de app nog op iTunes hebt staan kan je hem altijd nog via je mac/pc installeren op je iphone/ipad.

  4. Helaas werkt deze verandering niet.
    Apple geeft aan dat ik voor de gratis Twitter app een refund heb gehad en kan hem daarom niet meer downloaden.

  5. Klinkt toch vrij logisch vind ik

  6. Niks bijzonders. Als je niet te vreden bent en je hebt je geld terug hoor je het app ook niet te gebruiken. Goed van apple.

  7. Nadeel alleen is dat als je ooit een refund hebt gevraagd en de app is nu gratis geworden, dat je niet opnieuw kunt downloaden!

  8. ‘Apple seems to have closed the loophole on the Mac App Store as well’

  9. Maar stel je voor dat iemand achteraf toch besluit (na een refund) dat de app potentie heeft.

    Betekend dit dan dat je hem niet meer opnieuw kunt kopen? Of heb ik het dan verkeerd gelezen.

  10. Heb dit ook gemerkt met hun montage programma’s op de Mac App Store. Ik had in juni 2011 Final Cut Pro X, Motion 5 en Compressor 4 gekocht, goed voor zo’n 350 euro.

    Het programma was een ramp in zijn eerste release, en ik kreeg – net zoals veel anderen – mijn geld terug.
    6 maanden later bracht Apple een update uit die veel features terugbracht, 10.0.3, en ik wou het programma opnieuw kopen op de Mac App Store, maar dat KON ik niet. Hij zei dat dat niet mogelijk was, maar dat ik het wel opnieuw kon downloaden. Ik heb het zo’n jarenhalf dus eigenlijk ‘gratis’ gebruikt. Onlangs deed ik een re-install van mijn computer, en moest ik ze terug kopen, en zag ik ook de afschriften op mijn Visa. Op zich geen probleem, ik WOU het programma opnieuw kopen als ik het toch terug wou gebruiken.
    Ik vind het geen probleem, het was inderdaad een loophole, en het is goed dat die gesloten is.

    Enigste, wat hierboven al is aangehaald, moet het mechanisme je ook laten het programma opnieuw kopen op een latere datum als je dat wil, zoals bij voorbeelden hierboven: je bent niet tevreden, maar de developer brengt wijzigingen aan die je mening veranderen.

  11. @sidderke: Heb wel eens apps gekocht die alleen maar crashten bij het opstarten, als je dan je geld terug krijgt en er is een fix zou ik die app inderdaad gewoon opnieuw kopen. Apple kennende komt er vast wel een fix want geld mislopen dat is ondenkbaar 😉

  12. Wat een ontdekking zeg. Dat heb ik al een aantal weken geleden gezien.

  13. @Daniel: Dan had je de redactie kunnen tippen. Gemiste kans.

  14. Niet meer dan logisch natuurlijk. Zolang je op een later moment maaar wel opnieuw zo’n app kunt aanschaffen mocht je dat willen.
    Wat dit betreft:

    Origineel geplaatst door Michel
    Ik gebruik bijvoorbeeld runkeeper.
    De elite update vond ik helemaal niks dus kreeg m’n geld terug.
    Krijg ik dan geen update meer nu?

    Een Elite abonnement sluit je af bij RunKeeper zelf, optioneel, dat staat verder los van de app (of de aandchaf daarvan bij Apple). Met of zonder Elite abo kun je die app gewoon gebruiken.

  15. @Ronald: Het leek me vrij normaal, dus ik dacht dat er niets nieuws was.

  16. Origineel geplaatst door Michel
    Ik gebruik bijvoorbeeld runkeeper. De elite update vond ik helemaal niks dus kreeg m’n geld terug. Krijg ik dan geen update meer nu?

    Natuurlijk wel. Je hebt toch niet de app zelf uit je aankoophistorie laten verwijderen (geld terug), enkel de in-app aankoop? Dan verlies je de app niet. Bovendien is RunKeeper gratis, dus die kun je direct weer aanschaffen als er toch iets fout gaat.

    @sredlums: Je kunt het ook als in-app aankoop aanschaffen, wat dus wel via Apple is en dus ook onderhevig is aan de voorwaarden van de App Store.

    @Daniel: Same here. Ik zie zo’n melding regelmatig (meerdere accounts & apps van een ander), dus let ook niet zo op de tekst.

  17. Werkte altijd wel lekker. 😀

  18. Niet slim, het dubbele aankoopprijs vragen leek mij een beter optie.

  19. @Sezgin:
    Ze willen niet mensen uit de Store wegjagen 😐

  20. Iemand enig idee waarom ik deze melding bij _elke_ update die ik binnen wil halen in iTunes krijg? Ik kan me niet herinneren voor iets restitutie gekregen te hebben, maar dat ik dan niets meer kan updaten lijkt me niet de bedoeling.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.