Apple is niet blij met het logo van een milieu-initiatief in New York. The Big Apple vond een appelvormig logo wel passend, maar Apple probeert registratie van het beeldmerk te voorkomen. Volgens Apple lijkt het logo teveel op het beeldmerk van Apple dat sinds 1977 wordt gebruikt. NYC & Company Inc, een nonprofit-organisatie die zch bezighoudt met toerisme en marketing van de stad New York, denkt er anders over: het oneidigheidssymbool in de vorm van een appel en de doelstellingen van de organisatie zijn volstrekt anders dan die van Apple. NYC & Company Inc diende de aanvraag voor het Big Apple-logo vorig jaar mei al in.
Er worden wel vaker appellogo’s gebruikt als beeldmerk voor bedrijven. Meestal wordt bij conflicten gekeken of bedrijven in dezelfde markt actief zijn. Zo raakte Apple verstrikt in een strijd met Apple Records (van de Beatles) waarbij ze moesten beloven om buiten de muziekindustrie te blijven. Apple deed het toch en kreeg na een jarenlange strijd pas in 2006 gelijk van de rechter. Bij GreeNYC zal Apple ook niet zo snel winnen: de logo’s hebben allebei een appeltje met een blad, maar het steeltje, de hap uit de appel en het oneindigheidssymbool zijn anders. Verwarring tussen beide organisaties is ook moeilijk hard te maken.
Volgens The Mac Observer rijden in Vietnam tientallen busjes rond met het oude Apple-logo in regenboogkleuren, maar daar heeft Apple tot nu toe niets aan gedaan.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties