Hoewel Apple Business Chat al sinds 2018 bestaat konden we er in Nederland nog maar beperkt gebruik van maken. Het werkte vooral met geselecteerde (veelal Amerikaanse) bedrijven zoals Wells Fargo, Sprint en natuurlijk Apple zelf. Nu kunnen alle bedrijven in de VS en EU met een geschikt Zendesk-abonnement de dienst gebruiken.
Apple Business Chat in Nederland: zo werkt het
Met Apple Business Chat kun je met bedrijven chatten, maar dan via de app die je toch waarschijnlijk al gebruikt: de iMessage Berichten-app. Er is ondersteuning voor de Agenda-app voor afspraken en betalingen via Apple Pay. Alles is in dezelfde stijl, waardoor je als klant een vertrouwde omgeving kunt gebruiken voor (hopelijk) alle chatdiensten van bedrijven.
In een chat kun je foto’s delen, GIFs sturen en andere bestandstypes die je al kan sturen naar je vrienden. Het fijne is: het werkt op je iPhone, iPad en Mac. Net als iMessage kun je je gesprekken altijd voortzetten op een ander apparaat.
Een bedrijf krijgt bovenin een eigen kleur, zoals magenta voor T-Mobile en grijs voor Apple. Mocht bijvoorbeeld de NS hiermee gaan werken dan wordt dat ongetwijfeld geel. Zo kun je makkelijk een bedrijf herkennen. Meer over de werking van Apple Business Chat lees je in onze aparte uitleg.
Apple Business Chat met Zendesk alleen met het juiste abonnement
Wat de EU betreft kan de chatdienst alleen gebruikt worden met het juiste Zendesk-abonnement. Het basisabonnement van $495 per maand werkt alleen in de VS. Een bedrijf moet dus kiezen voor Premium of Enterprise, waardoor het in de EU werkt. Hiervoor moeten bedrijven onderling een prijs bepalen met Zendesk.
Op dit moment kunnen bedrijven in Nederland al een tijdje gebruik maken van WhatsApp Business. Dit is een gratis app die ook door kleine bedrijven gebruikt kan worden. Grotere bedrijven als KLM gebruiken de WhatsApp Business API op grotere schaal, waarbij ze ook een verificatie naast hun naam krijgen. KLM gebruikt overigens ook de Apple Business Chat, maar werkt hiervoor met een ander bedrijf dan Zendesk.
Hoewel meer Nederlandse bedrijven nu Apple Business Chat kunnen gebruiken betekent dat nog niet dat het ook snel komt. Zoals altijd met grote vernieuwingen kan ook dit redelijk wat tijd in beslag nemen voor een bedrijf. Zodra grote Nederlandse merken de dienst ondersteunen lees je hier natuurlijk over bij iCulture.
- 2020 - 22 juli: Toegevoegd dat KLM er al gebruik van maakte.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 4 reacties