‘Apple werkt niet meer aan eigen auto, definitieve beslissing eind 2017’

Apple zou haar plannen voor een eigen auto flink bijgeschaafd hebben. In plaats van werken aan een eigen auto, zouden ze nu de focus leggen op een autonoom besturingssysteem.
Benjamin Kuijten - · Laatst bijgewerkt:

Apple heeft haar plannen wat betreft een eigen auto nooit officieel aangekondigd, maar Bloomberg meldt nu dat er voor een andere richting gekozen is wat betreft de autoplannen. Apple zou namelijk niet meer werken aan een eigen auto, maar willen focussen op een systeem voor zelfrijdende auto’s waarmee ze eventueel samen kunnen werken met bestaande autofabrikanten.

apple-car

‘Honderden mensen hebben autoteam verlaten’

Het team dat werkt aan Apple’s autoplannen zou bestaan uit ongeveer 1000 mensen, maar honderden daarvan zouden zijn vertrokken. Sommige hebben het team zelf verlaten, terwijl anderen op een andere positie gezet zijn. In plaats van het ontwikkelen van een eigen auto, zou het dus vooral gaan om een ‘autonomous driving system’ waarmee Apple met andere autofabrikanten kan samenwerken. Het werken aan zo’n systeem geeft Apple ook de mogelijkheid om in de toekomst toch nog aan een eigen auto te werken. Het aantal werknemers zou wel gelijk blijven, omdat Apple nieuwe mensen aangenomen heeft die werken aan de nieuwe focus van het bedrijf.

De Apple-bazen hebben het autoteam een deadline gegeven: tegen het einde van volgend jaar moet besloten worden welke richting het project op gaat. Deze deadline is gesteld na alle verschuivingen die hebben plaatsgevonden. Zo nam oudgediende Bob Mansfield de leiding over het Apple Car-project. Het is bovendien niet de eerste keer dat er gesproken wordt over verschuivingen binnen het geheimzinnige project. Begin vorige maand werd al duidelijk dat Apple met het autoproject een andere afslag in geslagen is.

Bekijk ook

Bob Mansfield bij Apple.

‘Apple Car-project neemt andere afslag, tientallen medewerkers ontslagen’

Tientallen medewerkers van Project Titan zijn ontslagen, nadat Apple een andere koers koos voor het Apple Car-project. De nadruk ligt nu sterker op achterliggende technologie.

Het autoproject genaamd Project Titan begon in 2014, waarna Apple veel mensen uit de industrie in dienst nam. Eind 2015 waren er veel strubbelingen binnen het team, waarna begin 2016 de toenmalige leider van het project Steve Zadesky het autoteam verliet. Nadat Bob Mansfield aangesteld werd, verlieten nog een aantal engineers het team omdat ze bang zouden zijn geweest dat het project nooit echt van de grond kwam. In augustus zou de eerste golf van medewerkers het team verlaten hebben, waarna de tweede golf in september volgde. John Wright, een Apple-manager die het software team leidde, is inmiddels ook vertrokken. Dan Dodge van Blackberry zou nu een grotere rol gekregen hebben.

‘Apple wilde auto die bestuurder zou herkennen’

De Apple-bazen dachten in eerste instantie aan een elektrische auto die de bestuurder zou herkennen door middel van een vingerafdruk, waarna de auto zichzelf zou navigeren met een druk op de knop. In eerste instantie zou het gaan om een auto met een stuur en pedalen, maar latere plannen zouden leiden naar een volledig autonome wagen. Ook zou Apple moeite hebben met het claimen van onderdelen voor de auto bij leveranciers, omdat die leveranciers minder geneigd zijn om zich vast te leggen bij één bedrijf als Apple.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 oktober 2016 om 19:35
Onderwerp
Categorie
Geruchten

Reacties: 6 reacties

  1. Heb ’t idee dat ’t mede dankzij de Apple mentaliteit komt.
    Te veel onafhankelijk + te veel controle + te ingewikkelde contracten.
    Op zich niets mis mee met onafhankelijk zijn of controle behouden.
    Maar micromanagement is niet weggelegd voor iedereen.
    Samenwerking is “samen werken”.

  2. @manomano: Jij neemt dit soort non-nieuws voor waarheid aan?

  3. Redelijk teleurstellend dat het Apple niet lijkt te lukken om een volwaardige, zelfrijdende auto te ontwikkelen. Ik denk dat de vele mensen die geholpen hebben met de ontwikkeling van de auto ook van een koude kermis zijn thuis gekomen. Hadden vast iets meer verwacht van een overstap naar Apple. Misschien had Musk toch gelijk een paar jaar geleden toen hij vertelde dat alleen de zwakke broeders de overstap naar Apple maakten.

  4. Een hele vreemde kwestie. Het leek er al een tijdje op dat Project Titan minder prioriteit kreeg. Terwijl eerst zoveel mensen ervoor werden aangenomen en er een compleet afgeschermd testterrein nodig was. Het lijkt op slechte planning of mismanagement. Voor de auto zelf had Apple natuurlijk prima kunnen samenwerken met een automerk. Er zijn er genoeg.

  5. Zelfrijdende auto’s zijn veel te efficiënt voor de energieboeren (zowel aloude olie als elektriciteit).
    Je wordt zo hard tegengewerkt en dan moet je de overheden en verzekeraars ook nog overwinnen.
    Ik zou als ik Apple was ook een andere battle kiezen.

  6. @Frits:
    Het is maar wat je er zelf van denkt. 🙂