Apple heeft haar plannen wat betreft een eigen auto nooit officieel aangekondigd, maar Bloomberg meldt nu dat er voor een andere richting gekozen is wat betreft de autoplannen. Apple zou namelijk niet meer werken aan een eigen auto, maar willen focussen op een systeem voor zelfrijdende auto’s waarmee ze eventueel samen kunnen werken met bestaande autofabrikanten.
‘Honderden mensen hebben autoteam verlaten’
Het team dat werkt aan Apple’s autoplannen zou bestaan uit ongeveer 1000 mensen, maar honderden daarvan zouden zijn vertrokken. Sommige hebben het team zelf verlaten, terwijl anderen op een andere positie gezet zijn. In plaats van het ontwikkelen van een eigen auto, zou het dus vooral gaan om een ‘autonomous driving system’ waarmee Apple met andere autofabrikanten kan samenwerken. Het werken aan zo’n systeem geeft Apple ook de mogelijkheid om in de toekomst toch nog aan een eigen auto te werken. Het aantal werknemers zou wel gelijk blijven, omdat Apple nieuwe mensen aangenomen heeft die werken aan de nieuwe focus van het bedrijf.
De Apple-bazen hebben het autoteam een deadline gegeven: tegen het einde van volgend jaar moet besloten worden welke richting het project op gaat. Deze deadline is gesteld na alle verschuivingen die hebben plaatsgevonden. Zo nam oudgediende Bob Mansfield de leiding over het Apple Car-project. Het is bovendien niet de eerste keer dat er gesproken wordt over verschuivingen binnen het geheimzinnige project. Begin vorige maand werd al duidelijk dat Apple met het autoproject een andere afslag in geslagen is.
Het autoproject genaamd Project Titan begon in 2014, waarna Apple veel mensen uit de industrie in dienst nam. Eind 2015 waren er veel strubbelingen binnen het team, waarna begin 2016 de toenmalige leider van het project Steve Zadesky het autoteam verliet. Nadat Bob Mansfield aangesteld werd, verlieten nog een aantal engineers het team omdat ze bang zouden zijn geweest dat het project nooit echt van de grond kwam. In augustus zou de eerste golf van medewerkers het team verlaten hebben, waarna de tweede golf in september volgde. John Wright, een Apple-manager die het software team leidde, is inmiddels ook vertrokken. Dan Dodge van Blackberry zou nu een grotere rol gekregen hebben.
‘Apple wilde auto die bestuurder zou herkennen’
De Apple-bazen dachten in eerste instantie aan een elektrische auto die de bestuurder zou herkennen door middel van een vingerafdruk, waarna de auto zichzelf zou navigeren met een druk op de knop. In eerste instantie zou het gaan om een auto met een stuur en pedalen, maar latere plannen zouden leiden naar een volledig autonome wagen. Ook zou Apple moeite hebben met het claimen van onderdelen voor de auto bij leveranciers, omdat die leveranciers minder geneigd zijn om zich vast te leggen bij één bedrijf als Apple.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- 'Eigen wifi 7-chip van Apple zit in de iPhone 17' (31-10)
- Nieuwe Mac mini M4 gelekt: dit zijn de beste specs (en zo ziet hij eruit) (29-10)
- iPhone SE 4 verwachtingen: deze functies zitten erin (28-10)
- Vooruitblik: dit is wat je kan verwachten van Apple's Mac-aankondigingen van deze week (28-10)
- Komt de iMac G4 terug? 'Apple werkt aan smart home-display met iMac-voet' (27-10)
Reacties: 6 reacties