‘Apple Car: topsnelheid 250 km per uur, actieradius van 500 km’

High-end model voor een high-end prijs
Apple zou van plan zijn om Hyundai's E-GMP platform voor elektrische auto's te gebruiken. Als het doorgaat zijn daarmee ook veel specs van de Apple Car bekend. E-GMP maakt topsnelheden tot 250 kilometer per uur mogelijk en geeft de auto een bereik van 500 kilometer.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

‘Apple werkt ook met PSA en General Motors samen’

Er gaan al enige tijd geruchten dat Apple met Hyundai wil samenwerken aan de eerste Apple Car. Daarnaast zou Apple ook contracten met General Motors en de Europese fabrikant PSA (tegenwoordig Stellantis) hebben gesloten voor toekomstige modellen. PSA kennen we van automerken als Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS Automobiles. Sinds januari is dit samengegaan met Fiat Chrysler Automobiles tot een megaconcern, onder een nieuwe naam. Interessant is echter de opmerking van Kuo dat Apple het chassis van de eerste Apple Car zal baseren op Hyundai’s E-GMP battery electric vehicle (BEV) platform.


Het chassis daarvan ziet eruit zoals op onderstaande foto. Het gebruikt twee motoren en heeft een bereik van meer dan 500 kilometer bij een volle batterijlading. Je kunt in 18 minuten opladen tot 80% dankzij snelladen. Het snelste model dat met E-GMP te bouwen is, kan in minder dan 3,5 seconden optrekken van 0 naar 100. En de topsnelheid ligt op 250 kilometer per uur. Hyundai heeft hoge verwachtingen van het platform. In 2025 moeten er 1 miljoen stuks verkocht zijn.

Hyundai E-GMP chassis

Kuo verwacht dat de productiecyclus en de ontwikkeling van de Apple Car sterk verkort kan worden door samen te werken met bestaande automakers. Apple kan zelf de aandacht dan richten op zelfrijdende hard- en software, halfgeleiders, accutechnologie, vormfactor en interieur, maar ook op een innovatieve gebruikerservaring en de integratie met Apple’s bestaande ecosysteem.

Topmodel voor een topprijs

Hyundai Mobis zal volgens Kuo verantwoordelijk zijn voor design en productie van sommige auto-onderdelen. Hyundai-dochter Kia kan ondertussen de productielijn in de VS optuigen, al betwijfelt Kuo of het wel gaat lukken om in 2025 al de eerste auto’s van de band te laten rollen. Een nieuwe iPhone kost 18 tot 24 maanden, vanaf de eerste specificaties tot massaproductie. Bij een auto spelen veel complexere zaken mee. Zo zijn de kanalen voor verkoop en nazorg bij auto’s heel verschillend.

Apple zal de Apple Car als “very high-end” verkopen, in vergelijking met bestaande elektrische auto’s, zodat het bijvoorbeeld niet botst met de modellen die fabrikanten als Hyundai zelf verkopen. Denk daarbij aan prijzen op het niveau van Tesla. Kuo denkt dat Apple’s productiepartner Foxconn niet zal worden ingeschakeld, ook al maken ze nu al onderdelen voor elektrische auto’s.

Reacties: 9 reacties

  1. Prijskaartje van een paar ton moeten we niet van opkijken

  2. @Pieter: Lijkt me overdreven, een ton zou goed kunnen. Prijzen vergelijkbaar met tesla model x zouden me niet verbazen.

  3. Stel je voor! Direct toegang tot apps, AR-apps. Je complete auto is via Carkit te bedienen. Misschien zelfs Knight Rider achtige-functies, zoals dat je de auto met een Apple Watch of Apple Glasses op te roepen.

    Ik zelf snapte niet waarom Apple in de automotive businesses wil stappen, totdat ik op YouTube een video heb gezien waarin ze uitleggen wat voor een marges en omzet Apple kan halen met de Apple CAR…

    Ik ben benieuwd!

  4. Hoeveel nieren is een “topprijs”?

  5. Origineel geplaatst door TheRealMelvin
    Stel je voor! Direct toegang tot apps, AR-apps. Je complete auto is via Carkit te bedienen. Misschien zelfs Knight Rider achtige-functies, zoals dat je de auto met een Apple Watch of Apple Glasses op te roepen.

    Ik zelf snapte niet waarom Apple in de automotive businesses wil stappen, totdat ik op YouTube een video heb gezien waarin ze uitleggen wat voor een marges en omzet Apple kan halen met de Apple CAR…

    Ik ben benieuwd!

    Dus zoiets wat tesla al doet?

  6. Waar blijft die revolutionaire accu? Een actieradius van 500 km. is nu niet om over naar huis te schrijven.

  7. Leuke specs, alleen daarvoor ga je in 2025 de handen nu niet op elkaar krijgen (kijk eens naar Tesla)

  8. Origineel geplaatst door Erik
    Waar blijft die revolutionaire accu? Een actieradius van 500 km. is nu niet om over naar huis te schrijven.

    Voor een elektrische auto vind ik dat heel netjes. Voor roadtrips voor meer dan 500km oké, maar hij kan ‘s nachts toch gewoon aan de lader?

  9. Origineel geplaatst door TheRealMelvin
    Stel je voor! Direct toegang tot apps, AR-apps. Je complete auto is via Carkit te bedienen. Misschien zelfs Knight Rider achtige-functies, zoals dat je de auto met een Apple Watch of Apple Glasses op te roepen.
    Ik zelf snapte niet waarom Apple in de automotive businesses wil stappen, totdat ik op YouTube een video heb gezien waarin ze uitleggen wat voor een marges en omzet Apple kan halen met de Apple CAR…
    Ik ben benieuwd!

    Dit heeft elke gemiddelde EV van merken als Tesla en Nio al, summon via app is echt niks nieuws. 500km range is echt een lachertje, dat zou je vandaag de dag kunnen releasen, maar over 5 jaar mag ik hopen dat dat wel beter is.