Update 14 juli 2021: Het Car Connectivity Consortium heeft aangekondigd dat Digital Key 3.0 nu klaar is voor gebruik. Alle leden, waaronder Apple, kunnen de technologie nu inbouwen. Apple heeft geen datum gegeven, maar aangezien de eerste voertuigen met ondersteuning pas eind dit jaar van de band rollen, verwachten we dat Apple ook wacht tot het einde van het jaar.
Hieronder volgt ons artikel van 14 januari:
Bij CarKey kun je je bestaande autosleutel in je jaszak laten zitten, want je opent de autodeur met je iPhone. BMW was de eerste fabrikant die gebruik maakte van CarKey en nu zijn ze ook weer de eerste met een verbetering. Het CarKey-compatibele Digital Key-protocol zal overstappen naar Ultra Wideband, dat standaard in de nieuwste iPhones aanwezig is.
BMW Digital Key 3.0
De nieuwe variant heet Digital Key 3.0 en stelt je in staat om de auto te openen, zonder ook nog de iPhone uit je zak te halen. Bij de huidige BMW Digital Key moet je de iPhone nog bij de handgreep van de autodeur halen om te kunnen instappen. Je moet de iPhone vervolgens in een Qi-geschikte smartphonelader leggen om de motor te starten.
Digital Key 3.0 is in samenwerking met Apple ontwikkeld en maakt gebruik van Apple’s CarKey API. Ultra Wideband zorgt voor de beveiliging en kan nauwkeuriger bepalen of jij echt in de buurt van de auto staat. Bij een normale digitale autosleutel is het mogelijk om de sleutel na te maken of de signalen te onderscheppen. Misbruik wordt een stuk lastiger als de eigenaar fysiek bij de auto moet staan. Dit is te controleren door te kijken of de juiste iPhone in de buurt is.
Standaard voor hele auto-industrie
BMW maakt verder gebruik van Bluetooth Low Energy (BLE). In een persbericht meldt de automaker dat ze samen met Apple en het Car Connectivity Consortium (CCC) willen zorgen dat Digital Key Release 3.0 een wereldwijde standaard voor de hele auto-industrie wordt.
De samenwerking tussen Apple en BMW lijkt nog niet zo ver te gaan dat ze ook samen aan de Apple Car bouwen. Daarvoor zou Apple in zee willen gaan met Hyundai. Hyundai zou wel bezig zijn om de auto’s geschikt te maken voor Apple’s CarKey en wil het nog dit jaar introduceren. Daarbij zou Hyundai gebruik maken van de huidige technologie van BMW, dus zonder Ultra Wideband. Interessant is dat Hyundai in 2015 al de Apple Watch als autosleutel wilde gaan gebruiken.
BMW wil de nieuwe technologie beschikbaar stellen in de iX, een volledig elektrische Sports Activity Vehicle. Deze staat eind 2021 bij de Europese dealers. Om Ultra Wideband te kunnen gebruiken heb je een toestel uit de iPhone 11- of iPhone 12-serie nodig. Ook in de Apple Watch Series 6 is de chip aanwezig. In de toekomst zou Apple het in veel meer producten zouden willen inbouwen, zoals iPads en AirPods.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Game over voor Mythic Quest: langlopende Apple TV+ serie stopt plotseling (maar met een nieuw einde) (15-04)
- Weekend kijktips: Doctor Who, Friends & Neighbors, Black Mirror en meer (12-04)
- Apple TV+ vanaf nu via Amazon Prime Video af te sluiten in Nederland (met een flinke korting) (09-04)
- Wanneer werkt Apple Intelligence in het Nederlands? Dit is wat we nu weten (07-04)
- Weekend kijktips: Number One on the Call Sheet, Banger, The Operative en meer (05-04)
Voor de meesten van ons nog zeer verre toekomst 🔮 dit. Meesten rijden geen bmw, meesten hebben een gewone auto of een occasion en ook hebben de meesten een oudere iPhone. Electric rijden is wel de norm geworden eer dit gemeengoed is, zoiets als Apple Pay gaat veel sneller, omdat je het zo kon activeren wanneer je bij de juiste bank zat en het ging bij ons met “terug werkende kracht” naar oude iPhones toe ( vermoedelijk omdat het hier laat was) maar ik kon t vanaf dag 1 gebruiken omdat ik een SE heb en een ing rekening. Die voordelen zijn hier niet bij, je moet alles het duurste en nieuwste hebben.
@Leo: Apple pay bestaat al sinds 2014, dit was beschikbaar in 2019 bij ING.
Dus als dit voor jou direct is, dan is ergens in 2026 meer dan vroeg genoeg. 😉
Alsook ze moeten ergens beginnen en idd dit is meestal in het meer premium segment.
Van de iPhones die dit ondersteunen, tegen dat er een groot aantal auto’s hier mee uitgerust zijn, dan zal de gemiddelde iphone wel de ultrawideband chip hebben zitten.
Ik heb vorige maand een nieuwe BMW 5 Touring gekocht (levering oktober). Groot was mijn verbazing dat de verkoper me zei dat de BMW Digital Key 1.5 (als onderdeel van de optie Comforttoegang) op deze wagen momenteel niet beschikbaar is door het gebrek aan specifieke halfgeleider chips (en dat was niet de enige optie die niet of niet volledig beschikbaar was). Ik kreeg 80 euro korting op de optie Comforttoegang als compensatie. Ik had gehoopt om BMW Digital Key te kunnen gebruiken om m’n nieuwe wagen, maar niet dus…
@Anton: ja dat was direct voor Nederland, ik heb t van dag 1 gebruikt dat t in de US kan daar heb je hier 0,0 aan hè mooi is wel dat t nu ook bij de zelf service pomp kan, nu kan t pasje echt thuis blijven
Wat is hier anders / meer bijzonder aan dat hoe mijn iPhone de sleutel van mijn Tesla Model 3 is? Als ik in de buurt ben kan ik de auto openen en wegrijden. Telefoon kan gewoon in m’n broekzak blijven. Als ik te ver weg ben is de auto op slot.
Op basis van telefoon weet de auto bovendien of ikzelf of mijn vrouw de bestuurdersdeur opent.
@Olivier: ja chips tekort. Groot probleem in veel sectoren. Mooi keus je nieuwe auto. Van harte.