Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 7 reacties
Macaanzee
Als het inderdaad waar is dat Apple werkt aan batterijen voor elektrische auto’s, dan moet het zo zijn dat Apple wél bezig is met een éigen zelfrijdende auto. Apple wordt heus geen accuverkoper 😄
Toine
Ik zie in gedachten het ‘Opladen uit’ al in het display van de auto verschijnen als je je niet strikt aan de peperdure accu van Apple houdt 🙄
Tesla is echt een uitzondering, geen van de andere (elektrische) autofabrikanten produceert zelf accu’s. Dan zou dit nog eerder een aanwijzing zijn dat ze juist niet zelf een elektrische auto gaan produceren.
Meer voor de hand liggend is dat er nog zo’n samenwerking onder geheimhouding is, maar dan één die nog niet is uitgelekt. En wel eentje met een autofabrikant.
Dit is namelijk een stap volgens het ‘schoenmaker houdt je bij je leest’ principe, Apple de software, deze Chinese specialist de accu. En dus de hardware door een (auto-)hardware specialist. Deed Tesla trouwens ook, voor hun eerste FEV. Dat was op de motor en accu na puur Lotus-hardware…
jero98
@Ferryman: Die partner zou dan een fabrikant zijn die zijn (software) hart aan een mega-miljardenbedrijf uit een hele andere branch toevertrouwt.
Ik zou niet zo snel argumenten kunnen bedenken waarom een bedrijf dat zou willen, tenzij het echt noodlijdend is of electrificatie ontwikkeling volledig gemist heeft.
Die software strategie is dus nog zo makkelijk niet, en op hardware gebied bestaat hetzelfde probleem en hebben ze al helemaal geen positie.
Dan blijft inderdaad componenten over.
Daarbij kan je met goede batterijen natuurlijk een snelle entree maken, hoewel Apple en uitstekende batterijen geen vanzelfsprekende combi zijn.
Maar ik hoop dat ze met deze Chinezen snel vorderingen boeken, maar eens beginnen met smartphone batterijen die flink langer dan ’n dag meegaan…
Bert
Een accu van mijn se haalt soms de avond, meestal moet ik in de middag al bij laden. Een tesla accu kost plm. 35.000 euro, dan zal een vergelijkbare Apple accu wel meer dan 100.000 euro moeten kosten! Gezien het verschil in prijs tussen een lightning kabeltje van Apple en de kosten van een micro usb kabeltje. .
SPGO
Zouden ze niet beter eerst zorgen dat de iPhone accu’s ten minste 1 dag meegaan.
Macaanzee
@Ferryman: Hoezo “want”?? Ik ben duidelijk genoeg. Als dit bericht waar is, betekent het dat Apple niét alleen met software voor zelfrijdende auto bezig is – zoals langzamerhand werd gedacht – maar dus ook met de auto zelf, de hardware.
Of dat een eigen model wordt of samenwerking met een autofabrikant maakt op zich niet uit. Alle grote merken zijn bezig met eigen ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Ford vreemd genoeg nog wel het minst (alleen met vrachtwagens, dacht ik). De autofabrikanten denken dat ze het zelf kunnen en Google en Apple lijken er toch niet zo makkelijk uit te komen.
Apple zou wellicht heel goed het design van de auto kunnen maken en verder samenwerken met een autofabrikant om de auto samen te bouwen. Dat zou ook best een Aziatische fabrikant kunnen zijn, als het maar voldoet aan de kwaliteitseisen van Apple.
Voor elektrische, zelfrijdende auto’s gaat het voorlopig vooral om een redelijke prijs. Elektrisch rijden is voorlopig nog veel te duur voor de meeste autorijders. Maar die prijs kan snel dalen als ze in massa geproduceerd worden. Ook de prijs van elektrische accu’s/autobatterijen kan fors dalen. Er zijn ook grote ontwikkelingen met verschillende soorten batterijen. Sneller laden, andere materialen, veel langer gebruik. We gaan veel technische vernieuwingen meemaken in de komende 10 jaar, vooral op het gebied van transport.
Als het inderdaad waar is dat Apple werkt aan batterijen voor elektrische auto’s, dan moet het zo zijn dat Apple wél bezig is met een éigen zelfrijdende auto. Apple wordt heus geen accuverkoper 😄
Ik zie in gedachten het ‘Opladen uit’ al in het display van de auto verschijnen als je je niet strikt aan de peperdure accu van Apple houdt 🙄
@Macaanzee: Want??
Tesla is echt een uitzondering, geen van de andere (elektrische) autofabrikanten produceert zelf accu’s. Dan zou dit nog eerder een aanwijzing zijn dat ze juist niet zelf een elektrische auto gaan produceren.
Meer voor de hand liggend is dat er nog zo’n samenwerking onder geheimhouding is, maar dan één die nog niet is uitgelekt. En wel eentje met een autofabrikant.
Dit is namelijk een stap volgens het ‘schoenmaker houdt je bij je leest’ principe, Apple de software, deze Chinese specialist de accu. En dus de hardware door een (auto-)hardware specialist. Deed Tesla trouwens ook, voor hun eerste FEV. Dat was op de motor en accu na puur Lotus-hardware…
@Ferryman: Die partner zou dan een fabrikant zijn die zijn (software) hart aan een mega-miljardenbedrijf uit een hele andere branch toevertrouwt.
Ik zou niet zo snel argumenten kunnen bedenken waarom een bedrijf dat zou willen, tenzij het echt noodlijdend is of electrificatie ontwikkeling volledig gemist heeft.
Die software strategie is dus nog zo makkelijk niet, en op hardware gebied bestaat hetzelfde probleem en hebben ze al helemaal geen positie.
Dan blijft inderdaad componenten over.
Daarbij kan je met goede batterijen natuurlijk een snelle entree maken, hoewel Apple en uitstekende batterijen geen vanzelfsprekende combi zijn.
Maar ik hoop dat ze met deze Chinezen snel vorderingen boeken, maar eens beginnen met smartphone batterijen die flink langer dan ’n dag meegaan…
Een accu van mijn se haalt soms de avond, meestal moet ik in de middag al bij laden. Een tesla accu kost plm. 35.000 euro, dan zal een vergelijkbare Apple accu wel meer dan 100.000 euro moeten kosten! Gezien het verschil in prijs tussen een lightning kabeltje van Apple en de kosten van een micro usb kabeltje. .
Zouden ze niet beter eerst zorgen dat de iPhone accu’s ten minste 1 dag meegaan.
@Ferryman: Hoezo “want”?? Ik ben duidelijk genoeg. Als dit bericht waar is, betekent het dat Apple niét alleen met software voor zelfrijdende auto bezig is – zoals langzamerhand werd gedacht – maar dus ook met de auto zelf, de hardware.
Of dat een eigen model wordt of samenwerking met een autofabrikant maakt op zich niet uit. Alle grote merken zijn bezig met eigen ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Ford vreemd genoeg nog wel het minst (alleen met vrachtwagens, dacht ik). De autofabrikanten denken dat ze het zelf kunnen en Google en Apple lijken er toch niet zo makkelijk uit te komen.
Apple zou wellicht heel goed het design van de auto kunnen maken en verder samenwerken met een autofabrikant om de auto samen te bouwen. Dat zou ook best een Aziatische fabrikant kunnen zijn, als het maar voldoet aan de kwaliteitseisen van Apple.
Voor elektrische, zelfrijdende auto’s gaat het voorlopig vooral om een redelijke prijs. Elektrisch rijden is voorlopig nog veel te duur voor de meeste autorijders. Maar die prijs kan snel dalen als ze in massa geproduceerd worden. Ook de prijs van elektrische accu’s/autobatterijen kan fors dalen. Er zijn ook grote ontwikkelingen met verschillende soorten batterijen. Sneller laden, andere materialen, veel langer gebruik. We gaan veel technische vernieuwingen meemaken in de komende 10 jaar, vooral op het gebied van transport.