Onderzoeksbureau Canalys heeft nieuwe statistieke uitgebracht voor de wereldwijde markt van pc-fabrikanten. Het begrip ‘pc’ heeft Canalys daarbij zo breed mogelijk opgevat: elk type computer dat je als ‘persoonlijk’ zou kunnen opvatten valt eronder, dus ook de iPad en andere tabletcomputers. Apple is daardoor op de lijst gestegen naar de derde plaats in de lijst van grootste pc-fabrikanten. De verkoopcijfers hebben betrekking op het vierde kwartaal van 2010.
Er werden 11,5 miljoen Macs, MacBooks en iPads verkocht, voldoende voor 10,8 procent van de totale markt. Apple maakte een onstuimige groei door, omdat de iPad nog geen jaar op de markt is en compleet nieuwe behoeften aanspreekt. Mensen die al in bezit waren van een desktop- of laptopcomputer kregen opeens de behoefte om er nog een extra apparaat bij te kopen. Het aantal verkochte Apple-producten steeg daardoor met 241 procent ten opzichte van vorig jaar. Canalys’ redenering om toch tablets mee te tellen, is omdat ze voor consumenten dezelfde behoefte vervullen als netbooks en bovendien vergelijkbare prestaties hebben. Bij veel Windows-tablets is bovendien het verschil tussen een tablet of laptop nauwelijks te zien, al is dat niet een argument dat Canalys noemt.
Canalys dringt er bij fabrikanten op aan dat ze ‘pads’ als integraal nieuw onderdeel van het pc-landschap gaan beschouwen. Naast de iPad doet ook de Samsung Galaxy Tab mee in de cijfers. Canalys Senior Analyst Daryl Chiam zegt erover:
Pads gave the market momentum in 2010, just as netbooks did the year before. We are encouraging vendors to plan for the future and not to remain stuck in the past.
[…]
Any argument that a pad is not a PC is simply out of sync. With screen sizes of seven inches or above, ample processing power, and a growing number of applications, pads offer a computing experience comparable to netbooks. They compete for the same customers and will happily coexist. As with smart phones, some users will require a physical keyboard, while others will do without.
[…]
Each new product category typically causes a significant shift in market shares. Apple is benefiting from pads, just as Acer, Samsung and Asus previously did with netbooks. The PC industry has always evolved this way, starting when Toshiba and Compaq rode high on the original notebook wave.
Apple haalde Dell (11,4 miljoen) op het nippertje in. Bovenaan de lijst staan HP en Acer. In totaal werden er 105,8 miljoen desktopcomputers, laptops en tablets verkocht. HP verkocht 18,7 miljoen, Acer wist 13,6 miljoen producten te verkopen.
Meer info: Canalys
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 13 reacties