Apple denkt na over geautomatiseerde podcast-reclames

Een nieuw patent van Apple laat zien hoe podcasts voorzien worden van slimme advertenties, die automatisch vernieuwd en ingebouwd kunnen worden. Hoe werkt dit precies?
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

shutterstock_288032435

Luister je regelmatig naar podcasts op je iDevice? Houd dan maar rekening met reclames die het programma tijdelijk onderbreken en dynamisch (buiten de podcast om) toegevoegd worden. Een patent wijst erop dat Apple in ieder geval nadenkt over een dergelijk systeem.


Deze dynamische advertenties kunnen een handig middel zijn voor podcastmakers om reclames in hun shows te verwerken, waarbij ze meteen Apple’s iAd-platform benutten: een reclamesysteem dat de content afstemt op de gebruiker.

Podcastmakers beslissen zelf

Het patent dat vandaag werd ontdekt laat zien hoe podcastmakers zelf in kunnen stellen wanneer de reclame wordt afgespeeld (bijvoorbeeld tussen twee segmenten in, of aan het begin en einde van de show).

Podcast-reclames

Lees ook: De beste podcast-apps voor de iPhone en iPad

Op deze tijdstippen wordt een speciale tag ingevoegd, die de Podcast-app herkent. Zodra de podcast het beginpunt van de tag bereikt, wordt hij tijdelijk gepauzeerd, totdat de advertentie afgespeeld is. Dit kunnen audioreclames zijn, maar het patent heeft het ook over video’s en interactieve advertenties.

Het voordeel hiervan is dat podcast-advertenties ineens niet meer tijdsgebonden zijn, en op ieder gewenst moment vernieuwd kunnen worden. Een cache slaat deze data lokaal op, terwijl via een centrale server regelmatig nieuwe advertenties op de achtergrond gedownload worden.

Op deze manier merk jij er als gebruiker zo min mogelijk van, al hopen we wel dat deze downloads ook alleen uitgevoerd kunnen worden als je verbonden bent met een WiFi-netwerk, met het oog op je databundel.

Zijn podcastmakers bereid?

Het blijft natuurlijk nog even de vraag of we een dergelijk systeem straks op zien duiken. Ten eerste gaat het om een patent, en podcastmakers moeten ten tweede bereid zijn om de dienst te gebruiken. Zij maken hun shows immers vaak ook voor niet-Apple-apparaten, en zitten er vast niet op te wachten om reclames op verschillende manieren (voor verschillende toestellen) in hun programma te verwerken.

Lees ook: Podcasts luisteren doen we vooral via de standaard iPhone-app

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.