Apple denkt na over nieuwe categorie-indeling voor de App Store
Tijdens de conference call over de kwartaalresultaten van Apple werd ook gesproken over de huidige indeling van de App Store. Er wordt nagedacht over andere systemen voor ranglijsten waardoor de ‘race to the bottom’ niet meer zo prominent naar voren komt. Op dit moment is de top 100 gerangschikt op aantallen verkochte apps. Met een goedkope applicatie van €0,79 is het veel gemakkelijker om veel applicaties te verkopen en hoog in de ranglijsten te komen, terwijl de kwalitatief betere applicaties die wat meer kosten geen enkele kans maken om ooit in de top 100 te komen.
Een andere categorie-indeling moet applicaties ook beter vindbaar maken. Er zijn op dit moment 19 categorieën in de App Store. Op de vraag van analist Charlies Wolf zei Tim Cook tijdens de conference call: “Zoals u weet worden de applicaties op dit moment in categorieën ingedeeld en daarnaast in populaire apps en bestsellers. We stellen echter ook vast, dat er mogelijkheden voor verbetering zijn en daar werken we aan.” Wat de ‘race to the bottom’ betreft zei Cook dat Apple zich daarmee niet gaat bemoeien: “Ik denk dat hoe groter het aanbod is, des te meer zin heeft het om lagere prijzen te vragen – maar dat is een zaak van de ontwikkelaars. Ik weet zeker dat iedereen wel op zijn eigen manier raad weet met de situatie.”
AppCubby, makers van de applicatie GasCubby, heeft een analyse gemaakt van de prijzen in de App Store. Volgens hen lag het prijsplafond voorheen op $10 en nu op $5. Veel applicaties die voorheen rond de $10 kostten zijn inmiddels afgeprijsd naar $3 of $5. Er zijn meerdere redenen: applicaties die al langer bestaan worden afgeprijsd omdat er goedkopere alternatieven (of klonen) beschikbaar komen. Mensen die de applicatie wilden kopen, hebben dat al lang gedaan. En mensen die nog twijfelen, zijn alleen te motiveren door een prijsverlaging. Ontwikkelaars zijn door die lagere prijzen niet meer gemotiveerd om veel moeite in een applicatie te steken; de kans om op te vallen is toch klein.
Via: AppleInsider
Afbeelding via: Gizmodo (CC)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Goed nieuws, er mogen best wat bospaden aangelegd worden, want nu zijn door het bos de bomen niet meer te zien. Een uitgebreide categorieboom (tot 1000+ cats) zou het mooist zijn.
Er is inderdaad ruimte voor verbetering. Ik ben op zoek naar goede uitgebreide games voor mijn vakantie, waar ik best goed voor wil betalen. Nu moet ik eerst door al die ´matige´ €0,79 games. Er is al eens een premium store geopperd, wat mij betreft: doen!
Nee, 1000 categorieën maakt het makkelijk. Net zoals 800 soorten en 5000 smaken chips.
Ze moeten gewoon het kaf van het koren scheiden en wat Julio al zegt, bijvoorbeeld een premiumstore openen en een categorie met bijvoorbeeld budget apps, sale, etc etc.
1000 is een beetje TE. Ik vind die 19 die we nu hebben al veel.
premiumstore lijkt me een prima idee.. zolang het niet teveel richting dat programma “i am rich” gaat..
Als Apple nou eens innovatief nadenkt, waarom de Apps niet alleen indelen per categorie, maar ook dat je kan zoeken op basis van welke feature die iPhone App gebruikt van de iPhone (GPS, 3G, Maps, SMS, Bellen, Video, Foto etc…)
Zo filter je al een hele shitload Apps eruit die niet interessant zijn voor jou.
@Zomg: Je vergeet dt veel mensen aan het rondneuzen zijn en dus niet direct op mogijkheden van de app zoeken. Ik althans niet. Inga niet zoeken op apps die GPS functionaliteiten hebben. ik zie meer brood in relevantere groepen. Koppeling aan Google. Koppeling aan luistergedrag. Suggesties doen. Suprise me. Dat soort dingen. Ik wil het denkwerk niet hoeven doen. Dt mag Apple van mij doen. Enige wat ik wil is vette nieuwe applicaties.
Waarom maken ze bij Apple niet een feature matrix die gelijkwaardige apps vergelijkt.
Maakt ook het testen van elke app (iets) minder onzinnig en misschien zelfs wel nuttig.
En verder moeten ze ook veel strenger zijn in de naamgeving (kikedorus pro e.d. flut namen) en zo de rommel eens uit de verpakking halen.
Het lijkt de Lidl wel !
Ik zou graag een functie willen die alle Lite versies er uit filtert, heel irritant! Ik zou liever geen aparte lite versies meer zien, maar zoiets dat je de gratis test versie kan downloaden vanuit de pagina van de hele app en dan ook in de test app kan upgraden naar de echte versie.
Leuk plaatje, goed artikel. Nu maar hopen voor
een premium appstore!
het downloaden staat nog niet gelijk aan het goed vinden. nu kan je pas iets reviewen op je iphone als je het verwijderd , je moet minimaal 1 ster geven.
Lang leve de concurrentie!
@Mike van Hoenselaar:
Nee dat ben ik niet vergeten, heb het daar over de “zoek” mogelijkheid.
Zoeken op prijsklasse zou ook wel fijn zijn.
@julioricardoTe vaak de reclame gezien van Maurice de hond 😉 @JulioRicardo:
Ik vind het systeem nu wat raar; pas als je een app verwijderd kun je een app ‘reviewen’ een echt goede app verwijder je niet. Beejive heb ik nog nooit verwijderd. Omdat ik het dagelijks gebruik en goed vind. Hoe komt dit programma dan aan zo’n hoge rating?
Omdat je prima een rating kunt geven zonder verwijderen. Gewoon even de moeite nemen om in te loggen vis iTunes, of de store op je iPhone zelf. @Sander Akkerman:
@Zomg: vind ik ook. Het is nu allemaal zo statisch, er kan veel meer dynamiek in.
Zoeken op features, gebruikte technologie, tags. Zodat het ook mogelijk wordt om im-applicaties snel naast elkaar hebt, bijvoorbeeld.
Premium/crapstore splitsing is niet erg veel vooruitgang
Waar blijft de Premium App Store?
Ik zou al blij zijn als er een manier is om de spelletjes van de niet-spelletjes te scheiden. Een spelletje op zijn tijd is leuk, maar als ik iets specifieks zoek of gewoon de nieuwste apps wil zien zou het wel prettig zijn als daar geen games tussen zitten. 🙂
Nee geen vergelijkingsmatrix! dan duurt het NOG langer voordat gebouwde apps in de AppStore komen. Die app-approvers zijn zowieso al onderbemand…