Apple denkt na over nieuwe categorie-indeling voor de App Store

Tijdens de conference call over de kwartaalresultaten van Apple werd ook gesproken over de huidige indeling van de App Store. Er wordt nagedacht over andere systemen voor ranglijsten waardoor de 'race to the bottom' niet meer zo prominent naar voren komt.

app storeTijdens de conference call over de kwartaalresultaten van Apple werd ook gesproken over de huidige indeling van de App Store. Er wordt nagedacht over andere systemen voor ranglijsten waardoor de ‘race to the bottom’ niet meer zo prominent naar voren komt. Op dit moment is de top 100 gerangschikt op aantallen verkochte apps. Met een goedkope applicatie van €0,79 is het veel gemakkelijker om veel applicaties te verkopen en hoog in de ranglijsten te komen, terwijl de kwalitatief betere applicaties die wat meer kosten geen enkele kans maken om ooit in de top 100 te komen.



Een andere categorie-indeling moet applicaties ook beter vindbaar maken. Er zijn op dit moment 19 categorieën in de App Store. Op de vraag van analist Charlies Wolf zei Tim Cook tijdens de conference call: “Zoals u weet worden de applicaties op dit moment in categorieën ingedeeld en daarnaast in populaire apps en bestsellers. We stellen echter ook vast, dat er mogelijkheden voor verbetering zijn en daar werken we aan.” Wat de ‘race to the bottom’ betreft zei Cook dat Apple zich daarmee niet gaat bemoeien: “Ik denk dat hoe groter het aanbod is, des te meer zin heeft het om lagere prijzen te vragen – maar dat is een zaak van de ontwikkelaars. Ik weet zeker dat iedereen wel op zijn eigen manier raad weet met de situatie.”

AppCubby, makers van de applicatie GasCubby, heeft een analyse gemaakt van de prijzen in de App Store. Volgens hen lag het prijsplafond voorheen op $10 en nu op $5. Veel applicaties die voorheen rond de $10 kostten zijn inmiddels afgeprijsd naar $3 of $5. Er zijn meerdere redenen: applicaties die al langer bestaan worden afgeprijsd omdat er goedkopere alternatieven (of klonen) beschikbaar komen. Mensen die de applicatie wilden kopen, hebben dat al lang gedaan. En mensen die nog twijfelen, zijn alleen te motiveren door een prijsverlaging. Ontwikkelaars zijn door die lagere prijzen niet meer gemotiveerd om veel moeite in een applicatie te steken; de kans om op te vallen is toch klein.

Via: AppleInsider
Afbeelding via: Gizmodo (CC)

Informatie

Laatst bijgewerkt
22 juli 2009 om 20:01
Categorieën
Achtergrond, Apple

Reacties: 20 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.