Bij de eerste aflevering van de iPhoneclub Podcast vonden luisteraars het niet zo prettig dat het geluid uit meerdere richtingen leek te komen. Toch lijkt het erop dat Apple ook nadenkt over ruimtelijk geluid – en wel tijdens het voeren van conferentiegesprekken. De telefoongesprekken die je met meerdere mensen tegelijk voert geven daarmee een realistischer indruk: het lijkt alsof de gesprekspartners inderdaad op verschillende plaatsen in de kamer zitten. Een nieuwe patentregistratie die dateert van 21 september 2006, beschrijft hoe gebruikers een virtuele positie kunnen toewijzen aan elke deelnemer in het conferentiegesprek. De telefoon gebruikt softwaretrucs om de illusie van 3D-audio te wekken.
Een grafische interface helpt de organisator van het conferentiegesprek om aan elke deelnemer een postitie toe te wijzen in de virtuele omgeving. De software verwerkt de audio van elke deelnemer en mixt het tot audiobestand dat via minimaal twee speakers (of een headset) moet worden afgespeeld. De bedoeling is dat het makkelijker wordt om te bepalen welke spreker aan het woord is. Apple geeft gedetailleerd uitleg hoe je de deelnemers in een virtuele omgeving moet positioneren. Ook beschrijft het hoe je twee audiobronnen zou kunnen samenvoegen: de ene is bijvoorbeeld muziek, de andere een gemixt audiobestand van alle deelnemers in een gesprek. In het patent worden toepassingen genoemd zoals sociale netwerken en het verbeteren van zakelijke conferentiegesprekken. Alle deelnemers in een iPhone-conferentiegesprek kunnen media-items delen, zoals muzieknummers, albums, audioboeken, afspeellijsten, nieuwsartikelen, foto’s, computergames, podcasts enzovoort.
Meer info: patent bij US Patent & Trademark Office
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties