Reacties voor: Apple’s designers over 3D Touch: ‘Jaren aan gewerkt en enorm complex’
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Ik heb zo’n gevoel dat we met de volgende WWDC een nieuwe feature te zien krijgen dat je bijv niet naar de app wordt gestuurd wanneer je via 3D Touch je Facebook status wilt updaten maar net zoals bij iOS 6 een schermpje in beeld krijgt waar je dat snel kan doen! Misschien herkennen sommige van ons dat nog in iOS 6 zijn Berichtencentrum! 😊
Wat ik me nu de hele tijd al afvraag: ga ik met mijn niet-3Dtouch-toestel nu functies missen? Hoe gaan ze dit oplossen?
Het niet hebben van TouchID is simpel: dan kirjg je gewoon toch het wachtwoord/pincode-veld, maar hoe moet dat met verborgen knoppen?
Het is van wat ik begrijp op de AppleWatch al vaak gissen waar je ForceTouch kunt toepassen, hoe moet dat met NOG meer levels van druk?
Zij gaan dat niet oplossen, geen businesscase.
Jij daarentegen wel, door een 6S(+) te kopen.
Iphone schermreparatie kosten zullen flink stijgen met dit nieuwe scherm.
Dat hebben ze gister laten zien.. kan in iOS 9.
Ik snap het doel niet van een snelle functie, hoe snel moet je dan gaan drukken. Want tot je de drukniveau heb bereikt kost het je toch een kleine moeite waardoor je alsnog moet wachten tot de functies zichtbaar zijn. Maar het zal wel aan mij liggen, eerst moet men het maar ervaren.
Leuke en handige functie tot zover het lijkt. Maar werkt het ook met een screenprotector???
Denk dat ik iPhone 7 of 7S de hond knop ook gaan verdwijnen. Die heb je eigenlijk niet meer nodig met deze nieuwe functie. Ze zijn vast al bezig om je vingerafdruk op een andere manier te zien en voelen.
Ik vind de bediening met dat 3D touch alleen maar nodeloos ingewikkeld word.
Al die menu’s en submenu’s was toch juist iets waar Apple niet wild van was?
Nu hebben we een iPhone waar m’n oma niks meer van snap, een pennetje van 100 euro bij een iPad van tot 1080 euro….
Apple word voor mij steeds minder aantrekkelijk zeker wat prijs betreft.
Voor mij alleen nog maar de Mac de rest word me te duur.
Samsung ziet je graag als klant komen! Ik zeg: lekker overstappen en genieten van een goedkoper toestel met meer mogelijkheden die stukken beter en makkelijker toegankelijk zijn dan op een iPhone. Succes ermee! 😉
Sorry, maar als interaction designer kan ik hier alleen keihard om lachen. Het is een beetje als de NASA die een balpen ontwikkeld om in het luchtledige te kunnen schrijven, terwijl je dat ook met een potlood kan.
Wat bedoel ik hiermee? Welnu, het is al jaren mogelijk om ‘hard drukken’ te signaleren op multitouch-schermen, zonder alle poespas die Apple heeft bedacht. Hoe? Welnu, als je hard drukt met een vinger, dan wordt het oppervlakte van de vinger groter, en dit kan je meten. Menig tekenprogramma op de iPad gebruikt deze techniek om dikkere kwaststreken te maken… M.a.w. Apple heeft met een heel omslachtige techniek een ‘probleem’ proberen op te lossen waarvan de oplossing al lang gevonden was.
@alchemist: als je daarin dezelfde mogelijkheden ziet is t maar goed dat jij niet bij apple werkt
3D Touch niet op de iPad Pro begreep ik? Toch wel een tegenvaller ….
@Eric: Als ik bij Apple had gewerkt dan zou ik deze techniek hebben afgeraden. Als je door hard drukken een menu oproept die je door zacht drukken niet oproept, dan kan je er vanuit gaan dat veel gebruikers deze functie verwarrend of zelfs irritant gaan vinden. Soms druk je nou eenmaal wat harder dan de bedoeling en dan wordt dus ook onbedoeld zo’n menu getoond. Qua gebruiksvriendelijkheid is het veel beter om een extra onderliggend menu te tonen door een dubbeltap of door langer vasthouden. Dat is een veel bewustere actie van de gebruiker dan ‘harder drukken’.
Het enige werkelijke voordeel van deze hardwarematige 3d-touch is bij het gebruik van tekenen of toetsaanslagen bij garageband. De iPad-Pro lijkt daar een mooi apparaat voor te zijn, maar die heeft nou net weer geen 3d-touch…
Double tap is een goed idee. Jolla heeft dat om het apparaat te openen. Mij lijkt het 3d-touch ook een beetje verwarrend in het gebruik. Het zag er indrukwekkend uit tijdens de event, maar toch zal het me niet over de streep halen om een nieuwe phone aan te schaffen.
@Dlo:
Nou nou, is dat nodig zo een soort reactie?
Ik heb gewoon niet zo veel geld ( over ) voor een telefoon en vind een functie niet handig en je gaat zo doen?
Ps. volgende telefoon word een Windows, geen Samsung.
Volgens mij moet er dan eerst een hond knop worden geïmplementeerd alvorens hij kan verdwijnen. Waf waf…
@Collina: De ipad pro heeft idd geen druk glas laagje , maar beschikt wel over het scherm met de sensoren , omdat apple verwacht dat mensen het apple pencil in combinatie nemen 🙂 deze maakt ook druk .Bij de iPhone zijn je vingers de druk maker op het scherm , bij de iPad Pro is dat het pencil . .
Dank voor je uitleg, top.
@alchemist: dit is dus onzin. Meten van vingeroppervlak om druk te berekenen komt nog niet eens in de buurt van Apple hun techniek. Dat is een gimmicky manier van werken die eerder door Samsung zou gebruikt worden.
In iOS zitten al functies die geactiveerd worden met een ‘longpress’. Ben benoeuwd of gebruikers dit niet gaan verwarren met 3D touch. Ik merk in ieder geval dat ik zelf geneigd ben harder te drukken als ik een stuk tekst/plaatje wil selecteren. Verder ben ik benieuwd hoe duurzaam 3D touch in de praktijk is. Werkt het nog als het scherm door gebruik beschadigd is?
Ik vond het er allemaal logisch en goed werkend uitzien, maar het is wel iets wat ik eerst eens gedaan wil hebben voordat ik definitief voor de 6s plus ga.
Je haalt exact de woorden uit mijn mond! Het potlood-debakel, het drukoppervlakte meten, daar hoef je inderdaad geen complexe ontwikkelingen op los te laten! Bij digitale piano’s wordt de aanslag (hard of zacht) ook eenvoudig gemeten aan de hand van de snelheid van het indrukken van een toets omdat dit exact hetzelfde resultaat oplevert zonder extra sensoren in te behoeven bouwen…
Ik denk dat iets heeft ontwikkeld waar ze nu nog voor op zoek zijn naar een toepassing. Ongetwijfeld komt er binnenkort een ontwikkelaar met iets inventiefs maar inderdaad gewoon het aanrakingspppervlak bepalen had een paar jaar ontwikkeling gescheelt…
Je haalt exact de woorden uit mijn mond! Het potlood-debakel, het drukoppervlakte meten, daar hoef je inderdaad geen complexe ontwikkelingen op los te laten! Bij digitale piano’s wordt de aanslag (hard of zacht) ook eenvoudig gemeten aan de hand van de snelheid van het indrukken van een toets omdat dit exact hetzelfde resultaat oplevert zonder extra sensoren in te behoeven bouwen…
Ik denk dat iets heeft ontwikkeld waar ze nu nog voor op zoek zijn naar een toepassing. Ongetwijfeld komt er binnenkort een ontwikkelaar met iets inventiefs maar inderdaad gewoon het aanrakingspppervlak bepalen had een paar jaar ontwikkeling gescheeld…
(om een teetje in een deetje te veranderen bleek in plaats van een edit de hele reactie opnieuw geplaatst… mijn excuses voor dit ongemak! 😉
En toch hebben jullie het alle twee mis!
Een softwarematige oplossing door het berekenen van de vingeromvang kan bij bepaalde apps werken, zoals een tekenprogramma waar je doorgaans met één vinger rustige en constante bewegingen maakt. Echter bij apps waar je meerdere vingers gebruikt en dan ook nog eens afwisselend een vingertop of een platte vinger gaat dit gegarandeerd fouten opleveren.
Denk bijvoorbeeld aan games waarbij je met 2 duimen meerdere knoppen moet bedienen. Tijdens de game zal dan snel en afwisselend met de top danwel met een platte duim gedrukt worden. Oftewel een aanraking met een platte duim kan dan als een harde druk berekend worden aangezien de omvang groter is.
Daarnaast vergt het gewoon teveel rekenkracht om telkens de aanrakingen en de omvang te monitoren om vervolgens te berekenen of het een zachte danwel een harde druk is geweest. Dit gaat ten koste van de prestaties en de accu duur.
Ik ga ervan uit dat Apple goede redenen heeft gehad om aan een hardwarematige op
Vervolg
Ik ga ervan uit dat Apple goede redenen heeft gehad om voor een hardwarematige oplossing te kiezen en ik wacht met mijn oordeel totdat ik het zelf heb kunnen ervaren.
Overigens als alle engineers een mentaliteit hadden gehad van “waarom een nieuwe pen ontwikkelen als we al een potlood hebben” dan hadden we nu nog met bakelieten telefoons met draaischijf en een grote hoorn gebeld, die voldeden immers toch ook prima?
Ik zie dit niet zozeer als innovatief maar meer als commercie. Door deze ‘3DTouch’ probeert de prijs nog enigszins te rechtvaardigen. Ook ‘moet’ bij het uitbrengen van een nieuw iDevice ‘iets’ nieuws toevoegen als USP. Maar puur praktisch gezien heeft deze techniek nu nog geen toegevoegde waarde en is het alleen overkill en een onnodige feature. Met drukoppervlaktebepaling zoals eerder gesuggereerd kun je EXACT hetzelfde meetresultaat bereiken zonder extra hardware!