Belangrijke leden van Apple’s designteam
De betrokken medewerkers van Jony Ive’s design team waren betrokken bij de bekendste producten van Apple, waaronder de iPhone, Apple Watch en MacBook. Volgens The Wall Street Journal zijn Rico Zorkendorfer en Daniele De Iuliis recent vertrokken uit het designteam. Daarnaast zou Julian Hönig plannen hebben om de komende maanden te vertrekken. Opgeteld hebben ze bijna 50 werkjaren bij Apple.
‘Geen zorgen’
Volgens Zorkendorfer hoeven we ons geen zorgen te maken. “We hebben ongelooflijk goede nieuwe designers – een nieuwe generatie. Wat we de afgelopen decennia hebben gedaan zal doorgaan. Het talent is er.” Apple haalt nieuwe medewerkers vooral van soortgelijke bedrijven, zoals Nike en Tesla, maar ook van kleinere designstudio’s.
Zorkendorfer gaf aan dat hij een tijdje rustig aan gaat doen en tijd met zijn familie wil doorbrengen. Hij voegde eraan toe dat hij het een privilege heeft gevonden om deel uit te maken van Apple’s designteam. Zijn naam staat op meerdere patenten.
Volgens een in 2012 verschenen profiel van Jony Ive’s designteam worden de meeste producten ‘aan de keukentafel’ bedacht door een team van slechts 15 tot 16 mensen. Zorkendorfer was één ervan. Een profiel uit 2006 beschreef de groep als een internationaal gezelschap van dertigers en veertigers, die regelmatig samen uit eten en op reis gaan, ook buiten werktijd om. Jony Ive zelf zou van plan zijn te blijven zitten op zijn plek, ook al zijn er geruchten geweest dat hij liever terug zou willen naar zijn geboorteland Engeland.
Zorkendorfer werkte sinds 2003 bij Apple. Hij schrijft op zijn LinkedIn-pagina, dat hij deel uitmaakte van een klein en intiem team, dat alle Apple-producten, verpakkingen en de retail-ervaring bedenkt en ontwerpt. Hij werkte daarbij nauw samen met de engineering- en productieteams.
De Iuliis en Hönig wilden allebei niet reageren op hun vertrek.
Minder behoefte aan productdesign
Volgens het artikel van de Wall Street Journal wordt het team van Jony Ive langzamerhand uitgedund. Dat heeft te maken met twee factoren. Ten eerste is er minder behoefte aan designers die compleet nieuwe producten bedenken. De afgelopen jaren zijn alleen de Apple Watch (2015), AirPods (2016) en HomePod (2017) erbij gekomen. Nu Apple zich steeds meer richt op diensten, zal de behoefte aan industrieel designers verder afnemen. Er zou nog wel worden gewerkt aan een augmented reality-bril en een auto.
Een andere factor is dat het succes van producten zoals de iPhone ervoor hebben gezorgd dat de betrokken medewerkers er warmpjes bij zitten, dankzij aandelenpakketten en flinke salarissen. Sommige medewerkers gaan dan nadenken over andere doelen of bezigheden in hun leven. In 2016 verliet Danny Coster het team na 23 jaar. Hij ging werken bij GoPro. Een jaar later vertrok Christopher Stringer na 21 jaar bij Apple. Zijn naam staat op talloze designpatenten, vooral met betrekking tot de iPhone.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 7 reacties