Belangrijke leden van Apple’s designteam
De betrokken medewerkers van Jony Ive’s design team waren betrokken bij de bekendste producten van Apple, waaronder de iPhone, Apple Watch en MacBook. Volgens The Wall Street Journal zijn Rico Zorkendorfer en Daniele De Iuliis recent vertrokken uit het designteam. Daarnaast zou Julian Hönig plannen hebben om de komende maanden te vertrekken. Opgeteld hebben ze bijna 50 werkjaren bij Apple.
‘Geen zorgen’
Volgens Zorkendorfer hoeven we ons geen zorgen te maken. “We hebben ongelooflijk goede nieuwe designers – een nieuwe generatie. Wat we de afgelopen decennia hebben gedaan zal doorgaan. Het talent is er.” Apple haalt nieuwe medewerkers vooral van soortgelijke bedrijven, zoals Nike en Tesla, maar ook van kleinere designstudio’s.
Zorkendorfer gaf aan dat hij een tijdje rustig aan gaat doen en tijd met zijn familie wil doorbrengen. Hij voegde eraan toe dat hij het een privilege heeft gevonden om deel uit te maken van Apple’s designteam. Zijn naam staat op meerdere patenten.
Volgens een in 2012 verschenen profiel van Jony Ive’s designteam worden de meeste producten ‘aan de keukentafel’ bedacht door een team van slechts 15 tot 16 mensen. Zorkendorfer was één ervan. Een profiel uit 2006 beschreef de groep als een internationaal gezelschap van dertigers en veertigers, die regelmatig samen uit eten en op reis gaan, ook buiten werktijd om. Jony Ive zelf zou van plan zijn te blijven zitten op zijn plek, ook al zijn er geruchten geweest dat hij liever terug zou willen naar zijn geboorteland Engeland.
Zorkendorfer werkte sinds 2003 bij Apple. Hij schrijft op zijn LinkedIn-pagina, dat hij deel uitmaakte van een klein en intiem team, dat alle Apple-producten, verpakkingen en de retail-ervaring bedenkt en ontwerpt. Hij werkte daarbij nauw samen met de engineering- en productieteams.
De Iuliis en Hönig wilden allebei niet reageren op hun vertrek.
Minder behoefte aan productdesign
Volgens het artikel van de Wall Street Journal wordt het team van Jony Ive langzamerhand uitgedund. Dat heeft te maken met twee factoren. Ten eerste is er minder behoefte aan designers die compleet nieuwe producten bedenken. De afgelopen jaren zijn alleen de Apple Watch (2015), AirPods (2016) en HomePod (2017) erbij gekomen. Nu Apple zich steeds meer richt op diensten, zal de behoefte aan industrieel designers verder afnemen. Er zou nog wel worden gewerkt aan een augmented reality-bril en een auto.
Een andere factor is dat het succes van producten zoals de iPhone ervoor hebben gezorgd dat de betrokken medewerkers er warmpjes bij zitten, dankzij aandelenpakketten en flinke salarissen. Sommige medewerkers gaan dan nadenken over andere doelen of bezigheden in hun leven. In 2016 verliet Danny Coster het team na 23 jaar. Hij ging werken bij GoPro. Een jaar later vertrok Christopher Stringer na 21 jaar bij Apple. Zijn naam staat op talloze designpatenten, vooral met betrekking tot de iPhone.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Het begint zo langzamerhand te lijken op een leegloop daar bij Apple!
Qwa desgin hoef je ook niet meer echt grote veranderingen te verwachten bij de meeste producten en dan vooral van de Iphone. Qwa desgin zou ik alleen een kleinere notch of liever helemaal geen notch meer willen. Op het gebied van specs zoals betere camera of accuduur valt altijd wel verbetering te halen. Softwarematige vernieuwingen kunnen ook leuk zijn om de zoveel tijd.
Industrieel designers ontwerpen ook diensten en slimme systemen, met de focus op de gebruiker. Dus ik denk niet dit klopt.
Het begint tijd te worden dat Apple weer eens uit het niets een compleet nieuwe productcategorie uit de grond stampt. Een mooi innovatief design erbij, zodat de markt weer een beetje wordt wakker geschud.
De laatste tijd lijken ze zich alleen maar op winst maximalisatie te richten. Logisch, het is een bedrijf en de aandeelhouders willen dollars zien.
Alleen begin ik stiekem wel een beetje terug te verlangen naar het Apple van 2000 – 2010.
Ze hebben de laatste jaren ook weinig gedaan op gebied van (nieuw) design. Ze zitten er blijkbaar té warmpjes bij en dan wordt je lui. Laat Apple ‘s wat nieuws verzinnen in plaats van op hun lauweren te rusten en alleen maar te cashen voor personeel en aandeelhouders. Nieuwe mensen binnenhalen! Nieuwe producten. Alsof er niks meer te verzinnen is….!!!
Onzin!! Er zijn altijd nieuwe producten te verzinnen, niet alleen minieme details op bestaande spullen. Apple is lui geworden en kijkt niks te durven.
@Macaanzee: Ik heb het ook niet over nieuwe producten maar over bestaande producten die een nieuw model krijgen.