Opinie: Zit Apple in een dip? Dit is er aan de hand met de iPhone-verkopen

De aandelenkoers van Apple is sinds het hoogtepunt op 3 oktober met meer dan 20% in waarde gedaald. Breekt er weer een 'Apple is doomed'-periode aan? Volgens ons heeft Apple heel andere zorgen dan aantallen toestellen.

In totaal is het aandeel Apple 20,3% gedaald in minder dan twee maanden. En het gaat niet alleen om Apple, maar ook om andere techbedrijven zoals Facebook, Google, Amazon en Netflix. Bij Apple had vooral een bericht van de Wall Street Journal invloed op de koers. Deze krant meldde dat de vraag naar nieuwe iPhones tegen zou vallen en dat de productie van de iPhone XR tussen september en februari zal worden teruggedraaid. Dat is elk jaar het geval, omdat er in januari nu eenmaal minder vraag is dan tijdens de feestdagen. Apple had er bij de laatste kwartaalcijfers zelf al rekening mee gehouden in de vooruitzichten voor aanstaand kwartaal.


‘Tegenvallende orders’
Eerder daalde het Apple-aandeel al omdat toeleverancier Lumentum had geklaagd over tegenvallende orders. Hoe kan het toch steeds dat Apple de meest winstgevende smartphonemaker is en recordomzetten boekt, maar volgens de analisten toch van de ene tegenvaller naar de andere holt? Eén verklaring is dat analisten vooral kijken naar toestelverkopen en bang zijn dat de smartphonemarkt over z’n hoogtepunt heen is. Apple wordt dan vaak als eerste genoemd, omdat het zo’n bekend merk is. Maar de verzadiging van de smartphonemarkt (althans in de westerse wereld) geldt voor alle smartphonefabrikanten.

Apple-aandeel

Diversificering
Ook is het wat naïef om alleen naar iPhone-verkopen te kijken, terwijl Apple al lang geleden is begonnen met het diversificeren van de inkomstenstroom. Diensten en overige producten (zoals de Apple Watch en HomePod) lieten op jaarbasis meer dan 50% groei zien. Samen zijn ze inmiddels goed voor 23% van de totale verkopen, waardoor Apple steeds minder afhankelijk wordt van de iPhone. Kijk je naar de laatste kwartaalcijfers, dan waren die gewoon goed. Apple verwacht nog steeds omzetgroei in een markt die inmiddels aan het krimpen is. Het is één van de redenen waarom Apple geen aantallen verkochte iPhones meer wil rapporteren: voor beleggers is het uiteindelijk belangrijker hoeveel winst er is gemaakt.

Wie zegt dat de iPhone over z’n hoogtepunt heen is, heeft eigenlijk niet goed opgelet. Die piek was namelijk al in het eerste kwartaal van 2017. Sindsdien heeft Apple nauwelijks meer stuks verkocht, maar wel steeds meer omzet geboekt – en daar gaat het beleggers vooral om.

Tim Cook in Apple Store Den Haag

Cijfers van toeleveranciers zeggen niets
Dat sommige toeleveranciers lagere verwachtingen melden en dat de techsector daardoor in paniek schiet is een bekend verschijnsel. We hebben daar wel veel vaker over geschreven, zoals hier en hier. Je kunt je afvragen hoe belangrijk bedrijven als AMS, IQE, Lumentum, Japan Display en Qorvo nou eigenlijk voor Apple’s omzetten zijn. Tim Cook heeft meermaals gezegd dat cijfers van analisten er vaak naast zitten en dat uit de pieken en dalen van toeleveranciers niet is af te leiden hoe goed met het Apple gaat.

Grotere problemen
Er zijn grotere bedreigingen voor Apple, bijvoorbeeld de dreiging van een handelsoorloog met China, waar alle techaandelen door worden getroffen. Ook heeft Apple in eigen land te maken met extra heffingen en een dreigende Amerikaanse exportban op kunstmatige intelligentie en processortechnologie.

Reacties: 54 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.