Apple staat erom bekend dat ze geheimzinnig doen over nieuwe producten. Maar volgens een artikel dat vandaag in de New York Time is verschenen gaat het bedrijf daarin wel erg ver. Medewerkers die aan geheime producten werken moeten door een aantal beveiligingsdeuren en toegangcodes invoeren voordat ze op hun werkplek zijn. Er zijn zelfs medewerkers in supergeheime testruimtes die een rood waarschuwingslampje moeten aanzetten wanneer ze een product tevoorschijn halen.
De producten zelf moeten met een zwarte hoes worden bedekt, hoewel Apple ook best de hiernaast getoonde privacy-sweater voor het personeel zou kunnen aanschaffen.
In het artikel in de New York Times komt een zekere Mark Hamblin aan het woord, die aan de touchscreen-technologie van de iPhone heeft gewerkt. Hij verliet Apple vorig jaar en zegt: “They make everyone super, super paranoid about security. […] “I have never seen anything else like it at another company.”
De werkruimtes worden met beveiligingscamera’s in de gaten gehouden. Daardoor zijn de Apple-medewerkers in Cupertino vaak net zo verrast over nieuwe producten, als de gebruikers die thuis naar de keynote zitten te kijken. De lancering van de iPod was bijvoorbeeld een complete verrassing, vertelt ex-medewerker Edward Eigerman. “No one that I worked with saw that coming.” Eigerman werd ontslagen nadat een collega een preview van nieuwe software aan een klant had laten zien. Ook dat is bedrijfsbeleid.
Marketingdirecteur Philip Schiller schijnt in interne meetings onjuiste informatie over productfunctionaliteit en -prijsstelling te vertellen, om eigen medewerkes op het verkeerde been te zetten. Als er iets uitlekt kan Apple gemakkelijker nagaan waar de boosdoener zich bevindt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 59 reacties