Apple: overname DuckDuckGo
Apple bouwt iPhones die netjes met je privacy omgaan, maar zet er vervolgens een zoekmachine op die bedoeld is om zoveel mogelijk data te verzamelen. Ergens klopt daar iets niet en analist Toni Sacconaghi heeft de oplossing: Apple moet gewoon DuckDuckGo kopen om de Google-zoekmachine te vervangen. Er zit alleen één probleem aan: Apple verdient miljarden aan de zoekmachine-deal met Google. In 2018 schreven we dat Google $9 miljard aan Apple heeft betaald om de standaard zoekmachine op de iPhone te zijn. Het zal sindsdien niet minder zijn geworden: in 2017 was het namelijk $3 miljard en een jaar eerder was het $1 miljard.
Met DuckDuckGo zijn de rollen omgedraaid: daarvoor zal Apple zelf geld moeten betalen. De privacyvriendelijke zoekmachine profiteert van EU-regels rondom privacy en oneerlijke concurrentie. Zo hebben Android-gebruikers bij het in gebruik nemen van hun nieuwe smartphone vanaf deze zomer een extra keuze: je kunt al bij het instellen van het apparaat aangeven dat je een andere standaard zoekmachine wil.
Bij een iPhone kun je de zoekmachine wijzigen naar DuckDuckGo, maar die keuze moet je achteraf bewust doen. Je krijgt tijdens de ingebruikname (nog) geen optie om te kiezen. Dat zou met iOS 14 wel eens kunnen gaan veranderen, nu er geruchten zijn dat Apple je straks laat kiezen welke standaardapps je wilt gebruiken. Safari, Chrome of Firefox? En wil je dan met Google, Bing of DuckDuckGo als zoekmachine? Het kan zomaar gebeuren.
Er zijn wel meer privacyvriendelijke zoekmachines voor de iPhone. Zo is er het Nederlandse Startpage, dat je zoekgedrag omleidt zodat Google niet weet dat jij het bent. DuckDuckGo heeft een eigen zoekmachine, die sinds 2010 niet je IP-adres en andere data vastlegt.
Het grootste obstakel bij andere zoekmachines is dat je de vertrouwde weergave van zoekresultaten kwijt bent. En dan bedoelen we niet de reclames die bovenaan de lijst staan, maar de weergave en de nauwkeurigheid waarmee je bij Google gericht kunt zoeken.
Applebot: Apple’s eigen zoekmachine
In 2015 gingen er geruchten dat Apple een eigen zoekmachine aan het ontwikkelen was onder de naam Applebot. Maar volgens Bernstein-analyst Toni Sacconaghi kan Apple het slimmer aanpakken door gewoon DuckDuckGo over te nemen. Het zou minimale impact opleveren en Apple zou veel sneller kunnen beschikken over een goede zoekmachine. Google is weliswaar de meest dominante speler als het om zoekmachines gaat, maar Apple is in een sterke positie om Google onder druk te zetten.
Sacconaghi schat in dat Google momenteel tussen de $7 miljard en $8 miljard per jaar aan Apple betaalt om de standaard zoekmachine van iOS en Siri te zijn. Die deal heeft voor beide partijen zin. Google verdient de investering terug met extra reclame-inkomsten. Maar volgens Sacconaghi zit Apple in een riantere positie: zij bepalen wat er op een iPhone standaard wordt meegeleverd. Maar Apple is wel afhankelijk van Bing als belangrijkste tegenwicht tegen Google, terwijl Microsoft’s zoekmachine niet zo heel populair is. Met een eigen zoekmachine zet Apple niet alleen zichzelf op de kaart, maar heeft ook in één klap een belangrijk machtsmiddel in handen.
Een overname van DuckDuckGo zou Apple nog geen $1 miljard kosten, denkt de analist. Er werken minder dan 100 mensen en de visie rondom privacy is in lijn met die van Apple. Toch is de man ook realistisch: DuckDuckGo zou nooit de $7 tot $8 miljard aan inkomsten kunnen goedmaken die Apple nu via Google binnenhaalt. Nadeel is ook dat Apple afhankelijk wordt van een andere grootmacht, Microsoft. DuckDuckGo gebruikt namelijk Microsoft’s webcrawler. Wat misschien maar weinig mensen weten, is dat Siri tot 2017 ook gebruik maakte van Bing. Daarna werd ook voor Siri de overstap gemaakt naar Google.
In een uitgebreid portret over DuckDuckGo kun je meer lezen over de achtergrond van deze zoekmachine.
Lees ook:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Google heeft meerdere apps en diensten die voor Apple-gebruikers interessant zijn. Bekende apps zijn Google Maps, de Google Assistent en Gmail. Bekijk in deze lijst wat Google zoal doet voor mensen met een iPhone, iPad of Mac.

- Alle Google-apps voor iPhone en iPad
- Alles over Google Maps
- Gmail instellen op iPhone en iPad
- Google Home: alles over de slimme speaker van Google
- Haal meer uit Google Foto's
- Haal meer uit Google Drive
- Haal meer uit Google Maps
- Google-account: controleer welke apparaten toegang hebben
- Alles over Google Home en Google Nest
- Google Assistent
- Alternatieven voor Google-diensten
Het zou een goede stap zijn, daarbij kan Apple het platform zelf verder uitbreiden door meer zoek gerichte resultaten per land. Nu is de insteek nog teveel op amerikaanse/Engelstalige sites.
Onder de zoekbalk in DuckDuckGo kun je de taal waar naar gezocht moet worden op ‘Netherlands’ zetten. Deze functie gebruik ik erg vaak afhankelijk van wat voor een website ik zoek
@Ade: je kunt de regio gewoon op Nederland zetten en dan krijg je Nederlandse resultaten.
Apple kan liever eigen zoekmachine maken in plaats van overnemen en vervolgens deze in Amerika testen en een voor een lanceren in andere landen. Zo 10 jaar later hebben we AppleSearch. 😂
Zo lang Google door de meeste mensen gebruikt wordt focussen marketeers ook daarop, dus er moet ooit een verandering in komen. Een zoekmachine die beter dan Google werkt zal als het zo doorgaat nooit komen.
Van deze eend hebben we hier in België de laatste weken veel reclame op de borden op straat.
Goed idee. Gebruik Duckduckgo al jaren als tegenwicht tegenover Google.
Eerste logische stap zou zijn om gebruikers zelf te laten kiezen welke zoekmachine (en browser) ze als standaard willen
Dit kan interessant zijn. Met Apple als eigenaar zou de zoekmachine zich verder door kunnen ontwikkelen. Apple zou geld en top-personeel in het project kunnen stoppen.
Gebruik DDG als mijn standaard zoekmachine en ben er erg tevreden over. Google is alleen nog nodig voor het vergelijken van prijzen bij het online shoppen.
Zelfs gebruik ik Startpage.com De van origine Nederlandse zoekmachine die gebruikt maakt van de lusten van Google, zonder de lasten van Google.
Maar het zou een goede zet zijn als Apple DuckDuckGo overneemt 🙂
Dat is natuurlijk ook hoe DDG het doet (zover ik weet). Ben benieuwd als Apple het over zou nemen of ze dan gebruik blijven van Google. Een eigen goede engine opzetten blijft toch lastig als ik Microsoft mag geloven.
Opmerking staat ook al in het artikel
Wat ook helpt is een Nederlands woord gebruiken in je zoekopdracht. Wanneer ik alleen het woord ‘iPad’ invoer krijg ik engelstalige resultaten, maar wanneer ik er ‘iPad kopen’ van maak dan krijg ik Nederlandse resultaten. Dat werkt bij mij altijd prima 👍🏼
DuckDuckGo gebruikt de zoekmachine van Google. Ik weet dat ze dat echt wel goed afschermen en privacy technisch wel goed hebben geregeld, maar het blijft dat je nog steeds Google gebruikt met een ander jasje aan
> [Origineel geplaatst door Jesper](#comment-854654)
> > [Origineel geplaatst door Ade](#comment-854651)
Het zou een goede stap zijn, daarbij kan Apple het platform zelf verder uitbreiden door meer zoek gerichte resultaten per land. Nu is de insteek nog teveel op amerikaanse/Engelstalige sites.
Onder de zoekbalk in DuckDuckGo kun je de taal waar naar gezocht moet worden op ‘Netherlands’ zetten. Deze functie gebruik ik erg vaak afhankelijk van wat voor een website ik zoek
———————————————————
Die instelling “Netherlands” blijft nooit staan als ik de volgende keer DuckDuckGo opstart. Irritant dat altijd Engelstalige sites als eerste omhoog komen. Startpage geeft te veel vertraging voordat zoekresultaten zichtbaar worden.