Vanaf 9 februari 2010 is het officieel: Apple is officieel in bezit gekomen van het handelsmerk iPhone. Het geregistreerde handelsmerk houdt in dat Apple de merknaam iPhone en het Apple-logo ernaast mag gebruiken voor elektronische apparatuur waarmee je telefoongesprekken, e-mail en andere digitale data kunt ontvangen, als handheld voor het spelen van games en nog een aantal andere zaken.
De procedure heeft nogal wat tijd in beslag genomen: vanaf 29 juni 2007 werd het merk gebruikt. Een paar maanden eerder, in januari 2007, werd in de media breeduit uitgemeten dat Cisco eigenaar was van het merk in de VS. Ook in Canada was de merknaam iPhone al in handen van een ander bedrijf, Comwave. Cisco en Apple kwamen vrij snel tot een overeenkomst, al zijn nooit details naar buiten gebracht.
De registratie van de merknaam iPhone omvat drie internationale klasses: 9, 28 en 39. Ook bijzonder is dat de merknaam inclusief appeltje is geregistreerd. Alleen de naam (dus zonder logo) heeft Apple al tweemaal geregistreerd: in augustus 2009 in internationale klasse 38 en in januari 2010 in klasse 38, maar niet in klasse 28 (die elektronische games omvat).
Nu dit is geregeld komt de volgende strijd om een merknaam eraan, namelijk de iPad. Op 27 januari 2010 kondigde Apple de iPad aan en registreerde op dezelfde dag twee handelsmerken voor het iPad-design. Patently Apple, een website die zich bezighoudt met alles rond Apple-patenten, denkt dat Apple een sterkere positie heeft dan veel mensen denken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
wat voor een sterkere positie dan dat veel mensen denken dan?
Wellicht het feit dat Apple een (ouder) beroep kan doen op het (bekende) woordmerk “iPod”. Ik kan me zo voorstellen dat Apple zich met een beroep op die merkregistratie kan verzetten tegen het gebruik en de registratie van het woordmerk “iPad” nu dit nauwelijks verschilt van “iPod” en bij het publiek kan leiden tot verwarring. Het is dus zeer de vraag of een andere partij dan Apple die het merk “iPad” heeft geregistreerd voor het depot van Apple, maar na de registratie van het woordmerk “iPod”, zich jegens Apple op de registratie kan beroepen.
@Robert: Als lettertjes blauw zijn, betekent dat dat je erop kunt klikken om er meer over te lezen. :p
Ik denk dat ze bedoelen dat Fujitsu de naam ipad al heeft, of iig, gebruikt, maar als ik het goed begrepen heb, nooit de officiële procedures correct afgehandeld heeft om de merknaam in het bezit te krijgen.
Sterkere positie heeft Apple namelijk niet, want géén enkel bedrijf heeft bang van Apple en hun patenten. Vermits Google/Motorola/HTC/Microsoft nu Multitouch in de VS aanbieden, zegt genoeg.
De enige sterke positie dat Apple heeft is $$$.