Apple en Sony Music sluiten overeenkomst voor iRadio

Apple en Sony hebben een overeenkomst gesloten voor iRadio. Alle grote platenlabels werken daarom nu mee aan Apple's muziekdienst.
Bastiaan Vroegop -

iradio logoSony Music heeft met Apple getekend voor de nog niet aangekondigde muziekdienst iRadio. Dit vertelt een anonieme bron aan AllThingsD. De deal maakt het voor Apple mogelijk om de muziek van Sony voor de dienst te gebruiken. Sony was het laatste grote platenlabel dat nog voor iRadio moest tekenen. Eerder deze week werd er nog een overeenkomst met Warner Music gesloten.


Hoewel er met Sony Music is getekend, bestaat er een kans dat Apple nog niet klaar is met het sluiten van overeenkomsten. Eerder bleek al dat ook Sony/ATV mee moest doen om aan iRadio te kunnen beginnen, maar het is nog niet duidelijk of dit inmiddels is gelukt. Volgens AllThingsD was Sony Music wel de moeilijkste partij om aan boord te krijgen, wat doet vermoeden dat het moeilijkste gedeelte inmiddels is afgerond.

Volgens de bronnen zal iRadio niet direct na WWDC op 10 juni beschikbaar zijn. Apple zou in plaats daarvan de nieuwe dienst alleen aan ontwikkelaars laten zien. Wanneer hij exact beschikbaar zal zijn horen we wellicht tijdens de presentatie.

iRadio zal het mogelijk maken om muziek te streamen, wat zou betekenen dat Apple gaat concurreren met bijvoorbeeld Spotify en Rdio. Sony zelf heeft ook een muziekdienst genaamd Music Unlimited. Reclame zal voor Apple een belangrijke factor zijn bij iRadio: iAd zal worden gebruikt om advertenties voor iRadio te verkopen en ook geluidsreclame zal volgens bronnen tussen je muziek opduiken. Platenlabels krijgen 10 procent van de reclame-opbrengsten, een percentage dat bij Amerikaanse concurrent Pandora op 4 procent ligt.

Reacties: 8 reacties

  1. Zolang het goed werkt en gratis is, denk ik dat het (mits goede balans) een fijne dienst kan worden en het niet storend is als je af en toe reclame tussendoor krijgt.. is bij normale radio ook 🙂

  2. Lijkt mij wel prettig iRadio
    Het is handig als het gratis is

  3. Ben benieuwd.

  4. Als de geruchten kloppen, komt Apple met een Pandora-achtig alternatief: muziekkeuzes gegenereerd door een algoritme, bovendien met reclame.

    Ik snap werkelijk niet dat Apple met een ondertussen nu al achterhaald systeem komt. Ik wil niet dat een computers mijn muziekkeuze bepalen, dat wil ik zelf doen. Of in ieder geval afgaan op de smaak van mensen die ik ken. Spotify (of concurrenten) dus met playlists.

    Ik heb in ieder geval nog nooit fatsoenlijke aanbevelingen gekregen van computers, niet bij muziek (Hype Machine, Pandora, etc.), niet bij apps (Genius) of bij films (IMDb).

    Om Jobs maar eens te quoten: dead on arrival.

  5. Ik gebruik al een hele lange tijd MyRadio en ik ben er blij mee. Denk dat ze hier niet tegen op kunnen en anders is Apple goed bezig 😉

  6. Ik ben persoonlijk ZEER tevreden over Spotify Premium op mijn iPhone. Niks op aan te merken eigenlijk. Ik koop of download geen muziek meer sinds ik Spotify heb.
    Het enige wat Apple nog zou kunnen bieden is NOG meer integratie met iOS. Zoals bijvoorbeeld de muziek op iRadio gebruiken als wekker 🙂 Maar ik denk dat ik niet zo snel zal overstappen, tenzij ik mijn playlists kan overzetten ofzo 😛

  7. @Mark: Meneer jobs had ook niet altijd gelijk he… Twas gene gewone maar met de ipad mini bv had hij het niet juist.

  8. Muziek gaan huren? No way hier. Ik koop mijn muziek en die muziek is van mij en altijd van mij en kan ik op cd branden, ik ben geene data kwijt enz…Ik betaal ook al voor dat musicmatch of hoe da nu ook alweer noemt :), 25 euro per jaar. Maar muziek gaan huren? Op lange termijn zal het mij goedkoper uitkomen de muziek die ik koop en blijft ook van mij. Stoppen mee huren is boem, alles kwijt toch of ben ik fout?