Apple en Sony Music sluiten overeenkomst voor iRadio

Apple en Sony hebben een overeenkomst gesloten voor iRadio. Alle grote platenlabels werken daarom nu mee aan Apple's muziekdienst.

iradio logoSony Music heeft met Apple getekend voor de nog niet aangekondigde muziekdienst iRadio. Dit vertelt een anonieme bron aan AllThingsD. De deal maakt het voor Apple mogelijk om de muziek van Sony voor de dienst te gebruiken. Sony was het laatste grote platenlabel dat nog voor iRadio moest tekenen. Eerder deze week werd er nog een overeenkomst met Warner Music gesloten.


Hoewel er met Sony Music is getekend, bestaat er een kans dat Apple nog niet klaar is met het sluiten van overeenkomsten. Eerder bleek al dat ook Sony/ATV mee moest doen om aan iRadio te kunnen beginnen, maar het is nog niet duidelijk of dit inmiddels is gelukt. Volgens AllThingsD was Sony Music wel de moeilijkste partij om aan boord te krijgen, wat doet vermoeden dat het moeilijkste gedeelte inmiddels is afgerond.

Volgens de bronnen zal iRadio niet direct na WWDC op 10 juni beschikbaar zijn. Apple zou in plaats daarvan de nieuwe dienst alleen aan ontwikkelaars laten zien. Wanneer hij exact beschikbaar zal zijn horen we wellicht tijdens de presentatie.

iRadio zal het mogelijk maken om muziek te streamen, wat zou betekenen dat Apple gaat concurreren met bijvoorbeeld Spotify en Rdio. Sony zelf heeft ook een muziekdienst genaamd Music Unlimited. Reclame zal voor Apple een belangrijke factor zijn bij iRadio: iAd zal worden gebruikt om advertenties voor iRadio te verkopen en ook geluidsreclame zal volgens bronnen tussen je muziek opduiken. Platenlabels krijgen 10 procent van de reclame-opbrengsten, een percentage dat bij Amerikaanse concurrent Pandora op 4 procent ligt.

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.