Apple is door Brussel op de vingers getikt. Het gaat om oneerlijke concurrentie in de App Store voor muziekdiensten zoals Spotify. Aanvankelijk leek er nog een boete van €500 miljoen te dreigen, maar dit is nu bijgesteld naar €1,8 miljard. Apple gaat in beroep.
Persoonlijk heb ik nog nooit voor een muziekstreamingsdienst gekozen via welke App Store dan ook, altijd rechtstreeks via internet. Pas daarna ga ik eens kijken of er ook een app voor de iPhone, iPad en Mac beschikbaar is. Aanmelden dus altijd rechtstreeks via de website van de streamingdienst. Diensten als Tidal die voor de iPhone en iPad wel een app in de App Store hebben hebben niet eens de mogelijkheid om via deze app een abonnement af te sluiten. Als Spotify dat ook zou doen gaan de mensen vanzelf wel naar de website.
Mac Laadvermogen
Dat geldt misschien voor jou, en voor streaming diensten, maar dit gaat niet altijd op.
Heel veel abonnementen zijn goedkoper buiten de app store om, maar zeker als het om een abonnement gaat dat alleen aan functionaliteit in de app is gebonden. Dan gaan mensen niet snel op zoek naar alternatieve betaalmethoden.
Terwijl dit in sommige gevallen (iig voor mij) meer dan de helft van het bedrag kan schelen.
En dan zijn er nog de mensen die eigenlijk alleen apps gebruiken, en amper nog een browser.
Apple levert nul meerwaarde aan abonnementen, dus prima dat de EU hier paal en perk aan stelt.
Het is echt van de zotte dat Apple in de iOS instellingen reclame kan maken voor Apple Music (nu drie maanden op proef!) terwijl Spotify in hun eigen app niet eens duidelijk mogen maken waar je een abonnement kan afsluiten.
Toen je nog van die iTunes opwaardeerkaarten kon kopen met wel 20% korting was het wel interessant om via Apple te betalen.
Nu betaal ik alleen Apple One en Disney Plus nog via Apple. Bij Disney Plus nu al meerdere keren gehad dat een prijsverhoging pas veel later inging bij betalen via Apple.
Voor de rest inderdaad vaak goedkoper buiten Apple om. De levenslange korting op HBO Max en Sky Sowtime kreeg je ook alleen als je je abonnement direct bij de streamingdienst afsloot.
Netflix betaal ik via KPN waar ik dan korting op het abonnement krijg.
hans
Ieder zijn mening maar persoonlijk zie ik geen enkele rede waarom Appel geen reclame zou mogen maken in zijn EIGEN App Store. Er wordt nog steeds gedaan alsof gebruikers allemaal even dom zijn en niks zelf kunnen bedenken. Er wordt gedaan alsof alle Spotify gebruikers alleen maar via Appel kunnen binnen komen. Ik blijf van mening dat Appel zelf zijn eigen regels mag bepalen in zijn eigen winkel. Ook zie ik Albert Heijn geen reclame maken voor de Dekamarkt in zijn winkels.
Max Laadvermogen
Ja, in de eigen App Store is dat prima, maar ik had het over de Instellingen.
Ik vind het niet ok dat Apple daar abbo’s probeert te pluggen.
Max Laadvermogen
En overigens, de vergelijking met supermarkten gaat niet op.
Supermarkten KOPEN producten van een fabrikant en VERKOPEN die in hun supermarkt.
De Apple App Store werkt zo niet, want Apple koopt niks van developers.
Als je Apples met Peren gaat vergelijken kun je alles goed praten.
(Red.) Artikel bijgewerkt dat de boete voor Apple eraan lijkt te komen.
Jasper
Ondanks dat heeft de App Store voor veel werk gezorgd. Mede dankzij de App Store is Spotify groot geworden. Het valt me wel op dat Spotify continu loopt te klagen. Laat ze eerst maar hun verdienmodel op orde hebben. Ze hebben nog nooit winst gemaakt. Draaien veel verlies. Hoe houdbaar is dat?
donnerd
@jasper – dat niet alleen… Spotify jankt ook dat ze nooit toegang kregen tot de homepod… geeft Apple die.. doet Spotify zelf er niets mee.
Het is precies wat Apple meld.. ze willen gratis gebruik maken van alle tools die Apple biedt.
Max Laadvermogen
Vrijwel geen enkele muziek streaming dienst draait winst. Apple rapporteert er niet over maar reken maar dat ze er verlies op draaien.
Voor Apple is het vooral een service om veel mensen naar iOS en macOS te trekken, Spotify moet er uiteindelijk winst mee kunnen maken.
Spotify is nu vooral aan het groeien en zal waarschijnlijk later de prijzen van abbo’s verhogen en het delen van abbo’s tegen gaan (net als Netflix) om winst te kunnen draaien.
Dan wil Spotify voorkomen dat Apple ook een deel van die betaling krijgt. En terecht, Apple draagt niets bij aan de muziekservice van Spotify.
De App Store is misschien handig geweest voor Spotify, maar ontwikkelaars zoals Spotify zorgen ook dat een iPhone meer is dan een telefoon. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Victor
Spijker op z’n kop. Voor dergelijke profiteur is geen plek.
Hans van C.
Het enige dat ik nog wil toevoegen is dat ik nog nooit in geen enkele winkel bij geen enkel produkt een bordje heb zien staan met de mededeling “daar en daar kun je dit produkt goedkoper aanschaffen” dus waarom zou dat in de AppStore nu wél moeten…
Max Laadvermogen
De App Store is helemaal geen winkel. Alleen een etalage met producten van andere bedrijven, en een kassa.
Je koopt niet van Apple, je koopt via Apple die alleen voor het afrekenen 30% bovenop de prijs doet.
In veel echte winkels krijg ik het meerbedrag terug als ik een product ergens anders goedkoper kan krijgen. Als Apple dat nou ook gaat doen, dan praten we verder.
Hans van C.
Tja, als ik mijn aardappelen rechtstreeks bij de producent koop betaal ik ook minder dan in de winkel. Ook heb ik nog nooit bij bijvoorbeeld A.H. een melding van een producent gezien dat welk produkt dan ook bij bijvoorbeeld de Jumbo goedkoper is dus waarom zou iets dergelijks wél in een electronische winkel moeten…
Max Laadvermogen
Je vergelijk gaat niet op want de App Store is geen winkel zoals een supermarkt. Het is een etalage met een kassa.
AH en Jumbo kopen producten en verkopen die door voor een hoger bedrag. Apple koopt geen producten van een developer. Een developer verkoopt het direct aan jou, met verplicht gebruik van de Apple kassa.
Voor apps is het nog redelijk als Apple een vergoeding vraagt voor geboden diensten. Ze leveren de App Store, regelen de download en checken (tot op zekere hoogte) de app.
Voor diensten zoals de weersverwachting, een krantenabbo, of muziek of video streaming leveren ze geen enkele bijdrage. Alle data die je gebruikt in die app komt van bronnen buiten Apple, vanaf de developer of diens leveranciers. De 30% die Apple daar van eist en ook het weigeren van een doorverwijzing is dus niet redelijk.
Als Apple daadwerkelijk apps zou kopen van developers en dan zou doorverkopen, pas dan hebben ze een punt. Maar nu niet. Volgens de wet.
En het verschil moet Apple teruggeven aan de gebruikers.
Toch?
…
(Red.) Reactie Apple toegevoegd.
Persoonlijk heb ik nog nooit voor een muziekstreamingsdienst gekozen via welke App Store dan ook, altijd rechtstreeks via internet. Pas daarna ga ik eens kijken of er ook een app voor de iPhone, iPad en Mac beschikbaar is. Aanmelden dus altijd rechtstreeks via de website van de streamingdienst. Diensten als Tidal die voor de iPhone en iPad wel een app in de App Store hebben hebben niet eens de mogelijkheid om via deze app een abonnement af te sluiten. Als Spotify dat ook zou doen gaan de mensen vanzelf wel naar de website.
Dat geldt misschien voor jou, en voor streaming diensten, maar dit gaat niet altijd op.
Heel veel abonnementen zijn goedkoper buiten de app store om, maar zeker als het om een abonnement gaat dat alleen aan functionaliteit in de app is gebonden. Dan gaan mensen niet snel op zoek naar alternatieve betaalmethoden.
Terwijl dit in sommige gevallen (iig voor mij) meer dan de helft van het bedrag kan schelen.
En dan zijn er nog de mensen die eigenlijk alleen apps gebruiken, en amper nog een browser.
Apple levert nul meerwaarde aan abonnementen, dus prima dat de EU hier paal en perk aan stelt.
Het is echt van de zotte dat Apple in de iOS instellingen reclame kan maken voor Apple Music (nu drie maanden op proef!) terwijl Spotify in hun eigen app niet eens duidelijk mogen maken waar je een abonnement kan afsluiten.
Toen je nog van die iTunes opwaardeerkaarten kon kopen met wel 20% korting was het wel interessant om via Apple te betalen.
Nu betaal ik alleen Apple One en Disney Plus nog via Apple. Bij Disney Plus nu al meerdere keren gehad dat een prijsverhoging pas veel later inging bij betalen via Apple.
Voor de rest inderdaad vaak goedkoper buiten Apple om. De levenslange korting op HBO Max en Sky Sowtime kreeg je ook alleen als je je abonnement direct bij de streamingdienst afsloot.
Netflix betaal ik via KPN waar ik dan korting op het abonnement krijg.
Ieder zijn mening maar persoonlijk zie ik geen enkele rede waarom Appel geen reclame zou mogen maken in zijn EIGEN App Store. Er wordt nog steeds gedaan alsof gebruikers allemaal even dom zijn en niks zelf kunnen bedenken. Er wordt gedaan alsof alle Spotify gebruikers alleen maar via Appel kunnen binnen komen. Ik blijf van mening dat Appel zelf zijn eigen regels mag bepalen in zijn eigen winkel. Ook zie ik Albert Heijn geen reclame maken voor de Dekamarkt in zijn winkels.
Ja, in de eigen App Store is dat prima, maar ik had het over de Instellingen.
Ik vind het niet ok dat Apple daar abbo’s probeert te pluggen.
En overigens, de vergelijking met supermarkten gaat niet op.
Supermarkten KOPEN producten van een fabrikant en VERKOPEN die in hun supermarkt.
De Apple App Store werkt zo niet, want Apple koopt niks van developers.
Als je Apples met Peren gaat vergelijken kun je alles goed praten.
(Red.) Artikel bijgewerkt dat de boete voor Apple eraan lijkt te komen.
Ondanks dat heeft de App Store voor veel werk gezorgd. Mede dankzij de App Store is Spotify groot geworden. Het valt me wel op dat Spotify continu loopt te klagen. Laat ze eerst maar hun verdienmodel op orde hebben. Ze hebben nog nooit winst gemaakt. Draaien veel verlies. Hoe houdbaar is dat?
@jasper – dat niet alleen… Spotify jankt ook dat ze nooit toegang kregen tot de homepod… geeft Apple die.. doet Spotify zelf er niets mee.
Het is precies wat Apple meld.. ze willen gratis gebruik maken van alle tools die Apple biedt.
Vrijwel geen enkele muziek streaming dienst draait winst. Apple rapporteert er niet over maar reken maar dat ze er verlies op draaien.
Voor Apple is het vooral een service om veel mensen naar iOS en macOS te trekken, Spotify moet er uiteindelijk winst mee kunnen maken.
Spotify is nu vooral aan het groeien en zal waarschijnlijk later de prijzen van abbo’s verhogen en het delen van abbo’s tegen gaan (net als Netflix) om winst te kunnen draaien.
Dan wil Spotify voorkomen dat Apple ook een deel van die betaling krijgt. En terecht, Apple draagt niets bij aan de muziekservice van Spotify.
De App Store is misschien handig geweest voor Spotify, maar ontwikkelaars zoals Spotify zorgen ook dat een iPhone meer is dan een telefoon. Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Spijker op z’n kop. Voor dergelijke profiteur is geen plek.
Het enige dat ik nog wil toevoegen is dat ik nog nooit in geen enkele winkel bij geen enkel produkt een bordje heb zien staan met de mededeling “daar en daar kun je dit produkt goedkoper aanschaffen” dus waarom zou dat in de AppStore nu wél moeten…
De App Store is helemaal geen winkel. Alleen een etalage met producten van andere bedrijven, en een kassa.
Je koopt niet van Apple, je koopt via Apple die alleen voor het afrekenen 30% bovenop de prijs doet.
In veel echte winkels krijg ik het meerbedrag terug als ik een product ergens anders goedkoper kan krijgen. Als Apple dat nou ook gaat doen, dan praten we verder.
Tja, als ik mijn aardappelen rechtstreeks bij de producent koop betaal ik ook minder dan in de winkel. Ook heb ik nog nooit bij bijvoorbeeld A.H. een melding van een producent gezien dat welk produkt dan ook bij bijvoorbeeld de Jumbo goedkoper is dus waarom zou iets dergelijks wél in een electronische winkel moeten…
Je vergelijk gaat niet op want de App Store is geen winkel zoals een supermarkt. Het is een etalage met een kassa.
AH en Jumbo kopen producten en verkopen die door voor een hoger bedrag. Apple koopt geen producten van een developer. Een developer verkoopt het direct aan jou, met verplicht gebruik van de Apple kassa.
Voor apps is het nog redelijk als Apple een vergoeding vraagt voor geboden diensten. Ze leveren de App Store, regelen de download en checken (tot op zekere hoogte) de app.
Voor diensten zoals de weersverwachting, een krantenabbo, of muziek of video streaming leveren ze geen enkele bijdrage. Alle data die je gebruikt in die app komt van bronnen buiten Apple, vanaf de developer of diens leveranciers. De 30% die Apple daar van eist en ook het weigeren van een doorverwijzing is dus niet redelijk.
Als Apple daadwerkelijk apps zou kopen van developers en dan zou doorverkopen, pas dan hebben ze een punt. Maar nu niet. Volgens de wet.