Achtercamera onderzoeken
Het nieuwe beleid omtrent iPhone X-modellen met Face ID-problemen werd verspreid via een interne memo. Daarin staat dat de medewerkers eerst de gebruikelijke diagnosestappen moeten doorlopen voor de camera aan de achterkant, om te kijken of dat het probleem oplost. Zo niet, dan mag het hele toestel vervangen worden. Het lijkt misschien gek om bij problemen met gezichtsherkenning naar de achterkant van het toestel te kijken, maar er zou een bepaalde link zijn tussen het niet goed functioneren van de achtercamera en een haperende Face ID.
Het is onduidelijk hoeveel mensen last hebben van de problemen; op de iCulture-redactie krijgen we er weinig meldingen over. Wel publiceerden we vorige week nog een tip wat je moet doen als Face ID niet goed werkt. Je zou bijvoorbeeld wat meer je gezichtsuitdrukking kunnen variëren, als je bij het ontgrendelen van je iPhone bijvoorbeeld erg fronst. Maar daarbij gaat het om kleine gebruiksproblemen, terwijl Apple’s interne document is gericht op situaties waarbij er sprake is van een technisch defect.
Mensen die problemen ervaren kunnen bij de Apple Store of een erkende serviceprovider een afspraak maken om naar hun toestel te laten kijken. Daarbij moet je aangeven dat je het toestel zelf langs wilt brengen, maar je kunt natuurlijk ook eerst bellen of e-mailen.
De tekst van het document luidt:
In order to provide the best customer experience, if a customer reports that their iPhone X is having Face ID issues, you may be able to resolve the issue with a rear camera repair. Run AST 2 on the customer’s device to check the camera. If the diagnostics find issue with the camera, perform the repair to see if the issue is resolved. If the issue is not resolved, perform a whole unit replacement instead of a same-unit display repair.
Apple has not commented on this matter publicly, or launched any sort of official repair program, as these are internal guidelines.
Omdat het om een intern document gaat, is het niet direct bedoeld als terugroepactie of iets dergelijks.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Gerucht: 'Apple werkt aan Vision Air in een nieuwe kleur' (17-04)
- 'Zo komt de achterkant van de iPhone 17 Pro eruit te zien' (17-04)
- Tweede beta van watchOS 11.5 voor ontwikkelaars verschenen (en eerste voor publieke testers) (14-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- 'Apple werkt aan de Vision Pro 2: dit wordt er aan verbeterd' (14-04)
Face ID
Ontdek hoe Face ID werkt, de gezichtsherkenning op de iPhone en sommige iPads. Met Face ID ontgrendel je je toestel, doe je betalingen met Apple Pay, log je in in je bankieren- of wachtwoordenapp en meer. Hoe kun je Face ID gebruiken met en zonder aandacht, wat is het verschil met Touch ID en is Face ID wel veilig? Je leest het hier!

- Alles over Face ID
- Face ID instellen op iPhone en iPad
- Face ID gebruiken zonder aandacht
- Touch ID vs Face ID: wat zijn de verschillen?
- Face ID onopvallend uitschakelen
- Face ID werkt niet goed? Zo los je het op
- Face ID gebruiken voor inloggen bij websites
- Face ID gebruiken met zonnebrillen
- Tweede gezicht instellen voor Face ID
- Face ID met mondkapje of andere gezichtsbedekking gebruiken
Helaas blijken er ook een aantal brillen te zijn waar face id niks mee kan. Zo ook mijn huidige zonnebril. Erg handig met dit weer ๐
Dit werd altijd al gedaan. Als Face ID het niet doet en een software herstel geen soelaas bied en reparatie het probleem niet oplost wordt het toestel altijd al omgeruild omdat Face ID niet vervangen kan worden. Is het nu dus zo dat er geen reparatie meer uitgevoerd hoeft te worden om het toestel om te ruilen?
Dan heb je een goede zonnebril die dus geen infrarood door laat. Heb ik ook last van/geluk mee.
Omruilen voor een refurbished model zeker?
En daar betaal je dan 1100 euro voor :/
Oogdetectie uitzetten en dan kom je er ook met je dure zonnebril doorheen.
Inderdaad erg irritant, heb ik ook last van. Heerlijk toestel de X maar dit onderdeel is nog niet goed genoeg voor een premium toestel.
Zelfs dan gaat het mis bij mij (reflecterende Rayban)
Alleen kan je vrouw er dan weer in als je slaapt ๐
@JeroenT: is dat erg dan?
Zet je die detectie weer aan voordat je gaat slapen of je zorgt dat je er continu bovenop ligt ๐
Ik heb hetzelfde probleem gehad, face id werkte helemaal niet meer. Ik naar apple gestapt en heb zo een nieuwe gehad, top service!
Gewoon touch id heb je dat gedoe allemaal niet. iPhone x van de hand gedaan hier. Rotding, kon er niet aan wennen.
De dag na aankoop in begin december herkende X mij niet meer en kon ik alleen met pincode er in komen. Fotoโs nemen met de frontcamera deed het ook niet meer.
Ben naar aMac gegaan. Waarschijnlijk hardware dus opsturen. Voordat ik een tijdelijke iPhone kon regelen deed als het weer.
Een maand verder herhaalde het zich andermaal, nu deed alles het weer na twee weken. Sindsdien geen problemen meer.
Bij aMac drie jaar garantie dus maak me er geen zorgen om.
Alleen voor de vrouw van JeroenT ๐
… hier nul komma nul problemen met de FaceID, werkt voor 99,9 %
Ik heb zelf ook een iPhone x en sinds langere tijd werkt bij mij mijn face id niet meer. Als ik dan me gezicht opnieuw wil instellen loopt het vast bij het scannen waarnaar ik vervolgens de melding krijg. Face id niet beschikbaar.
Toestel al eens via iTunes opnieuw ingesteld. Hielp ook niet. Met de klantenservice gebeld, die ingelogd op het toestel testen gedaan. Daaruit blijkt alles normaal te functioneren. Maar toch werkt het niet. Dus binnenkort toch maar eens langs een store langs gaan.
Inderdaad. Heb al verschillende zonnebrillen geprobeerd: geen enkele laat toe om face id te gebruiken, ook niet wanneer “require attention for face id” uitgeschakeld is.
Daar sta je dan met een smartphone van โฌ1300. De andere vrienden op het terras unlocken hun 4x goedkopere smartphone zonder probleem
Werkt niet
@Daan: remanufactured, zit wel degelijk een verschil tussen ๐