Apple: ‘Fout afgeleverde iMessage-berichten zijn geen bug’
Na een bezoek aan Apple’s Genius Bar krijg je opeens iMessage-berichten en foto’s van iemand anders binnen. Naarmate er meer foto’s binnenkomen, realiseer je je dat de foto’s afkomstig zijn van de Apple-medewerker die je zojuist in de winkel heeft geholpen. Een onmogelijk verhaal? Toch niet, want het blijkt de afgelopen dagen daadwerkelijk te zijn gebeurd bij een vrouw die met een defecte iPhone naar de Genius Bar ging. “Een bug”, concludeerde gadgetblog Gizmodo. Maar Apple heeft nu in een officiële reactie gezegd, dat er geen sprake is van een bug, maar van een onoplettende medewerker die niet het juiste protocol volgde.
De vrouw meldde zich bij de Genius Bar met een defecte iPhone, waar geen simkaart in zat. Om te kunnen testen of alles werkte, stopte de Apple-medewerker zijn persoonlijke simkaart in de iPhone. Hij vergat daarbij iMessage uit te schakelen, waardoor de iPhone werd gekoppeld aan het iMessage-account van hemzelf. Het gevolg was dat alle foto’s en berichten die de winkelmedewerker had moeten ontvangen, nu binnenkwamen op de iPhone van de klant – die er vervolgens mee naar Gizmodo stapte. Om het verhaal nog wat sappiger te maken, was de iPhone niet van de vrouw zelf, maar van haar minderjarige zoontje. Die zag op school allerlei seksueel getinte teksten en foto’s met iets teveel bloot binnenkomen.
De telefoon rebooten en wissen had geen zin: een vreemde man had de berichtenfunctie van de iPhone in zijn macht gekregen, zonder het zelf te weten. Alle ingaande en uitgaande iMessage-berichten waren op de iPhone van het zoontje zichtbaar. Als de medewerker even iMessage had in- en uitgeschakeld terwijl hij de simkaart in de iPhone stopte, was er niets aan de hand geweest. Het is een probleem waar we al eerder over hebben geschreven en dat door veel mensen als een bug wordt beschouwd. Het probleem is extra vervelend als je je iPhone tweedehands hebt verkocht en de nieuwe eigenaar blijft persoonlijke berichten van jou binnenkrijgen. Of de iPhone is gestolen en de dief kan uit jouw naam allerlei onzinberichten sturen, zonder dat er ooit een wachtwoord wordt gevraagd. Maar volgens Apple is er in dit geval geen sprake van een bug en hoeven we niet bezorgd te zijn. Woordvoerster Natalie Harrison vertelde The Loop:
This was an extremely rare situation that occurred when a retail employee did not follow the correct service procedure and used their personal SIM to help a customer who did not have a working SIM. This resulted in a temporary situation that has since been resolved by the employee.
Mocht je last hebben van de iMessage-bug: er zijn meerdere oplossingen voorgesteld, waarbij het wissen van producten uit je supportprofiel het meest effectief lijkt. Gebruik je iMessage met een Apple-ID, dan helpt het ook om het wachtwoord van je Apple-ID te veranderen.
Apple ontkent dus dat het een bug is en de Genius uit de Apple Store was misschien toch niet zo ‘geniaal’.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 26 reacties