Apple legt uit waarom ze geen monopolist van de App Store zijn

Apple heeft een speciale pagina in het leven geroepen waarop ze aangeven hoe zij tegen de App Store aankijken. Apple doet dit na de beschuldigingen van onder andere Spotify dat Apple een monopolist is.
Benjamin Kuijten -

De afgelopen tijd is er veel te doen rondom de App Store en de volgens sommige ontwikkelaars oneerlijke regels. Spotify diende een klacht in bij de Europese Commissie over oneerlijke concurrentie en noemde Apple later een monopolist. Ook in Nederland leeft deze discussie. Zo startte de ACM een onderzoek naar de machtspositie van Apple. Apple is het er duidelijk niet mee eens en probeert dit uit te leggen op de zojuist verschenen pagina.

Apple verwelkomt concurrentie in de App Store

Op de pagina vertelt Apple dat ze de App Store voor twee redenen opgezet hebben: het bieden van een veilige plek voor gebruikers om nieuwe apps te ontdekken en te downloaden en voor ontwikkelaars om hun apps aan te kunnen bieden. Apple benadrukt dat alle ontwikkelaars dezelfde kansen hebben, ook al zien bijvoorbeeld Spotify dat anders. Het is voor Apple hun eigen verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige omgeving met apps die geen regels overtreden. Daarom heeft Apple de App Store-richtlijnen opgesteld, waarin staat wat wel en niet toegestaan is.

Het staat ontwikkelaars vrij om hun content aan te bieden op een manier die zij willen, zo beargumenteert Apple. Dat kan via de App Store, maar ook via andere soortgelijke stores op smart-tv’s of via webapps. Op de pagina licht Apple ook de concurrerende apps van haar eigen standaardapps uit, om aan te geven dat concurrentie juist voor een diverser en beter aanbod zorgt.

Apple deelt ook een aantal statistieken. Zo is 84% van de apps gratis, waardoor zij Apple helemaal niets hoeven te betalen. Spotify noemde de concurrentie oneerlijk omdat Apple het eerste jaar 30% van de inkomsten uit abonnementen opeist en het jaar erna 15%. Apple maakt onderscheid tussen acht verschillende verdienmodellen voor apps, waarbij Apple in de helft van de gevallen geen rode cent krijgt.

App Store Apple

100.000 apps per week gekeurd
Ook het reviewproces komt ter sprake. Apple beoordeelt zo’n 100.000 apps per week, waarvan de meeste binnen 24 uur behandeld worden. 60% wordt meteen goedgekeurd en de rest wordt afgekeurd vanwege bijvoorbeeld bugs of privacyproblemen. Toch wordt er bij ontwikkelaars veel geklaagd over het reviewproces. Zo zei Spotify eerder dat ze lange tijd geen Apple Watch-app uit konden brengen. Niet geheel toevallig besprak vandaag een ex-manager het app review-proces en uitte daarin zijn zorgen over de concurrentie met Apple’s eigen apps.

Tot slot licht Apple uit dat ze de ontwikkelaars regelmatig in het zonnetje zetten, bijvoorbeeld op de Vandaag-pagina in de App Store. Ook zorgen ze voor alle middelen om apps nog beter te maken, bijvoorbeeld met sessies die tijdens de WWDC gehouden worden. Bovendien worden mensen opgeleid tot ontwikkelaar, bijvoorbeeld met Apple’s Everyone Can Code-programma. Toch vinden wij dat Apple meer ontwikkelaars een kans moet geven, want we zien vaak dezelfde namen voorbij komen.

Bekijk ook

App Store met apps en games op iOS 11.

Opinie: Apple moet meer ontwikkelaars een kans geven

In de App Store zie je steeds dezelfde apps voorbijkomen op de frontpage. Een select groepje ontwikkelaars krijgt bijna wekelijks aandacht, terwijl anderen genegeerd worden. Apple zou veel meer (kleine) ontwikkelaars voor het voetlicht kunnen brengen, waardoor de App Store-verhalen interessanter worden.

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store logo.

Reacties: 13 reacties

  1. Gedoe om niets. Spotify kan gewoon de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten via de App Store uitschakelen en mensen doorverwijzen naar hun website. Ik ga er vanuit dat veel mensen hun abonnement al hebben lopen via de website van Spotify om geen € 3 per maand extra te hoeven betalen.

  2. Eerlijk verhaal op de website van Apple. Transparant.

  3. Origineel geplaatst door N.
    Gedoe om niets. Spotify kan gewoon de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten via de App Store uitschakelen en mensen doorverwijzen naar hun website. Ik ga er vanuit dat veel mensen hun abonnement al hebben lopen via de website van Spotify om geen € 3 per maand extra te hoeven betalen.

    Dat mag dus niet van Apple. Ze hebben Spotify verboden om mensen naar hun website door te sturen.

  4. Origineel geplaatst door N.
    Gedoe om niets. Spotify kan gewoon de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten via de App Store uitschakelen en mensen doorverwijzen naar hun website. Ik ga er vanuit dat veel mensen hun abonnement al hebben lopen via de website van Spotify om geen € 3 per maand extra te hoeven betalen.

    Origineel geplaatst door Felix

    Dat mag dus niet van Apple. Ze hebben Spotify verboden om mensen naar hun website door te sturen.

    Desnoods wijst Spotify klanten die hun abonnement hebben lopen via de App Store erop dat ze voordeliger (€ 9,99 p/m i.p.v. € 12,99 p/m) uit zijn als ze een abonnement afsluiten via de website.

  5. Bullshit over gelijke kansen. Apple hoeft uiteraard geen 30% aan zichzelf af te dragen en kan dus flink onder de concurrerende prijs gaan zitten.

    ‘Maar concurrenten beslissen toch zelf dat ze akkoord gaan met die 30%’ is geen goed tegenargument. Een concurrent heeft die keuze helemaal niet. De App Store is de enige weg om actief te zijn op een platform waarop je moet zitten om mee te kunnnen met de concurrentie. Niet aanwezig zijn op iOS is geen optie voor bv. Spotify, dan keldert hun marktaandeel meteen.

  6. Origineel geplaatst door N.
    Gedoe om niets. Spotify kan gewoon de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten via de App Store uitschakelen en mensen doorverwijzen naar hun website. Ik ga er vanuit dat veel mensen hun abonnement al hebben lopen via de website van Spotify om geen € 3 per maand extra te hoeven betalen.

    Origineel geplaatst door Felix
    Dat mag dus niet van Apple. Ze hebben Spotify verboden om mensen naar hun website door te sturen.

    Origineel geplaatst door N.

    Desnoods wijst Spotify klanten die hun abonnement hebben lopen via de App Store erop dat ze voordeliger (€ 9,99 p/m i.p.v. € 12,99 p/m) uit zijn als ze een abonnement afsluiten via de website.

    Again, dat mag niet van Apple… (Enige optie zou zijn om dat in de desktopversie te tonen, maar ik vermoed dat mensen die het abonnement via de iOS app afsloten de desktopversie nauwelijks gebruiken)

  7. Het is apple’s winkel die ook door apple moet worden onderhouden. Bij de AH staan eigenhuismerken op oog hoogte en liggen concurrerende produkten ook lager in het schap. Je mag toch zeker voordeel hebben in je eigen winkel!

  8. Bij de Hema verkopen ze alleen producten die Hema wil. Wil je andere producten dan ga je naar een andere winkel.

    Hema heeft geen producten van de Albert Heijn of de Jumbo. Als Albert Heijn wil dat de Hema producten gaat verkopen van de Albert Heijn dan moeten ze daar voor betalen als de Hema dat wil.

    Wil de Hema dat niet dan niet.

    Als de Jumbo een eigen Hema of soort gelijke winkel wil beginnen omdat ze het met de regels van de Hema niet eens zijn, moeten ze dat lekker doen.

    De consument kiest wel wat ze waar willen kopen of waar, om welke reden dan ook, niet.

  9. Apple heeft misschien ergens wel een punt, maar dit zijn verder natuurlijk een beetje tranen voor de bühne. Niemand lijkt de discussie om te draaien: iPhones stellen een stuk minder voor zonder de apps van al die ontwikkelaars. Met de dikke marge die er op iPhones gemaakt wordt, zou de App Store volgens mij grotendeels ook makkelijk bij de prijs inbegrepen moeten kunnen zijn. Immers: Geen apps, minder iPhone verkopen. En dat Apple dan een percentage pakt prima, maar 30% is altijd al een beetje over the top geweest… net als alle Apple prijzen, is het meestal meer een kwestie van ‘omdat het kan’ i.p.v. de simpele formule kostprijs + winstopslag = verkoopprijs.
    Het zou al een stuk rechtvaardiger zijn als Apple geen percentage zou pakken, maar een vaste prijs per prijscategorie, of een vast bedrag per maand voor aanbieders. Een App van € 60,- kost immers niet meer om te distribueren dan eentje van € 2,-. En ook het maandelijks een percentage pakken omdat iemand een abonnement heeft afgesloten via de app slaat nergens op. De functionaliteit van die app is immers niet Apple’s verdienste, hooguit het distribueren van de updates.

  10. @Rv: Bull sh… leverancier kunnen bij Ahold ruimte kopen en posities. Daar moeten ze stevig voor betalen. Idem ls bij MM ook daar kopen de merken ruimte per lokatie in de winkel.

  11. Apple heeft het genakshalve niet over de apps die verwijderd worden nadat Apple de functionaliteit heeft overgenomen in iOS. Of over Apps die verwijderd worden omdat er al Apple versies bestaan. Of de onduidelijke redenen van afwijzen..

    Origineel geplaatst door Martijn
    Bij de Hema verkopen ze alleen producten die Hema wil. Wil je andere producten dan ga je naar een andere winkel.

    Hema heeft geen producten van de Albert Heijn of de Jumbo. Als Albert Heijn wil dat de Hema producten gaat verkopen van de Albert Heijn dan moeten ze daar voor betalen als de Hema dat wil.

    Wil de Hema dat niet dan niet.

    Als de Jumbo een eigen Hema of soort gelijke winkel wil beginnen omdat ze het met de regels van de Hema niet eens zijn, moeten ze dat lekker doen.

    De consument kiest wel wat ze waar willen kopen of waar, om welke reden dan ook, niet.

    als je in een Apple stad woont, is er alleen een Apple winkel voor jou. Kiezen in welke stad je woont is dus ook kiezen in welke winkel je shopt. Dat is nu net het probleem.

  12. Origineel geplaatst door Frans
    Apple heeft het genakshalve niet over de apps die verwijderd worden nadat Apple de functionaliteit heeft overgenomen in iOS. Of over Apps die verwijderd worden omdat er al Apple versies bestaan. Of de onduidelijke redenen van afwijzen..

    Heb je enig bewijs bij dit soort uitspraken? Ja apps worden soms verwijderd, maar zover ik weet en gelezen heb zijn dat hele andere motivaties dan jij opnoemt. Apple zal echt geen app zomaar verwijderen omdat ze zelf eenzelfde app hebben. Er zijn tig andere email apps naast de native app, tig browsers naast de safari app, waarom zijn die er nog gewoon dan??
    De redenen voor verwijdering zijn voor de gebruikers inderdaad niet echt duidelijk, echter krijgen de ontwikkelaars van de apps zeer zeker wel de precieze motivatie te horen

  13. @Biscuit: Geen bullsh..Apple wordt ervan beschuldigd eigen apps te bevoordelen… dit is ook bij de AH… huismerken kunnen kostenloos goed worden gepositioneerd, concurrenten moeten hier extra voor betalen…spotify wordt duurder in de appstore omdat spotify moet betalen om gebruik te kunnen maken van de appstore… apple music heeft dit niet