Apple introduceerde in 2016 het nieuwe abonnementenmodel voor apps. Waar voorheen slechts een beperkt aantal apps betaalde diensten kon aanbieden, denk aan Netflix en Spotify, kunnen nu nagenoeg alle apps dit model aanbieden, waarbij je voor een vast bedrag per maand of per jaar gebruik kan blijven maken van de functies van een app. In 2017 spoorde Apple de ontwikkelaars aan om over te stappen op dit verdienmodel.
Geheime bijeenkomst over app-abonnementen
Business Insider meldt dat deze geheime bijeenkomst in april 2017 plaatsvond in een loft in New York. Op uitnodiging van Apple waren meer dan dertig ontwikkelaars hierbij aanwezig. Ze wisten van tevoren niet waarvoor ze naar New York afgereisd waren, maar al snel bleek dit te gaan over het invoeren van betaalde diensten in apps. Het waren voornamelijk kleinere ontwikkelaars die bij de bijeenkomst aanwezig waren, zo’n twee maanden voor de WWDC.
Apple probeerde de ontwikkelaars ervan te overtuigen dat apps met betaalde diensten op de lange termijn meer opleveren dan eenmalige aankopen. Als gebruikers slechts één keer voor een app betalen, heb je als ontwikkelaar zijnde geen verdere inkomsten meer. Een ander voordeel dat Apple tijdens de bijeenkomst benadrukte, is dat je als ontwikkelaar ook gemotiveerd wordt om te blijven vernieuwen en nieuwe functies toe te voegen. Als er immers geen ontwikkelingen meer zijn, is de kans groot dat iemand stopt met het maandelijks of jaarlijks betalen voor een app.
Betaalde diensten in apps zijn een succes
Tijdens de laatste kwartaalcijfers maakte Tim Cook bekend dat er inmiddels 30.000 apps beschikbaar zijn die dit verdienmodel gebruiken. Zo’n 300 miljoen mensen betalen maandelijks een bedrag via de App Store. Veel daarvan is voor Apple’s eigen diensten, waaronder Apple Music, maar er is dus ook een flink deel dat via dergelijke apps maandelijks of jaarlijks betaalt. Een bekend voorbeeld is FaceTune, een fotobewerkingsapp. De eerste versie kost eenmalig €4,49, maar bij de tweede versie betaal je maandelijks of jaarlijks respectievelijk €5,99 of €35,99. Inmiddels zit deze versie op meer dan 500.000 actieve gebruikers.
Afgelopen voorjaar hielden we op iCulture een peiling over aan welke Apple-diensten jij allemaal geld uitgeeft. Apps en abonnementen staan daarbij op de tweede plaats. Geef jij inmiddels ook de voorkeur aan betaalde diensten in de hoop op langere ondersteuning met nieuwe functies, of betaal je liever eenmalig?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 24 reacties