Apple introduceerde in 2016 het nieuwe abonnementenmodel voor apps. Waar voorheen slechts een beperkt aantal apps betaalde diensten kon aanbieden, denk aan Netflix en Spotify, kunnen nu nagenoeg alle apps dit model aanbieden, waarbij je voor een vast bedrag per maand of per jaar gebruik kan blijven maken van de functies van een app. In 2017 spoorde Apple de ontwikkelaars aan om over te stappen op dit verdienmodel.
Geheime bijeenkomst over app-abonnementen
Business Insider meldt dat deze geheime bijeenkomst in april 2017 plaatsvond in een loft in New York. Op uitnodiging van Apple waren meer dan dertig ontwikkelaars hierbij aanwezig. Ze wisten van tevoren niet waarvoor ze naar New York afgereisd waren, maar al snel bleek dit te gaan over het invoeren van betaalde diensten in apps. Het waren voornamelijk kleinere ontwikkelaars die bij de bijeenkomst aanwezig waren, zo’n twee maanden voor de WWDC.
Apple probeerde de ontwikkelaars ervan te overtuigen dat apps met betaalde diensten op de lange termijn meer opleveren dan eenmalige aankopen. Als gebruikers slechts één keer voor een app betalen, heb je als ontwikkelaar zijnde geen verdere inkomsten meer. Een ander voordeel dat Apple tijdens de bijeenkomst benadrukte, is dat je als ontwikkelaar ook gemotiveerd wordt om te blijven vernieuwen en nieuwe functies toe te voegen. Als er immers geen ontwikkelingen meer zijn, is de kans groot dat iemand stopt met het maandelijks of jaarlijks betalen voor een app.
Betaalde diensten in apps zijn een succes
Tijdens de laatste kwartaalcijfers maakte Tim Cook bekend dat er inmiddels 30.000 apps beschikbaar zijn die dit verdienmodel gebruiken. Zo’n 300 miljoen mensen betalen maandelijks een bedrag via de App Store. Veel daarvan is voor Apple’s eigen diensten, waaronder Apple Music, maar er is dus ook een flink deel dat via dergelijke apps maandelijks of jaarlijks betaalt. Een bekend voorbeeld is FaceTune, een fotobewerkingsapp. De eerste versie kost eenmalig €4,49, maar bij de tweede versie betaal je maandelijks of jaarlijks respectievelijk €5,99 of €35,99. Inmiddels zit deze versie op meer dan 500.000 actieve gebruikers.
Afgelopen voorjaar hielden we op iCulture een peiling over aan welke Apple-diensten jij allemaal geld uitgeeft. Apps en abonnementen staan daarbij op de tweede plaats. Geef jij inmiddels ook de voorkeur aan betaalde diensten in de hoop op langere ondersteuning met nieuwe functies, of betaal je liever eenmalig?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Goh, Apple wil dat ik minder apps ga gebruiken. Goed idee😉
Nou dan heb ik slecht nieuws voor Apple, ik koop geen enkele app met een abonnement.
Wel veel apps met een vaste prijs !
De kachel bij de ontwikkelaars moet blijven branden. Daarom het subscriptiemodel. Maar er is nog een methode die de kachel laat branden, die van de betaalde updates. Laat de appstore die methode nou net niet ondersteunen – ook tot frustratie van vele ontwikkelaars.
Het aantal subscripties probeer ik zoveel mogelijk te beperken. Als Apple werkelijk wil dat ik zoveel mogelijk bij ze koop, zorg er dan voor dat beide modellen worden ondersteund en dat de ontwikkelaars vrij worden gelaten in hun keuze.
Aangezien Apple 30% pakt op elke aankoop die er binnen zo’n app gedaan wordt, snap ik wel waarom ze deze methode willen pushen.
Helaas ben ik er zelf niet zo’n fan van. Ik betaal liever een eenmalig bedrag zodat ik vervolgens van alle kosten verlost ben.
Al die maandelijkse kosten samen beginnen anders in rap tempo op te lopen. Dit is ook de reden waarom ik bijv. m’n ziektekostenverzekering en sportschoolanbonnement in 1x aftik per jaar, in plaats van per maand.
Het liefste betaal ik Apple een tientje in de maand om dan alle apps te kunnen gebruiken, de ontwikkelaars krijgen dan daar een percentage van. Voor een tientje kun je maximaal 50 apps installeren, voor 20 euro 100, o.i.d.
Voordelen: Slechts 1 afschrift. Geen reclame in apps. geen apps die ruimte vreten, verwijderen wat je niet gebruikt op dat moment en weer installeren als je het nodig hebt zonder weer een abbo af te sluiten.
Heel vervelende ontwikkeling omdat juist die “goedkoopte” van apps ze zo aantrekkelijk maakte.
En als de prijs maandelijks dan heel bescheiden zou zijn, was het niet zo bezwaarlijk, maar bijvoorbeeld een app als DayOne ging van een eenmalige aanschafprijs plots naar een abo van ruim 4 euro per MAAND. Voor mij in elk geval veel te veel voor een diary.
Voor het zieltogende Apple en de ontwikkelaars zal dat verdienmodel geweldig amazing zijn maar ik zie deze ontwikkeling met lede ogen aan en ben benieuwd of dit de apps niet ontzettend onaantrekkelijk gaat maken.
Het was juist zo aantrekkelijk die weelderige overdaad aan voordelige soms briljante apps.
Als ik na installatie van een app bemerk dat een eventuele aankoop een abonnement is, dan gaat de app er meteen weer af. Eénmalig is prima, anders hoef ik de app gewoon niet.
Apple denkt weer eens niet aan zijn klanten : sommige mensen kunnen die app abbo,s niet betalen 🤑👎 dat was vroeger anders 😒
Alle app abonementen koop ik zowiezo niet.
Ik ben toch niet gek!
Dit is een lastige, liefst zou ik eenmalig betalen voor een app. Maar ik snap ook wel dat de ontwikkelaar gebaat is bij een gestage inkomstenstroom. Een alternatief is dat ontwikkelaars zich via Patreon laten steunen. Dat is vrijwillig en moet je zien als een beloning aan de ontwikkelaar om hem in staat te stellen veel tijd aan de ontwikkeling te besteden. Onderschat niet hoeveel tijd in een goede app gaat zitten. Zelf ben ik van Moves overgestapt naar Arc. Facebook heeft Moves ooit gekocht en daarna er niet veel maar aan ontwikkeld en uiteindelijk de stekker er uit getrokken. Afgezien van de privacy issues met Facebook als eigenaar was er geen ontwikkeling meer in de app. Als gebruiker wil je dat ook niet. De app Arc is gratis en wordt gemaakt door een actieve ontwikkelaar die het is zijn vrije tijd doet. Al wat mailwisselingen gehad met hem en hij komt gepassioneerd over voor waar hij mee bezig is. Om hem hierin te steunen heb ik er voor gekozen om hem via Patreon te ondersteunen. Dat is voor hem ook weer een motivatie om verder te gaan met de ontwikkeling. Zijn privacybeleid is heel simpel, alles blijft op je iPhone, dus dat is wel prettig.
Pure geldklopperij
Slechte zaak ik neem geen abbo
Ik heb al genoeg betaald aan vanalles en nog wat. en die abonnees moet ik niet hebben.
Ik weet niet helemaal hoe die abonnementen werken maar ik heb wel eens iets gelezen dat je er (soms) moeilijk vanaf kan.
Ik heb 1 soort in een app (Alarmfase 1) waarbij ik betaal voor een periode en na die periode stopt het gewoon maar dat gaat dus alleen om de data die je ontvangt.
Dit hoef ik dus niet op te zeggen.
Aan betaalde apps en abonnementen doe ik sowieso niet aan.
Zeker het typetje een app kopen voor €3 en klagen dat je na 5 jaar geen ondersteuning meer krijgt
Ik betaal al genoeg elke maand
– internet/tv pretpakket thuis
– mobiele abbo
– zorg verzekering en andere verzekeringen
– Netflix
En dan ook nog voor een app echt niet, geen enkele app op mijn telefoon is waard in abbo vorm.
Ik gooi hem er dan gewoon vanaf, of ik zoek wat anders of gebruik helemaal niet meer.
Grappig al die reacties, maar een app eenmalig aanschaffen en de rest van je leven support krijgen kan natuurlijk niet.
Nooit zal ik een abo nemen op een app. Eenmalig 10-20 euro betalen, dat kan. Maar nooit een abo. En zo te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt.
@Sander db: Ik heb geen apps op mijn telefoon waar ik support op hoef, die paar nieuws apps enzo.
Je kan ook van prima daarvan de website allemaal gebruiken met safari, alleen spelletjes wordt lastig dan.
Maar ja als spelletje niet doet dan maar niet.
@Sander db: inderdaad grappig, de groep die denkt dat software vooral maar gratis hoort te zijn… Is vast ook de groep die alles gewoon maar illegaal download…. En wel €1000 neerleggen voor een telefoon,triest
Ik zal nooit een app kopen met abo… Dan liever eenmalig een bedrag of optionele in-app aankopen.
En sommigen kunnen geen Ferrari betalen,moeten ze daarom de prijs aanpassen
App abbonementen daar doe ik ook niet aan.
Boven de euro per maand zou ik er niet over peinzen om een abbo te nemen, 0.99 cent is echt het maximum maar dan moet ik z’n App wel meerdere keren per dag gebruiken.
Gelukkig zijn alle Apps die ik gebruik gratis, hopelijk blijft dat zo, juist de grote hoeveelheid gratis Apps maken het Apple App ecosysteem erg aantrekkelijk.