Apple gelooft nog niet in een Mac-netbook

Apple legde tijdens de Q&A-sessie na de kwartaalcijfers uit dat ze niet geloven in het succes van de netbooks op lange termijn. Het huidige aanbod schiet tekort. Maar als Apple iets innovatiefs kan verzinnen, kan er toch nog een netbook komen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

apple netbookTijdens de Q&A-sessie na de presentatie van de kwartaalcijfers kwam een vraag waar mensen vast op hadden gewacht: hoe denkt Apple over netbooks en gaan ze er eentje maken? Apple COO Tim Cook legde uit dat Apple geen vertrouwen heeft dat netbooks op langere termijn een succes worden. “For us it’s about doing great products”, zei Oppenheimer. De netbooks die momenteel worden verkocht voldoen niet aan de kwaliteitseisen die Apple stelt.


Ze hebben een te klein toetsenbord en zijn niet gebruiksvriendelijk. “It’s not something we would put the Mac brand on”, aldus Cook. Maar daarmee is de hoop nog niet vervlogen: de COO gaf ook toe dat Apple goed in de gaten houdt waarom consumenten een netbook kopen.

Ze doen dat bijvoorbeeld om te e-mailen en andere eenvoudige internettoepassingen te doen. Op dit moment kunnen ze daarvoor ook een iPod touch of een iPhone gebruiken. Maar Apple heeft interessante producten waar ze over nadenken. Als het lukt om iets werkelijk innovatiefs te bedenken, dat radicaal anders is dan de huidige netbooks die nu in de winkel liggen, zouden we best ooit een Apple-netbook kunnen verwachten.

Letterlijk zei Cook:

For us, it’s about doing great products. And when I look at what is being sold in the netbook space today, I see cramped keyboards, terrible software, junky hardware, very small screens, and just not a consumer experience… that we would put the Mac brand on, quite frankly. And so it’s not a space, as it exists today, that we’re interested in, nor do we believe that customers in the long term would be interested in.

That said, we do look at the space and are interested to see how customers respond to it. People that want a small computer (so to speak) that does browsing and e-mail might want to buy an iPod touch or an iPhone. So we have other products to accomplish some of what people buy netbooks for. So in that way we play in an indirect basis.

And if we can find a way to deliver an innovative product that really makes a contribution, then we’ll do that. We have some interesting ideas in this space. The product pipeline is fantastic for the Mac. If you look at the past, in 17 of the last 18 quarters we’ve exceeded the market rate of growth, and to exceed it in this horrendous economy is quite an accomplishment, especially if you look at these very low-cost netbooks that I think is a stretch to call it a personal computer, that are really propping up unit numbers as a whole.

Reacties: 35 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.