Apple goed voor 48% van de brutowinst gegenereerd door de mobiele telefoonmarkt
Apple heeft met de iPhone een enorm succesvolle smartphone. Dat Apple de vruchten van dit succes plukt moge duidelijk zijn. Bovendien wordt dit iedere keer weer bevestigd in de financiële cijfers die Apple naar buiten brengt. Asymco heeft onderzocht hoe dit succes zich vertaalt in brutowinst op de mobiele markt. En wat blijkt: Apple was in het tweede kwartaal van 2010 goed voor 48% van de brutowinst, gegenereerd op de gehele mobiele telefoonmarkt.
Met deze 48% is de brutowinst van Apple meer dan Nokia en RIM bij elkaar opgeteld. De twee fabrikanten zijn goed voor 22% (Nokia) en 17% (RIM) van de totale winst en nummers twee en drie op de lijst. In de tabellen is de situatie in 2007 geschetst, het jaar dat Apple met de eerste iPhone in de VS op de markt kwam. Opvallend is het verlies van Nokia, dat toentertijd nog 63% van de brutowinst op de mobiele telefoonmarkt in handen had. Een reden voor deze opvallende omkeer zou de stijgende populariteit van high-end smartphones kunnen zijn. Op dit terrein loopt Nokia momenteel achter de feiten aan en Apple is medeverantwoordelijk voor het populairder worden van de smartphone.
Volgens GigaOM komt dit grote verschil voornamelijk doordat Nokia veel goedkope telefoons maakt. De site schrijft:
The situation appears challenging for those that sell lower-end devices with small profit margins. Nokia being the seller of the most handsets overall is an excellent example, as the bulk of its devices don’t bring large amounts of profits relative to the number of sales. To illustrate, Apple enjoys six times the revenue when compared to the average Nokia device due to the average selling price: $600 for an Apple handsets vs. a sub-$100 average selling price for Nokia devices.
Als we naar het geheel kijken is niet het niet alleen Apple die ervoor zorgt dat Nokia terrein aan het verliezen is. Android groeit in populariteit en fabrikanten die Android-smartphones maken verdienen geld, terwijl RIM het moeilijk heeft. Zo is bijvoorbeeld de nieuwste telg in de RIM-familie geen doorslaand succes. Door deze ontwikkelingen zou de mobiele telefoonmarkt er over een aantal jaren weleens totaal anders uit kunnen zien.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 27 reacties