Opinie: Met een goedkope fitnesstracker kan Apple de hele markt pakken
OPINIE – De markt voor fitnesstrackers bevindt zich momenteel in een impasse. De verkoop bij Fitbit neemt af, van Jawbone hebben we al een tijdlang niets meer gehoord en spelers zoals HP, HTC, Xiaomi en Intel spelen geen rol van betekenis. Volgens de experts van Pacific Crest komt er een tweede golf van wearable technologieën aan, waarbij Apple kan toeslaan. Apple heeft al laten zien dat ze interesse hebben in sport en fitness en met een goedkope fitness-gerichte variant van de Apple Watch zouden ze wel eens de ‘iPod-truc’ kunnen uithalen.
iPod in elke prijsklasse
Zo’n 15 jaar geleden verliep het ongeveer zo met mp3-spelers: er waren heel wat muziekspelertjes op de markt, maar ze waren niet erg gebruiksvriendelijk. Het was een gedoe om er muziek op te zetten en er pasten maar tientallen nummers op.
Apple kwam met de iPod en werd in korte tijd marktleider, door precies functies aan te bieden, waar mensen op zaten te wachten. Voor mensen met weinig budget kwam er de iPod shuffle: net zo makkelijk in gebruik en met ruimte voor honderden nummers. In elke prijsklasse was er een geschikte iPod. Met de Apple Watch zou Apple een soortgelijke weg kunnen bewandelen.
Van Apple Watch naar goedkope fitnesstracker
Met de Apple Watch heeft Apple al een fitnesstracker in het assortiment, maar de hoge prijs zorgt ervoor dat het horloge voor veel mensen nog onbereikbaar is. Met een goedkopere variant, waarmee je alleen beweging en sportactiviteiten kunt meten, zou Apple meteen de hele markt voor fitnesstrackers naar zich toe kunnen trekken.
Apple laat niet graag marktkansen liggen en liet met de iPod, iPhone en iPad ook al zien hoe ze een gewild, duur apparaat langzamerhand bereikbaar maken voor een veel grotere groep. Maak eerst een duur apparaat (bijvoorbeeld de iPhone 6s) waar je als minder gefortuneerde alleen maar van kunt dromen en breng daarna een betaalbare variant uit (de iPhone SE), die door de lagere prijs onweerstaanbaar is. Iets soortgelijks deed Apple met de iPad mini, de iPod nano en de iPod shuffle. Duur beginnen, daarna zorgen dat iedereen zich eentje kan veroorloven.
Fitbit in de problemen
Momenteel is Fitbit nog marktleider op het gebied van fitnesstrackers, maar ze lijken de beste tijd te hebben gehad. De groei zwakte vorig jaar af met 96% en voor dit jaar moeten ze rekening houden met nog een daling rond de 30%, gerekend in aantallen. De concurrentie komt vooral van goedkope Aziatische merken zoals Xiaomi en het feit dat mensen met een actieve levensstijl allemaal al een fitnesstracker hebben gekocht. Een nog onontgonnen gebruikersgroep is te vinden bij de bankzitters, mensen die niet in vorm of te dik zijn en best iets aan hun gewicht en fitheid zouden willen doen, maar zich niet thuisvoelen bij de sportmerken.
Het probleem bij Fitbit is dat ze grotendeels afhankelijk zijn van de verkoop van fitnesstrackers. Als Apple zich op de markt van fitnesstrackers stort en daarmee een brede doelgroep aanspreekt, zal dat meteen impact hebben op de verkoopcijfers van Fitbit. Een andere zwakte van Fitbit (en trouwens ook Garmin) is dat ze sterk afhankelijk zijn van de VS. Ze proberen uit te breiden naar andere landen, maar driekwart van de omzet van Fitbit komt uit de VS en slechts 12% uit de EMEA-regio (Europa, Missen-Oosten en Afrika). Apple is ook afhankelijk van de VS, maar heeft de zaken iets beter verdeeld over de wereld, met een flink marktaandeel in Azië en Europa.
Stappentellen is niet bijzonder meer
In 2020 zal de totale markt voor wearables $40 miljard dollar waard zijn. Het is dus niet zozeer dat de markt al over z’n hoogtepunt heen is, maar er zijn juist enorme groeikansen. Dat moet Apple ook gezien hebben. Volgens experts ligt de crux bij de fitnesstrackers niet zozeer bij het verzamelen van data – stappen tellen kunnen ze allemaal – maar in ondersteunende software en diensten. Juist daar kan Apple toeslaan: je hebt al data in Healthkit staan en weet dat alles goed beveiligd op iCloud wordt bewaard. Een Apple ID heb je ook al.
Apple’s grootste concurrent: Fossil?
Er zijn nu zo’n twaalf spelers actief op het gebied van wearables: Fitbit, Garmin, HTC, Basis (overgenomen door Intel), Under Armour, Mio, Misfit (overgenomen door Fossil), Xiaomi, Jawbone, Polar en Pebble. In dit rijtje zou Fossil wel eens sterke papieren kunnen hebben en daarmee een concurrent kunnen worden van Apple.
Dit merk maakt vooral horloges, maar heeft door de overname van Misfit een slimme stap gezet. Voor gewone consumenten kan het aantrekkelijker zijn om voor een lifestyle-merk zoals Fossil of Apple te kiezen, dan voor een puur sportmerk zoals Fitbit, Polar of Garmin. HP, HTC, Mio en Xiaomi staan meer bekend als computerbedrijven en zijn daarom ook minder aantrekkelijk voor gewone consumenten.
Meer interesse in fitnesstrackers dan in Apple Watch
Apple zal met de Apple Watch nooit een massapubliek bereiken. Vorig jaar werden er ‘slechts’ 10 miljoen stuks van de Apple Watch verkocht, terwijl er 78 miljoen fitnesstrackers over de toonbank ging. Er is dus best vraag naar, naar niet voor de prijzen die Apple nu rekent voor de Apple Watch. Willen ze deze doelgroep erbij pakken, dan moet er een goedkopere tracker op de markt komen. Die kan gebaseerd zijn op de Apple Watch, maar nu Apple zo graag laat zien dat ze een luxe modemerk willen zijn, zouden ze ook kunnen kiezen voor een halsketting of niet-nerdy uitziend armbandje.
Alle fitnesstrackers kunnen tegenwoordig stappen tellen, slaap en hartslag meten. Fabrikanten zoals Fitbit, Jawbone en Garmin hebben allerlei eigen algoritmes en technologieën bedacht om zo nauwkeurig mogelijk stappen te tellen en je te motiveren om in beweging te blijven. Basis heeft BodyIQ, Fitbit heeft PurePulse en SmartTrack, Garmin heeft Move IQ en Elevate, Under Armor heeft UA Record. Consumenten kan het allemaal niet zoveel schelen hoe het heet: als het maar makkelijk in gebruik is en inzicht geeft. Apple staat erom bekend dat alles wat ze maken gebruiksvriendelijk is.
Wat vind jij: moet Apple naast de Apple Watch ook goedkope fitnesstrackers gaan maken?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Hier zijn 7 hoogtepunten uit de kwartaalcijfers FQ4 2024 (01-11)
- Apple's kwartaalcijfers FQ4 2024: recordomzet uit iPhones, maar ook meer iPads verkocht (31-10)
- Apple Intelligence vanaf april 2025 ook in de EU op iPhone en iPad (28-10)
- Apple test een bloedsuiker-app om diabetes te voorkomen (26-10)
Reacties: 24 reacties