De snelle groei van Apple
In 2000 stond Coca-Cola nog bovenaan de lijst van de Top 15 Best Global Brands Ranking, waarbij gekeken wordt naar een combinatie van marktkapitalisatie, bekendheid van de merknaam en loyaliteit van klanten. Sindsdien is er veel veranderd: de top bestaat nu uit vier grote techbedrijven: Apple, Google, Amazon en Microsoft. Maar de animatie laat vooral goed zien hoe snel Apple is opgeklommen van een nichemerk voor de echte liefhebbers tot een dominante speler.
Bij Apple zijn we gewend geraakt aan het ene na het andere omzetrecord, al zijn er ook wel eens tijden dat de groei wat minder is. De Top 15 Best Global Brands Ranking is een min of meer subjectieve beoordeling, waarin meerdere factoren worden meegenomen.
https://twitter.com/ndimichino/status/1098621012990664705
In 2000 stonden Coca-Cola, Microsoft en IBM in de top 3 en dat veranderde lange tijd nauwelijks. Toen Apple in 2007 de eerste iPhone uitbracht was het nog steeds een kleine speler. ook de introductie van de iPad is niet te merken in de animatie. De echte doorbraak kwam in Nederland met de komst van de iPhone 3Gs, zo hebben we bij iCulture gemerkt. Dat toestel trok veel mensen over de streep om naar een iPhone over te stappen. Maar dat was nog maar het begin; Apple was nog niet uitgegroeid tot de toonaangevende wereldwijde speler die het nu is.
Snelle groei sinds 2011
In de animatie is de snelle opkomst van Apple te zien in 2011, met de komst van de iPhone 4s. In 2013 stond Apple al aan de top en bleef sindsdien die positie vasthouden.
Google verscheen in 2008 in de lijst en heeft sinds 2013 de tweede plek weten vast te houden. Amazon kwam relatief laat: in 2014. Andere merken zoals Nokia zijn inmiddels uit beeld verdwenen. Er zijn nog veel meer ranglijsten waarop Apple voorkomt. Zo staat het bedrijf voortdurend bovenaan in onderzoeken naar klanttevredenheid.
Wat innovatie betreft valt er echter nog wel wat te wensen over. Zo zakte Apple onlangs van de eerste naar de zeventiende plaats in de ranglijst World’s Most Innovative Companies van Fast Company. Ook deze ranglijst is subjectief, maar het geeft wel aan hoe er over Apple gedacht wordt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 12 reacties