Apple: ‘Grootste horlogemerk ter wereld, na Rolex’

Apple is uitgegroeid tot het tweede horlogemerk ter wereld, na Rolex. Apple verkoopt meer horloges dan Longines, Omega, Cartier en andere bekende merken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Een feitje uit Apple’s presentatie van 7 september dat wat onderbelicht is gebleven: Apple is de grootste horlogemaker ter wereld, op Rolex na. Tijdens de presentatie was kort een lijstje te zien met de marktverdeling en daarbij blijkt dat Apple een wonderbaarlijke prestatie heeft neergezet. Voor liefhebbers van ‘echte’ horloges is het misschien moeilijk te verkroppen.


Apple Watch verkoopcijfers 2015

Apple grootste horlogemerk na Rolex

Liefhebbers van horloges zien smartwatches vaak als een wat minderwaardig product. Het is geen erfstuk, je doet er niet zo lang mee en het vakmanschap van de dure horlogemerken is bij bedrijven als Apple maar moeilijk terug te vinden. Tegelijk is er ook kritiek op Apple omdat het ze maar niet lukt om met de Apple Watch door te dringen tot het grote publiek. De Apple Watch blijft voorlopig een niche-product de belangstelling lijkt zelfs alweer wat af te nemen. Maar Tim Cook heeft reden om op bovenstaande foto breeduit te lachen. Hij weet wel beter: zijn bedrijf staat in de top 2 van grootste horlogemerken. En dat met maar één model.

Apple Watch Series 2 gedragen door een fietser

Apple moet alleen Rolex voor zich dulden, een bedrijf dat vorig jaar 4,5 miljard dollar omzet boekte. Fossil heeft nu een eigen serie smartwatches onder de merknaam Q, maar het lukt niet om met de gewone horloges die ze maken én de nieuwe smartwatches Apple voorbij te streven. Het lijstje bevat verder veel Zwitserse en Franse namen, zoals Omega, Cartier, Patek Philippe, Longines en Tissot. De Aziaten zijn vertegenwoordigd met merken als Citizen, Casio en Seiko.

Apple Watch Series 2.

Meer smartwatches dan Zwitserse horloges

Het was al bekend dat er tegenwoordig meer smartwatches worden verkocht dan Zwitserse horloges. Naar schatting werden er in 2015 ruim 8 miljoen verkocht, waarvan een groot deel gemaakt moet zijn door Apple. Apple zou tot nu toe tussen de 10 en 12 miljoen Apple Watch-exemplaren hebben verkocht en het enthousiasme voor de pas aangekondigde Apple Watch Series 2 maakt duidelijk dat mensen er nog lang niet op zijn uitgekeken.

Bekijk ook

Apple Watch Series 2 reclamespot

Apple Watch Series 2: specificaties, functies en meer

Lees alles over de Apple Watch Series 2, de tweede generatie Apple Watch die in 2016 verscheen. Check de Apple Watch 2 functies en verbeteringen, het laatste nieuws, prijzen en alles wat je verder nog moet weten.

Informatie

Laatst bijgewerkt
11 september 2016 om 20:56
Onderwerp
Categorie
iDevices

Apple Watch

De Apple Watch is de smartwatch van Apple. Het allereerste model verscheen in 2015 en daarna verscheen er elk jaar een nieuwe generatie. Met de Apple Watch kun je je hartslag meten, berichten ontvangen en versturen, apps installeren en betalen met Apple Pay. Wil je een Apple Watch kopen, bekijk dan de verschillende Apple Watch-modellen die momenteel verkrijgbaar zijn. Je kunt je smartwatch steeds een ander uiterlijk geven met Apple Watch-horlogebandjes.

Apple Watch 2023

Reacties: 28 reacties

  1. En waar valt Samsung in dit rijtje dan?

  2. Tweede merk qua omzet of qua aantallen? Hoewel ook Rolex schaars is met verkoopcijfers, wordt de verkoopt geschat tussen de 1 en 2 miljoen exemplaren per jaar. Dan zou de Apple watch aanmerkelijk minder verkopen dan analisten schatten.

  3. Volgens mij is Rolex idd geen verkooptopper meer.. Denk dat de cijfers dus omzet gerelateerd zijn ipv verkoop aantallen.

  4. Of het totaal aantal horloges? Ik heb geen idee

  5. Nu nog een mooie erbij. Graag naast de huidige fitness modellen ook een klassiek model met rond scherm zonder alle fitness poespas.

  6. Na vrijdag ben ik ook trotse eigenaar !

  7. @JWB: in de Keynote zegt ie duidelijk omzet. Ik denk dat Rolex relatief weinig in aantallen verkoopt maar dat de omzet erg hoog is.

  8. Ik vind Rolex eerder minderwaardig. De Hummer onder de horloges.

  9. @iFreek: Ga je mond eens spoelen.

  10. De jaarlijkse productie van Rolex wordt geschat op ongeveer (schrik niet) 1 miljoen horloges per jaar.

    Apple vermeldde de merken Omega, Tissot en Longines apart tijdens de Keynote. Deze merken zijn echter eigendom van de Swatch Group. Swatch produceert in totaal veel meer uurwerken dan Apple. Maar goed, Tim Cook had het over ‘brands’…

  11. Origineel geplaatst door iFreek
    Ik vind Rolex eerder minderwaardig. De Hummer onder de horloges.

    true, de hemaklok onder de exclusieve horloges

  12. Toyota is het grootste automerk. Snow is het grootste biermerk (in volume).

  13. Apple watch zie ik nog steeds niet zitten als je een tweede device op zak moet hebben om het te laten functioneren.

  14. Apples en peren vergelijken. Een Rolex, Omega, etc zijn compleet andere producten. Deze horloges houden hun waarde, of worden zelfs meer waard. Apple watch is een gadget om je pols en na een jaar koop je een nieuwe omdat het model verouderd is. Snap niet zo goed dat Apple zo prat gaat op deze vergelijking. Wellicht de Hema of Seatch misschien nog wel meer verkopen.

  15. Origineel geplaatst door Ron
    Apples en peren vergelijken. Een Rolex, Omega, etc zijn compleet andere producten. Deze horloges houden hun waarde, of worden zelfs meer waard. Apple watch is een gadget om je pols en na een jaar koop je een nieuwe omdat het model verouderd is. Snap niet zo goed dat Apple zo prat gaat op deze vergelijking. Wellicht de Hema of Seatch misschien nog wel meer verkopen.

    Vind je een iphone ook een gadget? Denk je niet dat de vormfactor daarvan redelijk tijdgebonden is?

    Siri op mijn watch zal uiteindelijk de telefoon obsolete maken.

  16. @Gabor: staat los van dit verhaal wat een iPhone is. Het gaat erom dat ik niet vind dat je applewatch kunt plaatsen in het lijstje met grote horlogemerken. Dat is dat IKEA zegt dat ze meer tafels hebben verkocht dan bepaalde designmerken. Bij applewatch gaat het vooral om de functionaliteit. De andere merken is als een sierraad, of zelfs investering. Heb 10 jaar geleden een omega gekregen, draag ik nu nog. Zie ik met applewatch niet gebeuren (niet een 10 jaar oude)

  17. Zo, de keynote lijkt me nu wel weer genoeg uitgemolken.. Genoeg artikeltjes over weinig zeggende statements van Cook, tenzij we de feiten hebben waarop deze uitspraken zijn gebaseerd… Leuk dat je iets wilt schrijven, maar dit voegt toch weinig toe ? Of is iedereen dit met me oneens ?

  18. @Fritsie: oneens, voor iedereen die de Keynote heeft over geslagen toch leuk om te zien lijkt me

  19. Ik vind er niks aan, een Rolex. Soort jaren zeventig kermishorloge, maar dan wat steviger in elkaar gezet en 1000 keer zo duur. Dát is handel. Maar het enige dat je ermee kunt is de tijd zien. Dat wordt snel saai.

    Ik vind de Apple Watch helemaal geen horloge. Toegegeven, je kunt er ook de tijd op zien. En verder nog een stuk of twintig grappige dingen.

    Niks belangrijks. Maar het is dan ook een stuk voordeliger dan de Rolex.
    Als het écht belangrijk wordt, koop ik er één.
    Een Apple Watch.
    Niet zo’n lelijke Rolex.

  20. Nogal wiedes dat andere (luxe) merken minder verkopen: je koopt een omega of soortgelijk horloge voor het leven. Ook ná een paar jaar zijn ze nog tijdloos, in tegenstelling tot de Apple watch die naarmate de tijd weg tikt steeds meer verouderd en door de hedendaagse technologie al snel als obsolete mag worden bestempeld. Voor mij is de Apple watch meer een gadget dan een horloge. Leuk wat je er mee kunt, maar blijf het onpraktisch vinden dat je een horloge elke dag moet opladen. Cook en co zijn hard op zoek naar succesverhalen nu de cijfers bij Apple voor het eerst sinds járen minder worden. Valt te hopen voor Cook dat aandeelhouders hier in blijven trappen.

  21. The Apple Watch de Samsung onder de horloge’s…En Tim Cook word steeds meer de Amerikaanse tegenhanger van zijn Aziatische concurrenten met het manipuleren van consumenten,omzet en verkoopcijfers..Apple gaat in mijn opinie hard de verkeerde kant op

  22. Origineel geplaatst door jw
    De jaarlijkse productie van Rolex wordt geschat op ongeveer (schrik niet) 1 miljoen horloges per jaar.

    Apple vermeldde de merken Omega, Tissot en Longines apart tijdens de Keynote. Deze merken zijn echter eigendom van de Swatch Group. Swatch produceert in totaal veel meer uurwerken dan Apple. Maar goed, Tim Cook had het over ‘brands’…

    Precies. Ik miste Swatch al!

  23. Verschil is dat een Apple watch die je nu voor 1000 euro koopt een inferieur product is wat door een stel fanaten gekocht wordt. De eerste Apple watch haalde nog niet eens een etmaal, wat is dat voor een horloge?
    Vervolgens is een Apple watch die je nu koopt klaar voor de vuilnisbak over 5 jaar, want dan kun je er niets meer mee.
    En dan maar mauwen over een Rolex. Als ik nu een Rolex koop, loopt hij over 40 jaar nog. Daarnaast is de verkoopwaarde ook dan nog factor 100 tegenover een Apple watch.
    Verder zie ik hier allerlei commentaar over Rolex dit en Rolex dat en ze weten nog niet eens waarover ze praten…. Het is geen Apple watch waarvan 1 model met 3 metaalsoorten en 2 maatjes is. Rolex is een merk, geen model. En laten we wel wezen een mooie submariner is al sinds de tijd van Dr. No tijdloos en een toonaangevende duikklok voor pro’s geweest. Wat is een Apple Watch? Een speeltje voor fanboys en verwende kinderen, want fatsoenlijk klokkijken kun je amper op dat ding, zeker als de accu op is ROFL…..

  24. @Akoni2011: Niet gekeken naar de presentatie?

  25. Origineel geplaatst door Roy
    @Fritsie: oneens, voor iedereen die de Keynote heeft over geslagen toch leuk om te zien lijkt me

    Nee hoor. Keynote niet gezien en hier kan ik ook niet warm van worden 🙂

  26. @Kees: Gôh, nooit geweten dat ik onfatsoenlijk klokkijk 😝
    Maar ‘een mooie submariner’, da’s toch (niet alleen volgens @iFreek) net zoiets als ‘een mooie hummer’: een contradictio in terminis 😁

    Maw: wat een (…) ge-trol 😠

  27. Origineel geplaatst door Ferryman
    @Kees: Gôh, nooit geweten dat ik onfatsoenlijk klokkijk 😝

    Maar ‘een mooie submariner’, da’s toch (niet alleen volgens @iFreek) net zoiets als ‘een mooie hummer’: een contradictio in terminis 😁

    Maw: wat een (…) ge-trol 😠

    Kijk eens aan, weer wat betweterig en onzinnig gepruttel uit de mond van onze veerman. Over getrol gesproken…

  28. Newsflash! Smart heeft in een presentatie-slide aangegeven dat zij meer omzet en volume draaien dan Lamborghini. Autoliefhebbers reageren geschokt!!