Als je in je directe omgeving rondkijkt lijkt het misschien alsof toch wel minstens één op de tien mensen een iPhone heeft. Maar de werkelijkheid is anders: in 2008 haalde de iPhone een marktaandeel van 2,3 procent in West-Europa. Het blijkt uit cijfers van IDC, die ook berekende dat Apple in 2008 4,4 miljoen iPhones heeft verkocht. Dat is 2,3 procent van de iPhones die wereldwijd over de toonbank gingen.
De IDC European Mobile Phone Tracker leverde een hoop cijfers op. Zo werden er in het vierde kwartaal van 2008 53,6 miljoen toestellen verkocht en dat is 13,5 procent minder dan in het vierde kwartaal van 2007. Het vierde kwartaal was het slechtste ooit. Volgens research manager Francisco Jeronimo heeft dat met een aantal factoren te maken: weinig vraag van eindgebruikers, valutaschommelingen en beperkte kredietmogelijkheden.
Nokia is nog steeds marktleider, vooral dankzij ’traditionele’ mobieltjes. Bij de smartphones deed vooral de Nokia E71 het goed. Het marktaandeel in 2008 was 39,8%.
Samsung steeg van 21,9 naar 25,5 procent maar had wel te kampen met lagere marges. Touchscreentelefoons zoals de Samsung F480 en convertente telefoons zoals de Omnia i900 bleken de reddingsboei. Ook midrange-cameratelefoons zoals de J700 en E250 deden het goed. Samsung gaat zich daar in 2009 op focussen. Het marktaandeel in 2008 was 25,5%.
Sony Ericsson bleef op de derde plaats staan in West-Europa, maar zakte wereldwijd weg naar plek 4. IDC wijdt het aan een ongunstige productmix. Het bedrijf investeert om het huidige marktaandeel van 14,9% op te krikken met meer geïntegreerde entertainmenttelefoons en diensten als PlayNow. Het marktaandeel was 14,9% in 2008.
LG kreeg te maken met een teruggang in West-Europa. Nieuwe toestellen als de LG KC910, KP500 en KS360 deden de vraag in het vierde kwartaal wel weer toenemen. Digitale convergentie staat op het programma en dat zal leiden tot 10 nieuwe modellen met een mix van besturingssystemen: Windows Mobile, Android en LiMo, veelal met touchscreen. Met een marktaandeel van 5,4% staan ze op nummer 4.
Motorola’s marktaandeel is nog nooit zo laag geweest: er werden 75,6% minder toestellen verkocht vergeleken met voorgaande jaren. IDC denkt dat het moeilijk wordt voor Motorola om voor 2013 de oude marktpositie terug te krijgen. Overleven zal de komende jaren de grootste uitdaging worden.
Apple staat op nummer 6 met – zoals gezegd – een marktaandeel van 2,3 procent in 2008. De meeste toestellen werden in het derde kwartaal verkocht. Ook bij Apple was er een wat moeilijker vierde kwartaal (1 miljoen stuks verkocht). IDC is bang dat het gebrek aan een productportfolio met meerdere toestellen Apple de komende kwartalen in de weg gaat zitten. Toch was Apple het succesverhaal van 2008, vindt IDC.
Marktonderzoeksbureau IDC had ook nog opbeurend nieuws te melden: de mobiele industrie maakt in West-Europa moeilijke tijden door, maar de gehele industrie zal de financiële crisis goed doorstaan. Er zal minder geld beschikbaar zijn voor netwerkinfrastuctuur, toestellen, chipsets en software, maar toch kan de industrie winst maken met mobiele applicaties en diensten. Groei is er vooral te halen in India en China, waar de penetratiegraad van telefoons nog onder de 50 procent ligt.
Via: IDC-persbericht
(West-Europa) en IDC-persbericht (Economic Downturn on Mobility)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Maar bedenk wel dat Apple maar 2 telefoons in de markt heeft!
@Gonny:
“Als je in je directe omgeving rondkijkt lijkt het misschien alsof toch wel minstens één op de tien mensen een iPhone heeft.”
Ik denk dat je hier een beetje te veel van je eigen situatie uitgaat…
Ik heb een aantal redelijk ’tech-savvy’ vrienden en kennissen, en ik kom dan ook nèt aan dat percentage gok ik, maar kijk ik naar m’n andere vrienden en hún vrienden dan zit je toch echt veel lager. Ook ‘om me heen’ in het dagelijks leven zie ik er nog steeds maar erg weinig hier hoor… maar ik woon in Noord-Brabant, misschien scheelt dat, maar dan wel weer in een grote stad (Tilburg, 6de stad van Nederland, jawel), dus we praten niet over het platteland -voor de lezers van boven de grote riolen dat gaan zeggen 😉
Helemaal mee eens. Ik zie af en toe wel eens een iphone bij andere ouders op de school (utrecht, wittevrouwen) van mijn kinderen, maar dat is toch al heel zeldzaam. Op mijn werk ken ik (afgezien van één enkele stagiaire) niemand met een iphone.
Ik vind trouwens best wel prima, valt mijn iphone in elk geval nog genoeg op…..
ik ken ook niemand im mijn omgeving met een 3g, en eigenlijk ook niemand met thuis een apple computer
Ik woon boven de 3 grote riolen en zit hier thuis met een iPhone, MacBook unibody, witte MacBook van m’n vriendin en in m’n directe kennissenkring heeft verder niemand een iPhone. Bij m’n studentenvereniging heeft welgeteld 1 jongen een witte mac, maar dat is nog een met een Core Duo processor (uit 2006, toen ze net waren overgegaan op intel)
Maar de werkelijkheid is anders: in 2008 haalde de iPhone een marktaandeel van 2,3 procent in West-Europa. Het blijkt uit cijfers van IDC, die ook berekende dat Apple in 2008 4,4 miljoen iPhones heeft verkocht. Dat is 2,3 procent van de iPhones die wereldwijd over de toonbank gingen.
Dus als ik het goed begrijp verkocht Apple in 2008 in Europa 4,4 miljoen iPhones wat 2,3% van het wereldwijd verkochte aantal iPhones is…? Dan heeft Apple in 2008 dus wereldwijd 191.304.347 iPhones verkocht. Dan hebben ze grofweg 19 maal hun doelstelling gehaald (10 miljoen in 2008)… ach ja, cijfers, he…
in mijn vriendenkring hebben er meer dan 1 op 10 een iPhone, dus ik zou ook zo’n statement maken 😉
ik zit op een middelbare school in Amsterdam Oud Zuid en heb ook veel contact met leerlingen van andere scholen in de buurt maar werkelijk iedereen heeft hier een iPhone, van jong tot oud. enfin, dat is dan ook wel Oud Zuid…
1 op de 10 is dan nog weinig
@Gonny:
Vreemd (haastig?) geschreven artikel. Inderdaad lijkt het percentage van 2,3 procent aan in Europa verkochte iPhones alleen betrekking te hebben op het marktaandeel van Apple, niet op het totaal aantal verkochte iPhones. Dat zou idd betekenen dat Apple ruim 190 miljoen iPhones heeft verkocht in 2008 en dat kan niet:
Uit het kwartaalverslag over Q4 blijkt dat de iPhone in dat laatste kwartaal van 2008 goed was voor 12% van de totale omzet, namelijk 1,8 miljard dollar. Als we dat bedrag delen door de 190 miljoen die er verkocht zouden zijn, kom je op een prijs per stuk van 9,50 dollar, niet heel realistisch lijkt me. Verderop in het verslag vind je het werkelijke aantal verkochte iPhones in 2008, namelijk 11,6 miljoen.
Natuurlijk wel indrukwekkend is dat 12% van de omzet al bepaald is door de iPhone (en aanverwante producten) gezien de nog korte levensduur van het apparaat.
Verder staan er in bovenstaand artikel een aantal vreemde herhalingen (stukje over Apple) en onafgemaakte zinnen (Bij het stukje over LG), dus vandaar mijn opmerking of je misschien haast had.
@Kirvis: Vreemd, in het artikel dat hier op mijn beeldscherm staan er geen onafgemaakte zinnen bij het stukje over LG (en nee, ik heb niet snel even een correctie uitgevoerd).
Dat ik 3x het percentage van 2,3 noem (en ook nog eens in de titel, dus in totaal 4x) is inderdaad wel een beetje teveel van het goede. Ik heb dat stuk over Apple daarom aangepast.
@Flipske: Ik heb wel eens van een winkelier gehoord dat meer dan de helft van z’n klanten in Amsterdam zit. Rotterdammers kopen veel minder iPhones. Lijkt dus vooral een regionaal verschijnsel (en ja, misschien moet ik mijn eigen vrienden maar niet als maatstaf nemen).
@Gonny:
Jup, ziet er beter uit zo. Je hebt alleen nog wel steeds (indirect) in het artikel staan dat Apple in 2008 190 miljoen iPhones heeft verkocht.