Apple heeft een expert op het gebied van koolstofvezel ingehuurd. Mogelijk zijn er plannen om de iPhone, iPad of andere apparaten te voorzien van een koolstofvezel behuizing.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 19 reacties
iDMi
heb me altijd afgevraagd waarom niet vaker toegepast… of zijn het te hoge kosten dan??
NXT
Cool, ik heb destijds m’n 3GS met carbon achterkant bekleed/beplakt, wat een rot werkje… M’n witte hoes zat vol met krassen en barsten. Benieuwd wat ze gaan doen ermee…
// edit
Carbon (echte carbon) is een vezelmateriaal en dat is inderdaad gruwelijk duur spul. En het vormen van carbon is niet makkelijk. Zoek maar eens op wat een carbon motorkap moet kosten voor een auto…
Herbert
“Het moest er dan wel wat spannender uit gaan zien, want het vaak zwarte materiaal zag er niet bepaald exciting uit.”
Daar ben ik het niet mee eens, het ziet er juist erg modern en mooi uit!!
Henkz
Carbonfiber iphone, Lijkt me wel wat:)
Patrickovic
Origineel geplaatst door NXT
Cool, ik heb destijds m’n 3GS met carbon achterkant bekleed/beplakt, wat een rot werkje… M’n witte hoes zat vol met krassen en barsten. Benieuwd wat ze gaan doen ermee…// edit Carbon (echte carbon) is een vezelmateriaal en dat is inderdaad gruwelijk duur spul. En het vormen van carbon is niet makkelijk. Zoek maar eens op wat een carbon motorkap moet kosten voor een auto…
Prijs zal meevallen omdat het om een klein oppervlak gaat. Een carbon motorkap heb je al vanaf 400 euro.
Roy
iPhone Carbon Fiveber ^_^
willem1509
Hm carbonfiber… carbonViber iphone:) lol Leuke woordspeling voor een app waarmee je kunt bellen en smsén
MiC
‘t was te verwachten dat juist Apple daartoe overgaat. Cardon-Fibre is -bij mijn weten- voorlopig alleen echt alleen in gebruik bij Ferrarri en Lamborghini (€3+ton) en nog niet door MB en BMW van vergelijkbare typen. Het schijnt ook in ontwikkeling (reeds in gebruik?) te zijn bij Boeing.
Matijs
Ik haat dat spul.
wubbe
Carbon is helemaal niet zo nieuw en wordt al heel vaak toegepast waar gewicht en sterkte belangrijk is: In zweefvliegtuigen (ook modellen), vishengels, remschoenen voor auto’s, formule-1 auto’s, golfclubs, masten voor surfplanken, rompen en masten voor zeilboten, ski’s, tennisrackets enzovoort.
Ik doe aan modelvliegen en daar wordt het uitgebreid toegepast. Zelf verwerken kan prima als je een beetje handig bent.
m.k
@MiC: niet alleen lamborghini of ferrari, zo’n beetje alle supercars zijn tegenwoordig op gebouwd uit koolstofvezel. ook in high-end motoren gebruiken ze het steeds vaker.
koolstof vezel is tevens al zeer lang in de vliegtuig-industrie aanwezig (echter ook met glasvezel versterkt aluminium (GLARE) wordt zeer veel gebruikt)
+ wat wubbe zegt xD
OT: Ben ook niet eens met dat het er niet goed genoeg uit ziet, geeft het juist een extra dimensie als de vezels in een leuk patroon worden gelegd.
Koolstofvezel moet toch ook in meerdere kleuren te krijgen zijn. Kijk je houd een bepaald patroontje erin, maar dat vind ik niet storend. Misschien zie je daardoor ook gelijk minder krassen op je behuizing. Maar laat ze dat maar eerst even goed uitzoeken, voordat het misschien problemen geeft met bijvoorbeeld de signaalsterkte van de telefoon.
wubbe
Maar laat ze dat maar eerst even goed uitzoeken, voordat het misschien problemen geeft met bijvoorbeeld de signaalsterkte van de telefoon.
In modelvliegtuigen met een koolstof romp moet je altijd de ontvangerantenne buiten de romp geleiden. Koolstof geleidt electrische stroom en kan inderdaad voor antenneproblemen leiden.
yosecret
Kun je die prototype van iPad met koolstofvezel achterkant ook kopen? :p
Dromedaris
Ik heb een carbon fiber case met kevlar voor mijn 3GS vergelijkbaar met de foto van dit artikel, heeft me destijds 110 Euro gekost, dus reken maar uit hoeveel het voor 1 MacBook zou kosten 🙂
En de bewering van Apple dat dit er niet ‘spannend’ genoeg uitziet ben ik deels mee akkoord. Een macbook in zwarte carbon zou ik beetje over-the-top vinden, terwijl Apple altijd van het aspect is geweest om het clean en simpel te houden. Anderzijds past het perfect bij mijn Pagani Zonda F Cinque Roadster…
Oli4
De productie van Carbonfiber product duurt erg lang, het gieten van het kunstof gaat erg langzaam. Daardoor is het moeilijk te gebruiken bij massa productie. Ben benieuwd hoe Apple dit weet op te lossen voor de miljoenen producten die ze maken.
timothy
@MiC: carbonfibre wordt tegenwoordig in zeer veel wagens gebruikt en niet enkel in lambo’s en ferrari’s. Ook in pagani’s, koenigseggs enzoverder. Ook in goedkopere wagens, zoals een nissan 370z, wordt carbonfibre gebruikt. Btw: ferraris en lambos kosten niet allemaal meer dan 3ton, je kan al een gallardo kopen voor 180.000 euro (bij ons in Belgie)
OT: koolstofvezel op een iPhone moet er echt vet uitzien.
Lucas
Koolstofvezels zelf moet je rekenen op een eurootje of 30 per strekkende meter (100 x 140 cm).
Maar goed daar komt nog een matrix bij, van bijvoorbeeld een kunststof als PPS of PEI a 30-80 euro per kg.
De reden waarom deze koolstofvezel composieten (correcte benaming) nog niet algemeen verkrijgbaar zijn in bijvoorbeeld iPhones is omdat het simpelweg te weinig voordeel geeft, tegen een hogere prijs.
Zoals eerder vermeld, een iPhone 3G kost Apple maar 100$ aan materiaal. Wanneer een kunststof / koolstof composiet hieraan wordt toegevoegd wordt dit gemakkelijk 20-30 dollar duurder.
Daarnaast ben je je telefoon aan het overconstrueren omdat de sterkte welke je wint door gebruik van het composiet niet nodig is.
Maar vergis je niet koolstof composieten worden in deze moderne tijd overal toegepast en niet alleen in luxe auto’s.
Marc
Cool, heb nu een Carbon Backplate van Element Case op mijn Iphone 4, maar een complete carbon achterzijde zou helemaal geweldig zijn. Nu komt de backplate los van de phone als je aan de randen zit, omdat die backplate eigenlijk bedoeld is voor gebruik icm met een Case. Echter heb ik daar niets aan, want dan past ie weer in geen enkele cradle zonder de case te moeten verwijderen.
heb me altijd afgevraagd waarom niet vaker toegepast… of zijn het te hoge kosten dan??
Cool, ik heb destijds m’n 3GS met carbon achterkant bekleed/beplakt, wat een rot werkje… M’n witte hoes zat vol met krassen en barsten. Benieuwd wat ze gaan doen ermee…
// edit
Carbon (echte carbon) is een vezelmateriaal en dat is inderdaad gruwelijk duur spul. En het vormen van carbon is niet makkelijk. Zoek maar eens op wat een carbon motorkap moet kosten voor een auto…
Daar ben ik het niet mee eens, het ziet er juist erg modern en mooi uit!!
Carbonfiber iphone, Lijkt me wel wat:)
Prijs zal meevallen omdat het om een klein oppervlak gaat. Een carbon motorkap heb je al vanaf 400 euro.
iPhone Carbon Fiveber ^_^
Hm carbonfiber… carbonViber iphone:) lol Leuke woordspeling voor een app waarmee je kunt bellen en smsén
‘t was te verwachten dat juist Apple daartoe overgaat. Cardon-Fibre is -bij mijn weten- voorlopig alleen echt alleen in gebruik bij Ferrarri en Lamborghini (€3+ton) en nog niet door MB en BMW van vergelijkbare typen. Het schijnt ook in ontwikkeling (reeds in gebruik?) te zijn bij Boeing.
Ik haat dat spul.
Carbon is helemaal niet zo nieuw en wordt al heel vaak toegepast waar gewicht en sterkte belangrijk is: In zweefvliegtuigen (ook modellen), vishengels, remschoenen voor auto’s, formule-1 auto’s, golfclubs, masten voor surfplanken, rompen en masten voor zeilboten, ski’s, tennisrackets enzovoort.
Ik doe aan modelvliegen en daar wordt het uitgebreid toegepast. Zelf verwerken kan prima als je een beetje handig bent.
@MiC: niet alleen lamborghini of ferrari, zo’n beetje alle supercars zijn tegenwoordig op gebouwd uit koolstofvezel. ook in high-end motoren gebruiken ze het steeds vaker.
koolstof vezel is tevens al zeer lang in de vliegtuig-industrie aanwezig (echter ook met glasvezel versterkt aluminium (GLARE) wordt zeer veel gebruikt)
+ wat wubbe zegt xD
OT: Ben ook niet eens met dat het er niet goed genoeg uit ziet, geeft het juist een extra dimensie als de vezels in een leuk patroon worden gelegd.
Koolstofvezel moet toch ook in meerdere kleuren te krijgen zijn. Kijk je houd een bepaald patroontje erin, maar dat vind ik niet storend. Misschien zie je daardoor ook gelijk minder krassen op je behuizing. Maar laat ze dat maar eerst even goed uitzoeken, voordat het misschien problemen geeft met bijvoorbeeld de signaalsterkte van de telefoon.
In modelvliegtuigen met een koolstof romp moet je altijd de ontvangerantenne buiten de romp geleiden. Koolstof geleidt electrische stroom en kan inderdaad voor antenneproblemen leiden.
Kun je die prototype van iPad met koolstofvezel achterkant ook kopen? :p
Ik heb een carbon fiber case met kevlar voor mijn 3GS vergelijkbaar met de foto van dit artikel, heeft me destijds 110 Euro gekost, dus reken maar uit hoeveel het voor 1 MacBook zou kosten 🙂
En de bewering van Apple dat dit er niet ‘spannend’ genoeg uitziet ben ik deels mee akkoord. Een macbook in zwarte carbon zou ik beetje over-the-top vinden, terwijl Apple altijd van het aspect is geweest om het clean en simpel te houden. Anderzijds past het perfect bij mijn Pagani Zonda F Cinque Roadster…
De productie van Carbonfiber product duurt erg lang, het gieten van het kunstof gaat erg langzaam. Daardoor is het moeilijk te gebruiken bij massa productie. Ben benieuwd hoe Apple dit weet op te lossen voor de miljoenen producten die ze maken.
@MiC: carbonfibre wordt tegenwoordig in zeer veel wagens gebruikt en niet enkel in lambo’s en ferrari’s. Ook in pagani’s, koenigseggs enzoverder. Ook in goedkopere wagens, zoals een nissan 370z, wordt carbonfibre gebruikt. Btw: ferraris en lambos kosten niet allemaal meer dan 3ton, je kan al een gallardo kopen voor 180.000 euro (bij ons in Belgie)
OT: koolstofvezel op een iPhone moet er echt vet uitzien.
Koolstofvezels zelf moet je rekenen op een eurootje of 30 per strekkende meter (100 x 140 cm).
Maar goed daar komt nog een matrix bij, van bijvoorbeeld een kunststof als PPS of PEI a 30-80 euro per kg.
De reden waarom deze koolstofvezel composieten (correcte benaming) nog niet algemeen verkrijgbaar zijn in bijvoorbeeld iPhones is omdat het simpelweg te weinig voordeel geeft, tegen een hogere prijs.
Zoals eerder vermeld, een iPhone 3G kost Apple maar 100$ aan materiaal. Wanneer een kunststof / koolstof composiet hieraan wordt toegevoegd wordt dit gemakkelijk 20-30 dollar duurder.
Daarnaast ben je je telefoon aan het overconstrueren omdat de sterkte welke je wint door gebruik van het composiet niet nodig is.
Maar vergis je niet koolstof composieten worden in deze moderne tijd overal toegepast en niet alleen in luxe auto’s.
Cool, heb nu een Carbon Backplate van Element Case op mijn Iphone 4, maar een complete carbon achterzijde zou helemaal geweldig zijn. Nu komt de backplate los van de phone als je aan de randen zit, omdat die backplate eigenlijk bedoeld is voor gebruik icm met een Case. Echter heb ik daar niets aan, want dan past ie weer in geen enkele cradle zonder de case te moeten verwijderen.