Misschien het late uur, maar de laatste alinea slaat nergens op :-p Aangepast, dank.
Ron
Nee, uitgeverijen, die zijn pas open en flexibel in prijs en aanbod…… Openknallen die handel, weg met die monopolies,
Martino
Dom dom, het blijkt maar weer dat mensen niet leren van eerder gemaakte fouten. Na eerst de gratis downloadbare muziek gevolgt door de films gaat het voor ebooks hetzelfde worden. Ik betaal graag voor kwalitatieve producten maar dit moet wel gefaciliteerd worden. Eenvoudige gratis downloads (nieuwgroepen p2p) en lastig versnipperd en duur officieel alterbatief. Sinds itunes top werkt heb ik bijna niets meer gratis gedownload. Ik wacht op goede itunes of ps3 film en serie winkel, en tja de boekenwereld blijkt erg conservatief, snik!
dirk
Niet meer dan logisch, de distributie keten en de algehele boeken branche is redelijk traditioneel. Nieuwe media is vaak zeer onbekend wat de mogelijk heden zijn en zijn bang voor het onbekenden. Tegenover de boekenwinkels wat nu hun klanten zijn durven ze niet de overstap te maken bang voor de gevolgen.
Maeslant
Waar is Nelie? Die moet dit even oplossen!
Europa een markt? Jaja, nog lang niet!
madmax
Copyright helpt de consument in elk geval geen moer…
Jetgadget
Gelukkig werken m’n Bol boeken gewoon in iBooks op de iPad. 😉
iGadgetman
Hier in Nederland hebben we toch te maken met vaste boekenprijzen? Verbaasd me eigenlijk niets dat het een probleem is.
Rick
Tja ze zijn niet gek. Apple zal net als bij de apps een zelfde percentage willen vangen. Alleen bij de iPhone hebben ze het verzonnen en dit niet. Uitgevers hebben dus al kanalen en zijn niet gebonden aan één partij om hun product te slijten.
Volgens mij zijn de boekuitgevers wel dom bezig en lijken ze dezelfde fout te gaan maken als de muziekindustrie heeft gemaakt: stug vasthouden aan een verouderde drager, in dit geval papier, in het muziekgeval aan vinyl en cd’s.
Natuurlijk zullen stuksprijzen en marges lager worden, maar het volume zal m.i. zeker toenemen omdat meer mensen op alle mogelijke momenten en locaties zich een nieuw digitaal boek kunnen aanschaffen. Bevalt het huidige boek niet, maar wil ik toch lezen? Dan download ik toch een ander boek? Big Deal. Moet je eens proberen een reeds kapotgelezen paperback om te wisselen als je midden in de nacht de slaap niet kan vatten; geen boekwinkel open hoor.
Voor mij zijn eBooks ideaal. Ik vind het lezen van papieren (boeken) onhandig; het licht is niet altijd voldoende, ik kan de lettergrootte niet aanpassen, ik hou niet van spullen meeslepen, en ik wil een muziekje op de achtergrond. Ofwel, de luie lezer komt in het zicht als klant met eBooks.
En volgens mij zijn er meer luie lezers dan kopers van papieren boeken. Een hele nieuwe markt lijkt zich aan te dienen…
emonty
Origineel geplaatst door Wessel Meijer Volgens mij zijn de boekuitgevers wel dom bezig en lijken ze dezelfde fout te gaan maken als de muziekindustrie heeft gemaakt: stug vasthouden aan een verouderde drager, in dit geval papier, in het muziekgeval aan vinyl en cd’s.Natuurlijk zullen stuksprijzen en marges lager worden, maar het volume zal m.i. zeker toenemen omdat meer mensen op alle mogelijke momenten en locaties zich een nieuw digitaal boek kunnen aanschaffen. Bevalt het huidige boek niet, maar wil ik toch lezen? Dan download ik toch een ander boek? Big Deal. Moet je eens proberen een reeds kapotgelezen paperback om te wisselen als je midden in de nacht de slaap niet kan vatten; geen boekwinkel open hoor.Voor mij zijn eBooks ideaal. Ik vind het lezen van papieren (boeken) onhandig; het licht is niet altijd voldoende, ik kan de lettergrootte niet aanpassen, ik hou niet van spullen meeslepen, en ik wil een muziekje op de achtergrond. Ofwel, de luie lezer komt in het zicht als klant met eBooks.En volgens mij zijn er meer luie lezers dan kopers van papieren boeken. Een hele nieuwe markt lijkt zich aan te dienen…
helemaal mee eens!!! die boekverkopers zijn nog met hun gedachten in de vorige eeuw.
Lennie
Halsstarrig vasthouden aan verouderde business modellen is dat.
Vergelijkbaar met wat Sabam (auteursrechten vereniging hier in België) doet. Daardoor betalen we hier in België ondertussen 3x voor legaal gekochte muziek: aankoop nummer + taks op de mp3 speler + taks op externe (backup) schijven. En als het aan Sabam ligt komt er straks ook nog een dowloadtaks aan!
alchemist
@Wessel Meijer: Ik kan me de angst van boekverkopers wel voorstellen. Juist omdat ze inzien dat de muziekindustrie praktisch compleet is ingestort vanwege het digitaal verspreiden van muziek. Ik weet zeker dat een zeer groot deel van alle boeken die straks op de iPad te lezen zullen zijn illegale downloads zullen zijn. Voor uitgevers zou het daarom zelfs slimmer kunnen zijn om boeken niet digitaal te verspreiden, al was het alleen maar omdat op dit moment al nauwelijks winst op digitale boeken wordt gemaakt vergeleken met papieren boeken.
bluebird
En wanneer komt de movie store eens uit???
Roeland
Regeltjes, wetjes, etc. Gelukkig hebben wij nog Project Nieuwsgroep. Wie niet goede deals wil maken, moet maar ‘voelen’.
Rick
@Jetgadget:
Mijn Bol boeken werken niet op mijn iPad in iBooks. Zij (=Bol) geven zelfs aan dat het niet werkt toen ik daarover ging klagen.
Daarom wacht ik wel netjes tot de 2e generatie iPad uit is; dan hebben ze de meeste book deals ook hopelijk rond.
Sowieso koop ik nooit een 1e generatie Apple product.
Roeland
An update on yesterday’s story, Apple has reached UK iBook distribution deals with publishers Hachette UK, Penguin, HarperCollins and Pan Macmillan. Titles from all four publishers were made available on the morning of the iPad launch, May 28.
The four represent five of the original global publishers who signed with Apple before its US launch in April, with only Simon & Schuster missing.
“Prices are in the main more expensive than the equivalent print versions available on Amazon.co.u. For example, the paperback of Wolf Hall is £3.60 on Amazon, but £6.99 on the iBookStore. Thousand Autumns… is £11.99 via Apple, but Amazon is charging £9.41 for the hardback,†notes The Bookseller.
Readers can download more than 100 pages of Wolf Hall for free, with an option to buy it while reading the sample. Nearly 100 pages of Mitchell’s novel can also be downloaded for free.
dirk
Origineel geplaatst door Wessel Meijer Volgens mij zijn de boekuitgevers wel dom bezig en lijken ze dezelfde fout te gaan maken als de muziekindustrie heeft gemaakt: stug vasthouden aan een verouderde drager, in dit geval papier, in het muziekgeval aan vinyl en cd’s.Natuurlijk zullen stuksprijzen en marges lager worden, maar het volume zal m.i. zeker toenemen omdat meer mensen op alle mogelijke momenten en locaties zich een nieuw digitaal boek kunnen aanschaffen. Bevalt het huidige boek niet, maar wil ik toch lezen? Dan download ik toch een ander boek? Big Deal. Moet je eens proberen een reeds kapotgelezen paperback om te wisselen als je midden in de nacht de slaap niet kan vatten; geen boekwinkel open hoor.Voor mij zijn eBooks ideaal. Ik vind het lezen van papieren (boeken) onhandig; het licht is niet altijd voldoende, ik kan de lettergrootte niet aanpassen, ik hou niet van spullen meeslepen, en ik wil een muziekje op de achtergrond. Ofwel, de luie lezer komt in het zicht als klant met eBooks.En volgens mij zijn er meer luie lezers dan kopers van papieren boeken. Een hele nieuwe markt lijkt zich aan te dienen…
Verklaar dan hoe je het denkt met vaste boekenprijzen. Dit is wettelijk bepaald….
Apple staat niet boven de wet ook steve niet.
Muppel
Origineel geplaatst door Ron: Nee, uitgeverijen, die zijn pas open en flexibel in prijs en aanbod…… Openknallen die handel, weg met die monopolies,
Uitgevers mogen juist vaste boekenprijzen hanteren omdat het cultuurgoederen betreft. Als dat doorbroken wordt door een commerciële partij als Apple, dan kan dat ertoe leiden dat die cultuurgoederen minder toegankelijk worden.
@dirk: Ik ken (de redenen voor) die wetgeving niet, maar een wettelijk bepaalde prijs van een (papieren) boek kan in principe toch hetzelfde zijn als van een eBook?
Wellicht mag een eBook tegen een wettelijk bepaalde korting verkocht worden; er zjn kennelijk ook (kortortings)regelingen voor onderwijs en boekenclubs las ik op de web site van het commissariaat van de media. http://www.cvdm.nl/content.jsp?objectid=7100
Er zijn ook nog andere oplossingen denkbaar die voor de uitgevers interessante spin off kan genereren, maar ik heb geen behoefte om al mijn (potentiële) oplossingen gratis op internet te zetten.
“Gebruik uw fantasie” is mijn gratis advies aan de boekenbranche; die gezien het feit dat ze ook fictie, sciencefiction en andersoortige hersenspinsels op schrift uitgeven geen groot probleem zou moeten zijn.
@Muppel: Het lijkt mij voor de hand te liggen dat de prijs van eBooks lager zal zijn dan van papieren boeken. Als dat klopt wordt de toegankelijkheid in principe dus alleen maar beter; vooropgesteld dat de prijs voor een eBookafspeelapparaat en eventueel bijbehorende (datatransmissie)abonnementen als geheel gemiddeld genomen niet duurder worden dan een papieren boek.
Efin, het is toch niet tegen te houden. Daar ben ik van overtuigd.
Origineel geplaatst door alchemist @Wessel Meijer: Ik kan me de angst van boekverkopers wel voorstellen. Juist omdat ze inzien dat de muziekindustrie praktisch compleet is ingestort vanwege het digitaal verspreiden van muziek. Ik weet zeker dat een zeer groot deel van alle boeken die straks op de iPad te lezen zullen zijn illegale downloads zullen zijn. Voor uitgevers zou het daarom zelfs slimmer kunnen zijn om boeken niet digitaal te verspreiden, al was het alleen maar omdat op dit moment al nauwelijks winst op digitale boeken wordt gemaakt vergeleken met papieren boeken.
De muziekindustrie heeft m.i. zelf schuld aan het grootschalige illegale (gratis) downloaden omdat ze veel te lang gewacht heeft met de prijs van CD’s te verlagen en ook geen betaalde (goedkopere) download shop op het internet heeft gezet als alternatief voor de dure CD al dan niet in in luxe verpakking.
Apple heeft laten zien dat je door de juiste prijzen te hanteren WEL geld kunt verdienen met muziek aan te bieden die je legaal kan downloaden. Een situatie die ik als luie luisteraar prima vind EN waar ik als muzikant ook wel mee kan leven denk ik. Ik verdien dan per verkochte compositie minder, maar er zijn meer mensen die het kunnen kopen en de omloopsnelheid wordt ook groter; als je volgende week met weer een nieuwe compositie komt wordt ook die net zo makkelijk gedownload.
Ik hoef voor dat soort prijzen immers geen gedoe uit te halen met moeilijke programma’s en ik hoef ook geen vage web sites te bezoeken en risico’s te lopen op allerlei ongewenste zaken die je er ook gratis bij krijgt zoals virussen, spionagesoftware en andersoortige troep.
Omdat (boeken) lezen (je aandacht ergens langere tijd bij houden) echter stukken moeilijker is voor veel mensen, en omdat (boeken) lezen een beetje een stoffig c.q wijsneuzen-imago heeft, loont het niet de moeite om boeken pagina voor pagina in te gaan scannen en vervolgens gratis en illegaal ter download aan te bieden. Of vergis ik mij hier?
Ik denk dat mensen die kunnen en willen lezen geen zin hebben in allerlei tijdrovend en omslachtig gedoe, enkel en alleen om een paar euro voor een legale download uit te sparen.
Ik wil bijvoorbeeld wel (boeken) lezen, maar als ik een boekenwinkel inloop wordt ik om te beginnen al niet goed van de wanden vol met mogelijkheden, en als ik dan eindelijk de moed heb op kunnen brengen om een boek uit het schap te pakken, dankan ik het boek slechts vluchtig beoordelen. Dat kan door de buitenkant te bekijken, de toelichting op de achterkant- en hier en daar een paar paginaas lezen, vooropgesteld dat de lettertjes niet te klien zijn. En dan moet ik beslissen.
Het wordt makkelijker als je over een boek al iets hebt gehoord op radio of tv of van een persoonlijke relatie. Eenmaal enthousiat kan ik dan doelgericht en zelfverzekert het papieren boekenwoud instappen met enige zekerheid er relatief snel weer uit te lopen met een boek dat me inderdaad gaat bevallen, boeien, laten lachen, huilen, afgrijzen, griezelen en/of zal verrijken met nieuwe inzichten. Daarom willen uitgevers zo graag aandacht voor hun uitgaven op radio en tv, maar ja, die koek is beperkt en veel boeken zullen nooit de aandacht krijgen die ze verdienen, en dat is heel erg zonde en dat is bepaald geen cultuuroverdracht.
Ik ben er van overtuigd dat de hierboven geschetste boekenwinkeldrempel voor velen te hoog is. Ik zou het fantastisch vinden om analoog aan het kopen (downloaden) van muziek eenvoudig en kosteloos te kunnen zoeken op genre, schrijver, en weet ik veel wat voor trefwoorden, waarna ik een x-aantal pagina’s gratis kan lezen (of voorgelezen krijg) waarna ik tot aankoop over kan gaan.
Het zal ook veel makkelijker worden om aanverwante, vergelijkbare boeken/stijlen gepresenteerd te krijgen aan de lezer, veel makkelijker dan dat weer ergens in een radio of tv programma te doen, en dan moet die potentieel geinteresseerde lezer toevallig net nog luisteren ook.
Het komt mij voor dat de uitgevers eens naar de realiteit moeten gaan kijken die zich om hun papieren boeken heen bevind.
Kortom; ik als luie lezer zie het wel zitten die eBooks.
Niet vreemd toch niet overal wordt Apple als God gezien daar zijn ze aan deze kant van oceaan snel klaar mee met dictatoriaal beleid van apple
Misschien het late uur, maar de laatste alinea slaat nergens op :-p
Aangepast, dank.
Nee, uitgeverijen, die zijn pas open en flexibel in prijs en aanbod…… Openknallen die handel, weg met die monopolies,
Dom dom, het blijkt maar weer dat mensen niet leren van eerder gemaakte fouten. Na eerst de gratis downloadbare muziek gevolgt door de films gaat het voor ebooks hetzelfde worden. Ik betaal graag voor kwalitatieve producten maar dit moet wel gefaciliteerd worden. Eenvoudige gratis downloads (nieuwgroepen p2p) en lastig versnipperd en duur officieel alterbatief. Sinds itunes top werkt heb ik bijna niets meer gratis gedownload. Ik wacht op goede itunes of ps3 film en serie winkel, en tja de boekenwereld blijkt erg conservatief, snik!
Niet meer dan logisch, de distributie keten en de algehele boeken branche is redelijk traditioneel. Nieuwe media is vaak zeer onbekend wat de mogelijk heden zijn en zijn bang voor het onbekenden. Tegenover de boekenwinkels wat nu hun klanten zijn durven ze niet de overstap te maken bang voor de gevolgen.
Waar is Nelie? Die moet dit even oplossen!
Europa een markt? Jaja, nog lang niet!
Copyright helpt de consument in elk geval geen moer…
Gelukkig werken m’n Bol boeken gewoon in iBooks op de iPad. 😉
Hier in Nederland hebben we toch te maken met vaste boekenprijzen? Verbaasd me eigenlijk niets dat het een probleem is.
Tja ze zijn niet gek. Apple zal net als bij de apps een zelfde percentage willen vangen. Alleen bij de iPhone hebben ze het verzonnen en dit niet. Uitgevers hebben dus al kanalen en zijn niet gebonden aan één partij om hun product te slijten.
Denk dat ze hierover nog bezig zijn.
Volgens mij zijn de boekuitgevers wel dom bezig en lijken ze dezelfde fout te gaan maken als de muziekindustrie heeft gemaakt: stug vasthouden aan een verouderde drager, in dit geval papier, in het muziekgeval aan vinyl en cd’s.
Natuurlijk zullen stuksprijzen en marges lager worden, maar het volume zal m.i. zeker toenemen omdat meer mensen op alle mogelijke momenten en locaties zich een nieuw digitaal boek kunnen aanschaffen. Bevalt het huidige boek niet, maar wil ik toch lezen? Dan download ik toch een ander boek? Big Deal. Moet je eens proberen een reeds kapotgelezen paperback om te wisselen als je midden in de nacht de slaap niet kan vatten; geen boekwinkel open hoor.
Voor mij zijn eBooks ideaal. Ik vind het lezen van papieren (boeken) onhandig; het licht is niet altijd voldoende, ik kan de lettergrootte niet aanpassen, ik hou niet van spullen meeslepen, en ik wil een muziekje op de achtergrond. Ofwel, de luie lezer komt in het zicht als klant met eBooks.
En volgens mij zijn er meer luie lezers dan kopers van papieren boeken. Een hele nieuwe markt lijkt zich aan te dienen…
helemaal mee eens!!! die boekverkopers zijn nog met hun gedachten in de vorige eeuw.
Halsstarrig vasthouden aan verouderde business modellen is dat.
Vergelijkbaar met wat Sabam (auteursrechten vereniging hier in België) doet. Daardoor betalen we hier in België ondertussen 3x voor legaal gekochte muziek: aankoop nummer + taks op de mp3 speler + taks op externe (backup) schijven. En als het aan Sabam ligt komt er straks ook nog een dowloadtaks aan!
@Wessel Meijer: Ik kan me de angst van boekverkopers wel voorstellen. Juist omdat ze inzien dat de muziekindustrie praktisch compleet is ingestort vanwege het digitaal verspreiden van muziek. Ik weet zeker dat een zeer groot deel van alle boeken die straks op de iPad te lezen zullen zijn illegale downloads zullen zijn. Voor uitgevers zou het daarom zelfs slimmer kunnen zijn om boeken niet digitaal te verspreiden, al was het alleen maar omdat op dit moment al nauwelijks winst op digitale boeken wordt gemaakt vergeleken met papieren boeken.
En wanneer komt de movie store eens uit???
Regeltjes, wetjes, etc. Gelukkig hebben wij nog Project Nieuwsgroep. Wie niet goede deals wil maken, moet maar ‘voelen’.
@Jetgadget:
Mijn Bol boeken werken niet op mijn iPad in iBooks. Zij (=Bol) geven zelfs aan dat het niet werkt toen ik daarover ging klagen.
@Jetgadget: Hoe doe je dat?
Daarom wacht ik wel netjes tot de 2e generatie iPad uit is; dan hebben ze de meeste book deals ook hopelijk rond.
Sowieso koop ik nooit een 1e generatie Apple product.
An update on yesterday’s story, Apple has reached UK iBook distribution deals with publishers Hachette UK, Penguin, HarperCollins and Pan Macmillan. Titles from all four publishers were made available on the morning of the iPad launch, May 28.
The four represent five of the original global publishers who signed with Apple before its US launch in April, with only Simon & Schuster missing.
“Prices are in the main more expensive than the equivalent print versions available on Amazon.co.u. For example, the paperback of Wolf Hall is £3.60 on Amazon, but £6.99 on the iBookStore. Thousand Autumns… is £11.99 via Apple, but Amazon is charging £9.41 for the hardback,†notes The Bookseller.
Readers can download more than 100 pages of Wolf Hall for free, with an option to buy it while reading the sample. Nearly 100 pages of Mitchell’s novel can also be downloaded for free.
Verklaar dan hoe je het denkt met vaste boekenprijzen. Dit is wettelijk bepaald….
Apple staat niet boven de wet ook steve niet.
Uitgevers mogen juist vaste boekenprijzen hanteren omdat het cultuurgoederen betreft. Als dat doorbroken wordt door een commerciële partij als Apple, dan kan dat ertoe leiden dat die cultuurgoederen minder toegankelijk worden.
@dirk: Ik ken (de redenen voor) die wetgeving niet, maar een wettelijk bepaalde prijs van een (papieren) boek kan in principe toch hetzelfde zijn als van een eBook?
Wellicht mag een eBook tegen een wettelijk bepaalde korting verkocht worden; er zjn kennelijk ook (kortortings)regelingen voor onderwijs en boekenclubs las ik op de web site van het commissariaat van de media.
http://www.cvdm.nl/content.jsp?objectid=7100
Er zijn ook nog andere oplossingen denkbaar die voor de uitgevers interessante spin off kan genereren, maar ik heb geen behoefte om al mijn (potentiële) oplossingen gratis op internet te zetten.
“Gebruik uw fantasie” is mijn gratis advies aan de boekenbranche; die gezien het feit dat ze ook fictie, sciencefiction en andersoortige hersenspinsels op schrift uitgeven geen groot probleem zou moeten zijn.
@Muppel: Het lijkt mij voor de hand te liggen dat de prijs van eBooks lager zal zijn dan van papieren boeken. Als dat klopt wordt de toegankelijkheid in principe dus alleen maar beter; vooropgesteld dat de prijs voor een eBookafspeelapparaat en eventueel bijbehorende (datatransmissie)abonnementen als geheel gemiddeld genomen niet duurder worden dan een papieren boek.
Efin, het is toch niet tegen te houden. Daar ben ik van overtuigd.
De muziekindustrie heeft m.i. zelf schuld aan het grootschalige illegale (gratis) downloaden omdat ze veel te lang gewacht heeft met de prijs van CD’s te verlagen en ook geen betaalde (goedkopere) download shop op het internet heeft gezet als alternatief voor de dure CD al dan niet in in luxe verpakking.
Apple heeft laten zien dat je door de juiste prijzen te hanteren WEL geld kunt verdienen met muziek aan te bieden die je legaal kan downloaden. Een situatie die ik als luie luisteraar prima vind EN waar ik als muzikant ook wel mee kan leven denk ik. Ik verdien dan per verkochte compositie minder, maar er zijn meer mensen die het kunnen kopen en de omloopsnelheid wordt ook groter; als je volgende week met weer een nieuwe compositie komt wordt ook die net zo makkelijk gedownload.
Ik hoef voor dat soort prijzen immers geen gedoe uit te halen met moeilijke programma’s en ik hoef ook geen vage web sites te bezoeken en risico’s te lopen op allerlei ongewenste zaken die je er ook gratis bij krijgt zoals virussen, spionagesoftware en andersoortige troep.
Omdat (boeken) lezen (je aandacht ergens langere tijd bij houden) echter stukken moeilijker is voor veel mensen, en omdat (boeken) lezen een beetje een stoffig c.q wijsneuzen-imago heeft, loont het niet de moeite om boeken pagina voor pagina in te gaan scannen en vervolgens gratis en illegaal ter download aan te bieden. Of vergis ik mij hier?
Ik denk dat mensen die kunnen en willen lezen geen zin hebben in allerlei tijdrovend en omslachtig gedoe, enkel en alleen om een paar euro voor een legale download uit te sparen.
Ik wil bijvoorbeeld wel (boeken) lezen, maar als ik een boekenwinkel inloop wordt ik om te beginnen al niet goed van de wanden vol met mogelijkheden, en als ik dan eindelijk de moed heb op kunnen brengen om een boek uit het schap te pakken, dankan ik het boek slechts vluchtig beoordelen. Dat kan door de buitenkant te bekijken, de toelichting op de achterkant- en hier en daar een paar paginaas lezen, vooropgesteld dat de lettertjes niet te klien zijn. En dan moet ik beslissen.
Het wordt makkelijker als je over een boek al iets hebt gehoord op radio of tv of van een persoonlijke relatie. Eenmaal enthousiat kan ik dan doelgericht en zelfverzekert het papieren boekenwoud instappen met enige zekerheid er relatief snel weer uit te lopen met een boek dat me inderdaad gaat bevallen, boeien, laten lachen, huilen, afgrijzen, griezelen en/of zal verrijken met nieuwe inzichten. Daarom willen uitgevers zo graag aandacht voor hun uitgaven op radio en tv, maar ja, die koek is beperkt en veel boeken zullen nooit de aandacht krijgen die ze verdienen, en dat is heel erg zonde en dat is bepaald geen cultuuroverdracht.
Ik ben er van overtuigd dat de hierboven geschetste boekenwinkeldrempel voor velen te hoog is. Ik zou het fantastisch vinden om analoog aan het kopen (downloaden) van muziek eenvoudig en kosteloos te kunnen zoeken op genre, schrijver, en weet ik veel wat voor trefwoorden, waarna ik een x-aantal pagina’s gratis kan lezen (of voorgelezen krijg) waarna ik tot aankoop over kan gaan.
Het zal ook veel makkelijker worden om aanverwante, vergelijkbare boeken/stijlen gepresenteerd te krijgen aan de lezer, veel makkelijker dan dat weer ergens in een radio of tv programma te doen, en dan moet die potentieel geinteresseerde lezer toevallig net nog luisteren ook.
Het komt mij voor dat de uitgevers eens naar de realiteit moeten gaan kijken die zich om hun papieren boeken heen bevind.
Kortom; ik als luie lezer zie het wel zitten die eBooks.