Apple heeft nieuwe ontwikkelaarstools beschikbaar gesteld, om te zorgen dat gebruikers makkelijker app-abonnementen kunnen afsluiten. Er zijn nieuwe servernotificaties en de facturen voor app-abo’s worden verbeterd. Het moet ervoor zorgen dat gebruikers langer blijven hangen, als ze eenmaal een maandabonnement op een bepaalde app hebben afgesloten. Ook heeft Apple het makkelijker gemaakt om vragen van appgebruikers te beantwoorden, dankzij een speciale klantenservice-rol voor de App Store.

Meer betrokkenheid bij apps
Apple heeft de vernieuwingen aangekondigd via het Developer-portaal. Met speciale berichten kunnen ontwikkelaars ervoor zorgen dat gebruikers meer betrokken blijven bij de app. Ook krijgen ze notificaties over het automatisch vernieuwen, voorkeuren rondom automatisch vernieuwen (bijv. jaarabonnementen) en de reden waarom mensen hebben opgezegd. Volgens Apple zijn abonnementen de toekomst voor de App Store, omdat het ontwikkelaars een constante inkomstenstroom oplevert, in plaats van eenmalig. De vraag is alleen of gebruikers dat ook zo zien.
Als een gebruiker het app-abo opzegt krijgt de ontwikkelaar daarover bericht. De ontwikkelaar kan vervolgens een bericht op maat naar de klant sturen, bijvoorbeeld om hem/haar weer terug te lokken. Ook krijgen de ontwikkelaars meer inzicht als gebruikers naar een goedkoper maandbedrag downgraden, voordat hun huidige abo afloopt. Ze zouden dan een berichtje kunnen sturen, waarin ze alle voordelen opsommen van het duurdere abonnement. Daarnaast heeft Apple een serie serverberichten beschikbaar gesteld voor als er problemen met de betaling optreden. Ze krijgen bijvoorbeeld een melding als een app-abo niet wordt verlengd, omdat de App Store de transactie niet kon afronden. Bijvoorbeeld omdat iemand onvoldoende tegoed heeft.
Daarnaast heeft Apple een nieuwe klantenservice-rol gedefinieerd, bedoeld om op App Store-reviews te kunnen reageren. Deze klantenservice-medewerkers hoeven niet meer volledige toegang te hebben tot iTunes Connect, het ontwikkelaarsportaal van Apple, maar krijgen alleen toestemming om op reviews te reageren. Sinds iOS 10.3 hebben ontwikkelaars de mogelijkheid om direct op reviews in de App Store te reageren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple viert vandaag 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en zo krijg jij een exclusieve fysieke pin) (24-04)
- Gesloten Apple Store Amsterdam blijkt toch open: bewaker vergeet deur op slot te doen (22-04)
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Beste, abonnementen zijn aan mij niet besteed. Als Apple deze koers wil varen, zal het in ieder geval zonder mij zijn.
Bij 1Password hebben ze er een abonnement van gemaakt. En voor mij geld het alleen als ik nieuwe functies wil hebben dan zal ik namelijk moeten overstappen op abonnement maar gelukkig heb ik nog de ouwe versie.
Een tijdje geleden wilde ik Day One een dag boek nog kopen. Ik ging effe kijken wat die ook al weer koste voor hele app. Nu blijkt die ineens gratis te zijn dacht mooi zal wel tijdelijke actie zijn dat die gratis was toen kwam ik er achter dat het ook om een abonnement ging helaas. Nu zijn het er nog maar 2 die ik wil hebben dan komt vast nog wel veel meer bij als ik Apple mag geloven. Dan gaat aardig in de kosten lopen als ik meer dingen wil hebben en dan word toch ineens hoop geld om betalen per maand en dat heb ik helaas niet. Dan zal ik keuze moeten maken en dan heeft er een die niet heb als abonnement geen geld.
Ik had het liever niet gehad dat ik elke maand geld uit moet geven voor een dienst die niet eens van mij in bezit word jammer Want ik vindt het niet altijd abonnement waardig namelijk!
Zodra 1 van mijn apps een abbo vorm gaat worden gaat die er af, dan maar niet meer gebruiken.
Gelukkig heb ik al niet veel apps meer, maar goed hoe minder hoe beter.
Voor mij geld ook geen abbo nooit.
Dan die app maar eraf. Als je aan een abbo gaat beginnen is het einde straks zoek en gaan alle Apps een abbo invoeren. En daarnaast vind ik een abbo geldklopperij.
Dat is wel de toekomst: van bezit van een dienst/goederen naar het gebruik ervan.
Netflix, spotify, greenwheels, anti virus scanners.
Iedereen die geen abbo zegt te willen hebben, hebben ook geen Netflix?
Abonnementen. Ik hoop dat dit verdienmodel heel snel in elkaar zakt.
Ik begin er niet aan. Het lijkt allemaal weinig maar zodra je stopt met betalen ben je alles kwijt!
Als je een app koopt is hij ‘van jou’. Als je geen behoefte hebt aan nieuwe versies of functies dan blijft het gewoon werken.
Same here…ik betaal liever in een keer een groot bedrag voor een app, dan dat ik in een wirwar van abonnementen verzeild raak.
Ik merk sowieso dat ik heel weinig nieuwe apps op mijn iPhone zet en zelfs steeds vaker apps verwijder.
@Gabor: Dat is ook een makkelijke redenatie. Jawel, ik heb wel netflix, en xs4all alles in één. Ook lees ik NRC en ik heb extra iCloud opslagruimte en een bezorgbundel bij de Albert. Maar daarmee wil ik toch niet zeggen dat ik overal een abonnement voor moet hebben? Als je straks €20 per maand kwijt bent aan apps, is dat op jaarbasis best een groot bedrag. Dan gana de apps die ik sporadisch gebruik er dus vanaf.
Niks abbo dan stop ik er gelijk mee.!!
@Gabor: inderdaad geen netflix oude zooi en flut serie’s
@Gabor: Ik denk eerder dat ze er mee bedoelen dat ze genoeg abbo’s al hebben, zoals telefoon abbo, internet thuis abbo, netflix of videoland abbo, spotify abbo, misschien ook nog een office 365 abbo.
Je maandelijkse kosten lopen zo heel erg hoog op.
@Gabor: heb wel Netflix met vrienden en kost 2 euro maar zelfs dat vindt ik eigenlijk te duur voor het slappe aanbod aan films. Series kijk ik niet.
Nou, dat gaat dus niet werken.
De “free appconomy” was een briljant idee om een vrij duur apparaat als de iPhone snel op de markt te brengen.
Inmiddels zijn we 10 jaar verder en zijn miljarden klanten allemaal gewend aan (bijna) gratis apps.
En dan blijkt het voor veel app developers natuurlijk een ontzettend ramp-idee, omdat het prijspeil nergens op slaat en hun markt verpest.
Maar de klok draai je niet terug – zeker nu klanten het idee hebben nog meer uitgeknepen te worden (hoe dat zo?) en dus houden ze naast hun Netflix abbo’tje (wat wel geld mag kosten want dat kost de kabelaar ook) lekker de vinger op de knip.
Apple had deze situatie een beetje kunnen vergelijken met hun eerste abbo nieuwsdienst The Daily die ook flopte omdat iedereen het nieuws via Google/RSS gratis kreeg en sindsdien denkt dat nieuws “gewoon” gratis hoort te zijn.
Dat idee heeft inmiddels de hele nieuws-industrie uitgehold en zowat weggevaagd.
Maar laat ik niet alleen maar negatief zijn, want ik hoop dat hiermee het niveau van apps wel omhoog gaat dus hopelijk gaat dit voor enkele devs wel werken…
Ook zonder mij, misschien één uitzondering daarvgelaten
Ik moest vooral lachen om de reden van Apple : meer betrokkenheid creëren
Wanneer het enkel om factureren gaat hoef ik niet…. Haha
Serieus: die zogenaamde abonnement betrokkenheid bevalt mij persoonlijk niet. Ik wil kunnen overstappen of stoppen zonder heisa
Apple zou een iPhone abonnement moeten invoeren. Voor EUR 25-EUR 30 per maand met een looptijd van 2 jaar en een iPhone inclusief Apple care, 500GB iCloud opslag, gratis iOS updates en een keuze aan apps. Als je ieder jaar een nieuw model wilt, betaal je meer. Na twee jaar kun je kiezen: geen nieuwe iPhone: kosten €10 per maand. Wel een nieuw model: Kosten blijven gelijk.
Gaat je iPhone stuk (hard-of softwarematig), ga je even langs de store en haal je een nieuwe (zelfde model).
Met een miljard iPhones in omloop lijkt dit een goed verdienmodel.
Dat bestaat ook, echter alleen niet in Nederland.
Op één of andere manier moet er geld in het laatje komen voor ontwikkelaars, de vraag is hoeveel mensen er bereid zijn maandelijks te betalen of welk bedrag in 1 keer.
Je kan niet verwachten dat een app van 99 cent tot in lengte van jaren updates krijgt.
Ik zelf ben meer van 1 keer een groot bedrag. Apps zoals affinity photo of Notability en synthesizer apps zoals moog model 15, daar betaal ik zonder moeite €30 voor. Maar bijvoorbeeld de sleep Cycle app die ik voor mijn vriendin wou halen kost nu €30 per jaar, dat is me toch echt te gek.
En nog een ding, abonnementen doen niet mee met family sharing.
@Job: waarom niet kon vroeger toch ook. En de prijs is al geen 99 cent meer en je hebt in App purchase en ze kunnen een hogere App prijs vragen.
ICulture had ook geld van me gekregen als ze maar geen abbo hadden maar een vast bedrag. Ik denk dat developers zich rijk rekenen met de abbo optie maar eigenlijk een hoop geld laten liggen omdat de meerderheid best wat meer wil neerleggen maar geen abbo.
@Flieps: Hé inderdaad !!
Echt een ziek goed idee, want dat lost meteen hun 5 grootste problemen op (financiering/einde sponsormodel, garantie, vrijblijvendheid, klantbinding, app beprijzing)
Je moet hiermee naar Apple gaan (achter feedback@apple.com zit alleen maar een digitale shredder) en wat mij betreft verdien je daar meteen een baan bij de marketingafdeling !!
Een abonnement afsluiten voor een app vind ik ook te ver gaan. Ik heb wel een abonnement op Netflix en betaal daarnaast ook 0,99 euro aan Apple voor uitbreiding van mijn opslagruimte, maar dat vind ik toch anders als per maand meerdere euro’s betalen voor apps die lokaal op mijn toestel staan.
Dan zou ik het nog beter vinden om te betalen voor een (grote) update van een app die ik interessant vind.
Ik heb daarnaast ook het gevoel dat de maandprijzen van apps gelijk zijn of zelfs hoger gaan liggen dan wat de app voorheen eenmalig kostte.
Ik moest haast kotsen toen ik las dat ik voor een teken App (weliswaar een uitgebreide) per maand meest gaan betalen. En ’t was meer dan €5,-!
Zet dat ding in de appstore voor €10,- en k koop hem. Maar meer dan €5,- per maand betalen om een btje te tekenen? 🖕🏽
@Gabor: Inderdaad, ook geen Netflix. De bioscoop is op loopafstand. Daar bof ik dus mee. Maar abonnementen heb ik alleen voor mijn mailadressen en de online krant.
@Gabor: Ik heb wel een abo maar betaal niet 😉
Waar houd het op, ik ben straks meer kwijt aan abo’s dan ik verdien.
Ik doe hier dus ook niet aan mee op die paar na die ik moet nemen.
Hoeveel zijn er nog en gaan er nog komen?
Netflix
Mobile Telefoon
PS Plus
TV Gids
Cloud
Muziek
HP Printer Inkt
Password
Diverse Apps
Krant
Anti-Virus pakket
Ziggo
Beveiligingen Camera
Microsoft Office
PS NOW
Aan de reacties te lezen kan Apple er beter voor kiezen om de marges aan te passen. Minder hebberig naar ontwikkelaars toe.
Voor mijn omgeving is de app store al jaren geen usp meer….
Ik heb maar paar abbo’s en vind het zat
Ziggo
Vodafone voor mobiel
Netflix
Ps plus
Mijn prive email adres plus domein erbij.
Verder helemaal niks geen muziek abbo op spotify of deezer of iets, geen abbo op een krant, geen abbo op ms office nergens voor nodig(Dan maar niet elke keer de nieuwste versie is ook niet nodig, ook geen cloud abbo ik gebruik geen cloud.
@Jan: Waarom een Abbo op een TVGids dit is zo ouderwets zo krantje echt, je heb ook de tv gids app gewoon waar je alles in vind gratis.
Abbo voor HP printer inkt dat snap ik ook niet(Misschien zakelijk ?)
Password app snap ik ook niet waarom je een abbo heb
Microsoft Office abbo is ook niet nodig, je kan het ook nog steeds los kopen in 1 betaling.
Krant: Kan je ook prima gratis lezen overal online, ja soms premium artikels die is ergens anders of een dag later gratis te lezen.
Er zijn al miljoenen abonnementen wie gaat daar nog een pak abonnementen bij kopen? Apple je rijd zoals gewoonlijk de verkeerde richting net zoals met je bedriegelijke tarieven. Sommige apps kosten al geld laat staan er nog een abonnement voor te betalen. En ik betaal nooit een euro cent voor een app, die moeten maar op een ander hun geld gaan schooien…
+1 Netflix wat een bagger daar.
Verder kan ik mij de laatste app die ik gedownload heb niet meer heugen!
@Dennis: Raar verwijt van iemand die nota bene in diezelfde reactie toegeeft zelf oa voor netflix te betalen, waar juist de meeste reageerders hier (ook ik) het geld absoluut niet voor over blijken te hebben – maar dat melden zonder zich te verlagen tot een beledigende (‘ouderwets’) persoonlijke (‘@Jan’) aanval.
Laat ajb iedereen in z’n waarde, welke abo’s je wel of geen geld voor overhebt is een persoonlijke subjectieve keuze. Op jouw ‘waarde-oordeel’ zit niemand te wachten.
Dat het er op deze manier wel erg veel worden is wél (bijna) iedereen het over eens (wederom ook ik).
Snap best dat ontwikkelaars ook moeten eten (en niet alleen omdat ik er zelf één ben 😉), maar kiezen voor een verdienmodel waar vrijwel niemand van je gebruikers brood in ziet is – heel voorzichtig gezegd – niet zo handig.
Nooit voorstander van app-abo’s geweest, maar het geklungel van TomTom daarmee was de spreekwoordelijke druppel in een volle emmer waardoor mijn keuze daartegen definitief is geworden.
Gevalletje trekken aan een dood paard imho, wat Apple hier doet.
Alleen al dat hun aandrang nodig (b)lijkt zou ze toch een idee van de (im)populariteit hebben moeten geven 🤔
Helemaal mee eens. Als ze niet oppassen wordt dit de ommekeer voor het succes van Apple. Er wordt alleen aan de verkopers gedacht (en zichzelf natuurlijk) maar de kopers gaan dit niet pikken.
Ik vind best dat er abbo’s zijn. Echter het bedrag dat er dan voor een app wordt gevraagd zoals €8,99 maand of €60 per jaar voor een dagboek app is gestoord. Als je eerst voor een paar € een app kon kopen.
Ze zouden max €1 per maand mogen vragen per app. Anders blijven er max 1-3 apps over op een telefoon voor een gebruiker en wordt het nog minder aantrekkelijk om apps voor iOS te ontwikkelen omdat nog minder apps zullen worden geïnstalleerd door gebruikers.
@Dennis:
Nee ik heb deze niet dit zijn waar je een Abo op kan nemen als voorbeeld.
Ik ben wel goed maar niet gek en snap ook niet dat mensen dat doen.
HP printinkt is voor iedereen is nieuw.
Wat ik dan wel heb is internet, PS PLUS en telefoon en gratis (via vriend) Netflix.
In dit hele verhaal zie ik de behoeftes van de gebruiker niet terugkomen. Apple moet zich wel realiseren dat het een balans moet vinden tussen beide ‘kampen’.
Als ik een abbo zou opzeggen, zit ik echt niet te wachten op een verkapte verantwoording voor deze beslissing. Bah!