Apple-historie: de hel van Oberhausen in 2012

Oberhausen in 2012 was een hel voor de Apple-fans die de iPhone 5 wilden bemachtigen. Het liep vreselijk uit de hand, met chaos, paniek en flauwvallende mensen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Vier jaar geleden liep de iPhone-verkoop in Oberhausen uit op een totale chaos. Mensen raakten in paniek, vielen flauw of stapten na urenlang wachten uit de rij, omdat ze zich onveilig voelden. Heel wat mensen waren bang dat ze onder de voet zouden worden gelopen. Het is maar goed dat Apple dit soort situaties niet meer toestaat.


drukte apple store oberhausen

Oberhausen in 2012

Als je afgelopen vrijdag je gereserveerde iPhone 7 hebt opgehaald bij een van de Apple Stores in Amsterdam, Brussel, Den Haag of Haarlem, zul je weinig stress hebben ondervonden. Je kon aansluiten in een korte rij en stond een uur later alweer buiten met een tasje. Mensen die in het oosten van Nederland wonen zijn misschien wel naar Oberhausen gereden om in winkelcentrum CentrO hun nieuwe iPhone af te halen. Om vervolgens onder het genot van een Kaffee mit Kuchen hun iPhone uit te pakken en in te richten (tip: ga niet naar het centrum van Oberhausen, want dat is een depressieve plek).

In 2012 ging het wel anders. Als je dat jaar na veel moeite de iPhone 5 in handen had, wilde je het liefst zo snel mogelijk wegvluchten, naar huis. Ver van de duwende en trekkende menigte.

Namens iCulture stonden redacteuren Bas en Bart in de rij voor reviewtoestellen. We hadden weinig keuze: in Nederland zouden de eerste reviewtoestellen pas op 28 september beschikbaar komen, terwijl op 21 september de verkoop al in Duitsland van start ging. Ze beleefden angstige momenten en we besloten dat we nooit meer aan zoiets mee zouden doen.

Vrienden en familieleden raakten elkaar kwijt in de drukte en iCulture-vriend Paul van Dijk meldde in een (helaas verwijderde) tweet dat hij zijn eigen veiligheid toch net iets belangrijker vond dan het nieuwste toestel hebben. Liever zonder iPhone naar huis, dan onder de voet worden gelopen.

Bekijk ook

Flauwvallende mensen bij iPhone 5-verkoopchaos Oberhausen

In Oberhausen is de verkoop van de iPhone 5 uitgelopen op een chaos. Mensen kwamen in verdrukking, vielen flauw en werden boos op voordringers.

Eigenlijk had Apple het al kunnen zien aankomen. De situatie in Oberhausen was de voorgaande jaren ook al problematisch. Toen we (Jean-Paul en Gonny) een jaar eerder in de wachtrij van Oberhausen stonden om de iPhone 4s te halen, was er ook al sprake van paniek. De vele Oost-Europese handelaren waren de avond tevoren nog wel bereid tot een praatje, maar ze veranderden de volgende dag in nietsontziende bulldozers. Vlak voor openingstijd trommelden ze opa’s, oma’s en kinderen van nog geen 13 op, die blijkbaar op het parkeerterrein in auto’s hadden gekampeerd. Ze renden door de afzettingen en probeerden trucjes om zo ver mogelijk vooraan in de wachtrij te komen. Alle omaatjes wilden de zwarte iPhone 4s met 64GB opslag, want die was het makkelijkst te verhandelen.

Hoe ver wil je gaan?
oberhausen klippelGigantische wachtrijen bij Apple roepen bij ons altijd gemengde gevoelens op. Het romantische beeld van vriendschappen die voor het leven worden gesloten, omdat je samen urenlang gekampeerd hebt, klopt al lang niet meer. De rijen in de grote Amerikaanse en Aziatische steden werden al een paar jaar bevolkt door scalpers, handelaren die het puur voor het geld doen. In 2011 vielen er gewonden in Peking bij de launch van de iPad 2. Als je een hongerloon verdient is 400 dollar voor een tijdje in de wachtrij staan, een lucratieve bezigheid. Maar dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je met een volle tas naar je opdrachtgever teruggaat.

Dat gold in feite ook voor de handelaren die in Oberhausen probeerden om iPhones in te slaan voor rijke Russen: als je arm bent en op deze manier wat kunt bijverdienen, wil je wel wat meer risico’s nemen.

Dilemma: veiligheid voorop
Voor ons als redactie was de afweging om naar Oberhausen te gaan lastig. De iPhone is ons werk: als we niet over de nieuwste toestellen beschikken, kunnen we onze lezers niet uitleggen wat de mogelijkheden zijn. We konden moeilijk aan onze lezers verkopen dat we niet naar Oberhausen waren gegaan, omdat we het een beetje te veel gedoe vonden. Maar we besloten het wel anders aan te pakken. Een jaar later bij de introductie van de iPhone 5s vlogen we naar de VS, om daar in een willekeurig winkelcentrum in een willekeurige stad de toestellen te gaan halen. Liever wat verder reizen en wat meer geld uitgeven, dan redacteuren in gevaar brengen. Voor Amerikanen is line skipping een doodzonde.

oberhausen guatamalagrande

Het is een persoonlijke keuze hoever je als gewone gebruiker moet gaan. Natuurlijk, je wil ook het liefst de nieuwe iPhone snel hebben. Maar het is de vraag hoeveel angsten je wilt doorstaan en hoeveel geld je wilt uitgeven om naar een veiliger plek te reizen. Als het niet (zoals bij ons) je broodwinning is, snappen we best dat je liever even wacht.

Een jaar na de ‘hel van Oberhausen’ namen we contact op met het management en het beveiligingsbedrijf van het winkelcentrum, om te vragen hoe ze het in 2013 zouden aanpakken. Er zouden meer dranghekken en meer beveiligingsmedewerkers komen, zodat mensen niet meer door flinterdun plastic lint konden breken (ugh, wie had ooit bedacht dat dat voldoende zou zijn?). Er waren dat jaar nog wel een paar kleine incidenten, maar echte chaos zoals in 2012 bleef uit.

Hieronder zie je een foto van de wachtrij in Oberhausen voor de iPhone 6, in 2014. Apple had toen het reserveringssyssteem al ingevoerd, maar toch was er nog veel belangstelling voor de losse verkoop:

iPhone 6 wachtrij in Oberhausen

Geen wachtrijen, maar reserveren
Het huidige reserveringssysteem van Apple is een zegen. Je reserveert de iPhone die je wilt hebben en komt op het afgesproken moment opdagen. In 2014 en 2015 moesten we daarvoor nog naar Duitsland rijden, maar in 2016 zat Nederland in de eerste groep landen en hoefden we maar een paar honderd meter te lopen om onze bestelde iPhones af te halen. Het is eigenlijk gek dat er dan toch nog steeds mensen zijn die tot het laatste moment wachten en op de bonnefooi in de rij gaan staan.

Lees nog meer artikelen over Apple-historie.

Bekijk ook

iPhone 1st gen en iPhone 3G koptelefoonaansluiting

Apple-historie: de koptelefoonaansluiting op de eerste iPhone was knap onhandig

Er is kritiek op de ontbrekende koptelefoonaansluiting van de iPhone 7. Maar in 2007 maakte Apple een veel grotere blunder door de 3,5mm jack vrijwel onbruikbaar te maken.

Bekijk ook

Steve Jobs met NEXT-shirt

Apple-historie: de outfit van Steve Jobs

De kledingkeuze van Steve Jobs was legendarisch: de zwarte turtleneck en jeans kent iedereen. In deze aflevering van ‘Apple-historie’ bekijken we de outfit van Steve Jobs, waarvan een deel nu in een veiling wordt verkocht.

Bekijk ook

Mac Watch

Apple-historie: de Apple Watch uit 1995

Apple bracht veel eerder al een Apple Watch op de markt. In 1995 kon je bij het upgraden naar System 7.5 kiezen voor een softwarepakket of kleurig Mac-horloge.

Reacties: 11 reacties

  1. Stond vrijdag 15 min later al buiten met de nieuwe 7.

  2. Ik 30 mins in haarlem.

    Erg sneu die passanten met commentaar … ” kijk nou een rij voor een stomme telefoon ”

    Dat zijn dezelfde huismoeders die elkaar de hersens inslaan voor een fuik die met 50 cent in de aanbieding is bij de H&M 😁👌

  3. @Dgh: Wij zijn gewoon enthousiast voor een nieuw stukje tech, toch niet zo gek om eventjes in de rij te staan?
    Ik vind mensen pas “vreemd” die in de hete zon 50minuten wachten op een achtbaan die maar 30 seconden duurt.

  4. Je moet dezelfde mensen die kritiek hebben op de mensen in een iPhone wachtrij een zien op huishoudbeurs (om laten praten door een vriendin haha – NOOIT MEER!!!), gratis wasmiddel samples zien ontvangen. Alsof er brood en water wordt uitgedeeld in Afrika getroffen door hongersnood en modderstromen. Niet normaal. Dus even in de rij voor een iPhone is dan ineens nog niet zo gek.

    Over die Oost Europese handelaren…hmm wat doe je daaraan? Alleen verkopen aan geldig staatsburger van dat land gedurende de eerste 3 maanden na release? Sowieso 1 tel max per persoon…tja

  5. Centrum van Oberhausen een ‘depressieve’ plek? Je bedoelt een ‘deprimerende’ plek denk ik..

  6. I know the feeling in 2012, stond daar toen ook in de rij, was een moeilijke beslissing op dat moment: stap je uit de rij of geef je het niet op nadat je de hele nacht in de rij hebt gestaan. Wat dat betreft is nu met het reserveringssysteem een verademing!

  7. De chaos in oberhausen 2012 werd niet veroorzaakt door de oost-Europeanen, maar door een Nederlander. Dat jaar hadden ze de rijen afgespannen met lint. Een Nederlander kreeg het geweldig idee om in de rij naast hem te gaan staan door het lint kapot te knippen. Waardoor iedereen angst kreeg om zijn plaats te verliezen, waardoor ze allemaal naar voor stormden. Kerel stond vlak naast mij aan de andere kant van het lint. Uiteraard ook wel een geweldig idee om lint te gebruiken… dat hebben ze de jaren erop wel beter aangepakt door hekken te zetten.

  8. Origineel geplaatst door Didier
    De chaos in oberhausen 2012 werd niet veroorzaakt door de oost-Europeanen, maar door een Nederlander. Dat jaar hadden ze de rijen afgespannen met lint. Een Nederlander kreeg het geweldig idee om in de rij naast hem te gaan staan door het lint kapot te knippen. Waardoor iedereen angst kreeg om zijn plaats te verliezen, waardoor ze allemaal naar voor stormden. Kerel stond vlak naast mij aan de andere kant van het lint. Uiteraard ook wel een geweldig idee om lint te gebruiken… dat hebben ze de jaren erop wel beter aangepakt door hekken te zetten.

    Onzin. Alsof 1 persoon verantwoordelijk kan zijn voor de complete chaos. Als er iets fout gaat zijn er altijd een aantal factoren die bijdragen aan het probleem.

  9. Toch mis ik de hype eromheen wel een beetje.
    Zeker toen de iphone4 uitkwam reserveren in halfgebakken frans bij het louvre, de verlossende mail binnenkrijgen dat je ze toch echt diezelfde dag moest ophalen.
    Om dat vervolgens met broodjes en koffie in de auto richting frankrijk te rijden.
    En natuurijk werden de eerste hier in nederland voor de hoofdprijs verkocht. Dat was een mooie compensatie voor de moeite en het terugbetalen van mijn eigen iphone. Omdat toendertijd de leverdata in nederland niet echt duidelijk was + simlock van Tmobile gingen de prijzen aardig omhoog.
    ik denk dat we in totaal wel een stuk of 7 keer naar parijs zijn gereden.
    De reisjes richting Duitsland waren ook wel leuk maar hadden toch al iets minder flair dan Frankrijk.
    Gelukkig weinig van de hel van oberhausen meegemaakt… toen zaten wij in Keulen 🙂

  10. Origineel geplaatst door Didier
    De chaos in oberhausen 2012 werd niet veroorzaakt door de oost-Europeanen, maar door een Nederlander. Dat jaar hadden ze de rijen afgespannen met lint. Een Nederlander kreeg het geweldig idee om in de rij naast hem te gaan staan door het lint kapot te knippen. Waardoor iedereen angst kreeg om zijn plaats te verliezen, waardoor ze allemaal naar voor stormden. Kerel stond vlak naast mij aan de andere kant van het lint. Uiteraard ook wel een geweldig idee om lint te gebruiken… dat hebben ze de jaren erop wel beter aangepakt door hekken te zetten.

    Origineel geplaatst door Ronald
    Onzin. Alsof 1 persoon verantwoordelijk kan zijn voor de complete chaos. Als er iets fout gaat zijn er altijd een aantal factoren die bijdragen aan het probleem.

    Nee, het ging precies zoals hij zei. Ik stond toevallig net voor die man in de rij. Hij ging eigenlijk door het lint (letterlijk) en er waren er later ook die door de heg gingen. Het was voor mij de eerste keer in zo’n lange rij en had gedacht dat mensen toch wel iets rationeler waren dan die ochtend… Mensen die om 7:00 ochtends aankwamen en dachten wel even voor te kunnen kruipen, mensen die ineens beginnen met duwen en trekken, en dat allemaal voor een telefoontje… Ik ben uiteindelijk blijven staan, maar het had niet veel gescheeld… Zelfs als ik weg zou willen had het niet gekund…

  11. Origineel geplaatst door Dgh
    Ik 30 mins in haarlem.

    Erg sneu die passanten met commentaar … ” kijk nou een rij voor een stomme telefoon ”

    Dat zijn dezelfde huismoeders die elkaar de hersens inslaan voor een fuik die met 50 cent in de aanbieding is bij de H&M 😁👌

    Klinkt als jaloezie inderdaad. Wat niet wegneemt dat ze natuurlijk gewoon gelijk hebben. Een beetje zichzelf respecterend mens gaat niet in een lange rij staan voor zoiets.