Apple is al in 2010 geleden begonnen met iAds, maar richtte de aandacht daarbij vooral op de Verenigde Staten. Nu moet ook Europa eraan geloven, met een nieuwe topman die de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika onder zijn hoede krijgt. Apple heeft hiervoor voormalig de Brit Paul Wright aangetrokken, die voorheen bij Omnicom Media Group werkte. Wright was nog maar een jaar werkzaam in zijn rol als chief digital officer. Hij zat ook korte tijd in het adviescomité van Mobile Interactive Group.
Apple heeft met iAds een strategie gekozen, die niet door iedereen werd toegejuicht. Om te voorkomen dat er allerlei lelijke advertenties in iPhone-apps verschenen legde Apple de nadruk op mooi vormgegeven advertenties met rijke content, waarvoor flink betaald moest worden. Wie goedkope, lelijke advertenties wilde plaatsen kon bij andere partijen terecht. Aanvankelijk moesten adverteerders een minimum reclamebudget van 1 miljoen dollar meebrengen. Later daalde dat naar 500.000 dollar, 300.000 dollar en 100.000 dollar. Ontwikkelaars krijgen 70% van alle advertentie-inkomsten. Toch bleef er kritiek dat Apple teveel invloed uitoefende op het proces. Andere advertentieplatformen zoals Admob en InMobi zijn minder kieskeurig en zijn ook beschikbaar op andere platformen zoals Android.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties