Apple heeft vandaag samen met IBM de eerste oplossingen uitgebracht voor MobileFirst, het zakelijke samenwerkingsverband tussen bedrijven. Onder de naam IBM MobileFirst zullen iPhone- en iPad-apps op de markt komen, die zakelijke gebruikers meteen kunnen gebruiken. De eerste oplossingen zijn gericht op een aantal specifieke bedrijfstakken, namelijk banken, verzekeringen, financiële diensten, retail, telecommunicatie, overheden en luchtvaartmaatschappijen. En de eerste namen van klanten zijn ook meteen bekend: Citi, Air Canada, Sprint en Banorte gaan met de iOS-apps aan de slag.
De samenwerking tussen Apple en IBM werd afgelopen zomer aangekondigd. Dit najaar kon je op iCulture lezen, dat de eerste concrete oplossingen nog dit jaar zouden verschijnen. Eén daarvan was AppleCare for Enterprise en nu volgen de eerste concrete oplossingen.
‘Big Blue’
De samenwerking tussen Apple en IBM heeft wel wat kritiek opgeleverd. Steve Jobs zag ‘Big Blue’ in het begin van zijn loopbaan als de grote vijand en een boosaardig imperium, zo blijkt ook uit de bekende 1984-reclame van het bedrijf. Maar ondertussen zijn de tijden veranderd, staat er een andere man aan het roer en heeft een samenwerking tussen Apple en IBM eigenlijk best veel zin. Apple heeft een groot bereik in de consumentenmarkt, maar kan zelf geen concrete zakelijke oplossingen aanbieden. IBM heeft zich grotendeels teruggetrokken uit de hardwaremarkt en verdient vooral geld met het aanbieden van zakelijke oplossingen. Dat sluit dus goed op elkaar aan.
IBM MobileFirst: standaardoplossingen met maatwerk
IBM MobileFirst houdt in, dat er iOS-apps worden aangeboden, die goed beveiligd zijn en gekoppeld zijn aan de belangrijkste zakelijke apps die een bedrijf al gebruikt. De apps kunnen worden aangepast voor de organisatie. Ook zijn ze via clouddiensten makkelijk te updaten, te beheren en te distribueren onder medewerkers. IBM kan zorgen dat er nog meer zakelijke iPhones en iPads in het bedrijfsleven terechtkomen, waarbij ze meteen de software en aanvullende diensten erbij kunnen verkopen. En Apple krijgt een voet tussen de deur bij bedrijven, waar ze tot nu toe maar moeilijk binnenkwamen.
Eén van die apps is Plan Flight, een oplossing voor de luchtvaart. Deze helpt luchtvaartmaatschappijen om beter zicht te houden op de kosten van brandstof, geeft piloten inzicht in vluchtschema’s en informeert de crew aan boord en po de grond. Met Passenger+ kunnen pursers en stewardessen meer dan ooit rekening houden met persoonlijke voorkeuren van reizigers. Ze kunnen bijvoorbeeld rekening houden met speciale aanbiedingen en een reis omboeken. Voor de financiële industrie is er Advise & Grow, waarmee bankmedewerkers hun kleinzakelijke klanten beter kunnen adviseren. En met Trusted Advice kunnen bankmedewerkers beter overzicht krijgen over hun klantenportfolio. De apps lossen dus algemene problemen op die in een bepaalde bedrijfstak spelen. Zo is er een Retention-app voor de verzekeringsindustrie, waarmee assurantieagenten data kunnen doorspitten om te achterhalen bij welke klanten de kans het grootst is dat ze gaan vertrekken. Slimme alerts en herinneringen zorgen dat ze op het juiste moment aan de telefoon hangen, om een klant te behouden.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden van apps, die Apple en IBM onder de naam MobileFirst gaan uitbrengen. Daarnaast is er het al eerder genoemde AppleCare for Enterprise, waarbij zakelijke klanten 24/7 support krijgen als er iets mis is met hun iPhone of iPad. De service ter plaatse wordt geleverd door IBM.
Via iCulture Biz vind je nog meer artikelen die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties