Apple en IBM werken samen aan het project MobileFirst, waarbij ze allerlei zakelijke apps voor bepaalde bedrijfstakken gaan uitbrengen. Vandaag verschenen er opnieuw 8 stuks, die gericht zijn op de gezondheidszorg en de industrie.
Het is voor het eerst dat Apple en IBM apps voor de zorg en de industrie uitbrengen. Eerdere apps waren gericht op onder andere financiële dienstverleners en luchtvaartmaatschappijen. In totaal zijn er nu 22 MobileFirst-apps, gericht op 10 verschillende bedrijfstakken, waaronder banken, reisorganisaties en winkeliers.
Apple en IBM werken sinds juli 2014 samen, in een poging om elkaar te versterken. Apple heeft de mogelijkheid om meer iPhones en iPads aan zakelijke klanten te verkopen en IBM kan specifieke bedrijfstakken beter bedienen.
MobileFirst ziekenhuis-apps
De Hospital RN-app voor de iPhone is bedoeld voor verplegers en verpleegsters. In plaats van meerdere pagers en telefoons kunnen ze met één app alle communicatie voeren. Ze hebben overal in het ziekenhuis toegang tot de data van een patiënt. iBeacons zorgen ervoor dat ze precies weten waar een patiënt zich bevindt.
De Hospital Lead-app voor de iPad is bedoeld voor leidinggevenden in de zorg. Ze krijgen push notificaties als er iets aan de hand is en kunnen snel een bepaald personeelslid toewijzen aan een bepaalde taak. Eigenlijk is deze app vooral een takenlijst, met zaken die gerapporteerd moeten worden, vertragingen, gedelegeerde taken en afgeronde taken.
Er is ook een Hospital Tech-app voor de iPhone, gericht op technici in het ziekenhuis die in rechtstreeks contact moeten staan met het verplegende personeel. Voor zorgpersoneel dat buiten het ziekenhuis werkt, is er de Home RN-app. Deze is bijvoorbeeld bedoeld voor wijkverpleegsters, die makkelijk foto’s, video’s, tekst en gesproken notities kunnen vastleggen over de status van de patiënt. Met push notificaties kunnen ze makkelijk meldingen doen naar het medische team.
Overige MobileFirst-apps
Voor de industrie is er slechts één nieuwe app: Rapid Handover. Hiermee kunnen voormannen gemakkelijk informatie uitwisselen met mensen die in ploegendienst werken. Zodra een nieuwe ploeg begint, kan de informatie snel worden overgedragen. Het gaat dan bijvoorbeeld om productiedoelen, onderhoud van machines en lijsten vaan aanwezige medewerkers. Met een foto- en dicteerfunctie kan de voorman snel op de iPad vastleggen dat een bepaalde machine kapot is, of dat er een onveilige situatie aanwezig is.
Voor de reis- en transportbranche is er een nieuwe app met Apple Pay-functie. Ancillary Sale is bedoeld voor stewards en stewardessen, zodat ze tijdens de vlucht stoel-upgrades kunnen verkopen. Ook eten, drinken en duty-free artikelen kunnen ze met deze app afrekenen. Passagiers gebruiken Apple Pay om af te rekenen of halen hun creditcard door de lezer.
Voor retail is er de Order Commit-app voor de iPad. Daarmee kunnen winkels het productassortiment beter plannen. Winkeliers krijgen inzicht in financiële doelen en doorlooptijd van producten die in de schappen liggen. Ook handig voor winkeliers die niet de hele tijd zelf in de winkel staan, maar op reis moeten om nieuwe producten in te kopen en daarbij wel in de gaten willen houden of alles op rolletjes loopt.
Tenslotte is er de Risk Inspect-app voor verzekeraars. Deze is beschikbaar op de iPad en maakt het uitvoeren van inspecties voor de verzekering een stuk makkelijker. Door alles vast te leggen hoef je later niet terug nog om nog extra informatie te verzamelen. Met de camera leggen inspecteurs meteen alle schade vast. Dat deden ze natuurlijk toch al, maar met deze app staat alle info mooi overzichtelijk bij elkaar.
In de rubriek iCulture Biz vind je nog meer artikelen die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties