Apple en IBM werken al een tijd samen op het gebied van zakelijke apps, maar nu is er ook een app voor het onderwijs aangekondigd. IBM Watson Element biedt leraren een kijkje in de statistieken van leerlingen.
Lijkt me enerzijds wel wat: faciliteren van docenten. Zeker wanneer dat kan bijdragen aan het zogenaamd ‘gepersonaliseerd leren’ (hoe kan leren niet persoonlijk zijn? 🙂
Juist daarom mis ik het (mede)eigenaarschap en/of (medezeggenschap) van de leerlingen zelf in de opzet van de app, zoals omschreven. Een essentie die nog maar zelden echt wordt omgezet in educatieve programmatuur. Schoolpoort heeft een begin: een leerportfolio, waar de leerling (leven lang) eigenaar van is. Hij/zij bepaalt wat in het portfolio wordt opgenomen en wie het portfolio mag inzien. Daarnaast groeit ook Schoolpoort naar geautomatiseerde content- en leertaak aanbieding dat past de zone van de naaste ontwikkeling.
Nou gaat het me vooral om achterliggende concepten bij het design van educatieve programmatuur en apps. Waar sturing geven en gestuurd worden makkelijk omslaat en rollen van actoren dus ook. Een fundament voor co-creatief en interactief onderwijs, dat bovendien niet per sé in schoolse situaties moet worden uitgevoerd.
Lijkt me enerzijds wel wat: faciliteren van docenten. Zeker wanneer dat kan bijdragen aan het zogenaamd ‘gepersonaliseerd leren’ (hoe kan leren niet persoonlijk zijn? 🙂
Juist daarom mis ik het (mede)eigenaarschap en/of (medezeggenschap) van de leerlingen zelf in de opzet van de app, zoals omschreven. Een essentie die nog maar zelden echt wordt omgezet in educatieve programmatuur. Schoolpoort heeft een begin: een leerportfolio, waar de leerling (leven lang) eigenaar van is. Hij/zij bepaalt wat in het portfolio wordt opgenomen en wie het portfolio mag inzien. Daarnaast groeit ook Schoolpoort naar geautomatiseerde content- en leertaak aanbieding dat past de zone van de naaste ontwikkeling.
Nou gaat het me vooral om achterliggende concepten bij het design van educatieve programmatuur en apps. Waar sturing geven en gestuurd worden makkelijk omslaat en rollen van actoren dus ook. Een fundament voor co-creatief en interactief onderwijs, dat bovendien niet per sé in schoolse situaties moet worden uitgevoerd.