Reacties voor: Apple: ‘iCloud-foto’s gestolen tijdens zeer specifieke aanval’

De foto's op iCloud van beroemdheden zijn gestolen na een zeer specifieke aanval, aldus Apple in een statement.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 12 reacties

  1. Misschien handig om de Engelse versie van het bericht er ook bij te zetten. Geeft (voor mij in ieder geval) een beter beeld van wat Apple bedoelt.

    We wanted to provide an update to our investigation into the theft of photos of certain celebrities. When we learned of the theft, we were outraged and immediately mobilized Apple’s engineers to discover the source. Our customers’ privacy and security are of utmost importance to us. After more than 40 hours of investigation, we have discovered that certain celebrity accounts were compromised by a very targeted attack on user names, passwords and security questions, a practice that has become all too common on the Internet. None of the cases we have investigated has resulted from any breach in any of Apple’s systems including iCloud® or Find my iPhone. We are continuing to work with law enforcement to help identify the criminals involved.

    To protect against this type of attack, we advise all users to always use a strong password and enable two-step verification. Both of these are addressed on our website at http://support.apple.com/kb/ht4232.

  2. Als je de Engelse versie goed leest, staat er niet dat er is binnengedrongen in accounts. Er staat dat specifieke accounts zijn “compromised” door de wel bekende aanvals-methode.

    Compromised wil niet zeggen dat er is binnengedrongen:

    com·pro·mit·te·ren (compromitteerde, heeft gecompromitteerd)
    in verdenking, in opspraak brengen

    Er is dus een poging gedaan door de brute force methode. Verder in het artikel staat namelijk:

    None of the cases we have investigated has resulted from any breach in any of Apple’s systems including iCloud® or Find my iPhone.

    De vertaling is niet helemaal goed gegaan in dit artikel…

  3. Blij dat de wereld weer eens wakker is geschut. Thuis hebben de meeste mensen 1 of meer sloten op de deur bang voor inbrekers, maar in de digitale wereld waar nog veel meer privacygevoelige informatie word bewaard gaan sommige gewoon te laks ermee om. Alles moet zo eenvoudig mogelijk, dus kiezen de meeste voor een simpel wachtwoord zoals de postcode. Apple ziet dat ook en kwam daarom met de vingerafdruksensor, maar adviseert toch om sterke (niet voor de handliggende) wachtwoorden te verzinnen. Je blijft toch een schakel in de ketting. Laat die schakel dus niet de zwakste zijn!

  4. Ik vind de Apple verklaring wel behoorlijk ontwijkend. Eigenlijk zeggen ze in niet zo heel bedekte termen: de celebs hebben slechte wachtwoorden en/of beveiligingsvragen gekozen die kennelijk makkelijk te raden waren. Onze systemen zijn niet gekraakt. Maar het kan dus nog steeds dat de wachtwoorden gevonden zijn dmv een ‘brute force’ aanval. Ik vind dat wel degelijk een beveiligingslek in de systemen van Apple.

    Heel slechte PR voor Apple’s iCloud.

  5. Wat online staat, of zelfs op harde schijf tout-court, is nooit 100% veilig. Het gaat erom om het zo veilig mogelijk te maken en ook zelf wat bewust om te springen met je gegevens en de veiligheid ervan. In deze digitale tijden is dat niet altijd evident.

    Doet me eraan denken, in min of meer dezelfde lijn: wanneer komt tweestapsverificatie voor Apple-id naar België?

  6. De hack is niet via photostream gebeurd. De hacker heeft de iCloud backups van de celebrities gedownload en daar alle gelekte foto’s en video’s uit gehaald.

    Also, this was not a single iCloud that was hacked. This was many dozens of iCloud backups that were downloaded and combed through for personal photos. For many of the photos, the celebrity pictured did not have their account breached—instead, the source was a boyfriend or friend who had the photos sent to their phone which was then backed up and broken into. Many of the photos were actually taken with a laptop or by another person, not a handheld device or by the celebrity themselves.

    Bron

  7. Origineel geplaatst door Mathieu
    Doet me eraan denken, in min of meer dezelfde lijn: wanneer komt tweestapsverificatie voor Apple-id naar België?

    Is mij als belg gelukt wanneer iculture hierover bericht heeft

  8. @Daniel: bedankt Daniel! Echter zeker dat het ook in België is? Ik heb nog steeds niet die mogelijkheid.

  9. Op http://support.apple.com/kb/HT5570 staat dat Belgie ook 2-step verification support heeft, net als NL.

    Let wel dat je eerst je security vragen moet beantwoorden voordat je de optie ziet voor de 2-step in beeld komt. Ik heb zojuist met Apple Support moeten bellen om die vragen gereset te krijgen en dan moet je 3 dagen wachten voordat je 2-step kan opzetten – maar het kan dus wel degelijk.

  10. In plaats van toegeven schuiven ze de schuld op de gebruiker.

    Bedrijven… pfff

  11. Wat een prutsers, eerst roeppen dat dit niet gebeurd is en dan week later ja het is toch gebeurd.
    Sukkels bij apple das mooi om te weten hoe ze daarmee omgaan bij apple, dan weet je wat jij als consument betekent voor apple tijd om te gaan kijken bij concurent als ze zo omgaan met je als klant.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.