
Sommige Apple ID’s zijn plotseling uitgelogd, gebruikers moeten wachtwoord resetten
De gebruikers zijn ’s nachts zonder duidelijke reden afgemeld van hun Apple ID, op meerdere apparaten. Als ze opnieuw proberen in te loggen, krijgen ze een melding dat ze van hun account zijn afgesloten en dat ze een nieuw wachtwoord moeten instellen om weer toegang te krijgen. Dit leidde vooral tot problemen bij gebruikers die Stolen Device Protection hadden ingeschakeld. Als ze op een niet-vertrouwde locatie zijn kunnen ze niet meer zomaar inloggen. Ook app-specifieke wachtwoorden die al eerder in iCloud waren ingesteld, moeten worden gereset.
De eerste problemen werden gemeld rond 2:00 uur ’s nachts Nederlandse tijd. Daarna volgden meer meldingen op sociale media. De website 9to5Mac heeft een lange lijst verzameld van meldingen op X, Mastodon, Threads en andere sociale netwerken. Het is nog onduidelijk wat er precies aan de hand is. Op Apple’s eigen System Status-pagina wordt nog geen melding gemaakt van problemen, maar meestal gaat er ook wat tijd overheen voordat Apple problemen erkent. Achter de schermen lijkt er iets vreemds aan de hand. We wachten af tot er officieel een reactie vanuit Apple komt.
Apple ID uitgelogd: dit is er aan de hand
Het probleem is als volgt te herkennen: als je je iPhone, iPad of een ander apparaat probeert te gebruiken, blijkt dat je bent afgemeld op al je apparaten. Als je vervolgens probeert in te loggen met je oorspronkelijke Apple ID-wachtwoord, krijg je een melding dat jouw account is geblokkeerd. Je moet dan opnieuw je wachtwoord instellen voordat je je weer kunt aanmelden. Daarna werkt alles weer zoals vertrouwd.
Mogelijk is er een verband met een eerder gemelde nieuwe phishing-aanval onder Apple-gebruikers, waarbij mensen gebombardeerd werden door meldingen. Het kan ook te maken hebben met een bug in Stolen Device Protection. Daarmee kun je worden afgemeld van je Apple ID als er problemen zijn en je niet op een vertrouwde locatie bent. Maar we weten het pas zeker als Apple meer opheldering geeft. Natuurlijk heb je al tweefactorauthenticatie ingesteld op je Apple ID als je je account goed wilt beschermen. En zo niet, dan is het tijd om het te gaan doen!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom de Europese verpakking van iPhones en iPads straks iets extra's krijgt (24-04)
- Apple krijgt 500 miljoen euro boete voor het niet naleven Digital Markets Act, maar gaat in beroep (23-04)
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
Het lijkt er op dat dit alleen Apple IDs betreft met een @me.com adres. Dit zijn de oude MobileMe accounts.
Ben blij met jullie bericht. Dat al dat het aan mij lag. Vannacht uitgelogd en ik kom er niet meer in. Al contact gehad met Apple support. Zij hadden al meerdere klachten gehad. Ik krijg bericht als ik weer kan inloggen.
En bij Apple care zeiden ze dat er geen storing was. Na eerste wachtwoord wijziging kon alsnog later niet overal inloggen en moest ik nogmaals mijn wachtwoord wijzigen. Ik kon eerst nergens meer in of uitloggen van mijn apple id.
Dat was vannacht ook bij mij het geval, wachtwoord moeten resetten.
Ik ben ook al mijn favorits en recente bestemlingen in Apple maps kwijt… heb al uit en ingelogd, heropgestart, maar ze zijn niet terug
Zelfde probleem. Via iforgot.apple.com het wachtwoord gereset via een MacBook Air. Alle iOS-apparaten waren niet bruikbaar, ook niet voor herstel, na reset kwam alles weer tot leven.
Gek genoeg blijft een WATCH als enige device af en toe om het gewijzigde wachtwoord vragen dat, na invoeren, wel wordt geaccepteerd
Bij vriendin vandaag iets gelijkaardig. Login poging vanuit Brazilië. Voor de zekerheid toch maar paswoord wijzigen dan. Paswoord reset via iphone werkte niet. via iforgot op de macbook via de website wel gelukt.
Toch een datalek ? Servers van Apple in de problemen ?