Apple in cijfers: 320 miljoen iCloud-accounts, 800.000 tv-series per dag

Apple maakte tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers Q3 2013 veel data bekend over aantallen downloads, apps en ontwikkelingen in bepaalde regio's. Dit artikel zet ze op een rij.

apple-store-logoApple presenteerde gisteravond de kwartaalcijfers van het junikwartaal. Behalve cijfers over omzet, winst en verkochte iPhones maakte Apple ook een hoop andere interessante cijfers bekend. In dit artikel zetten we ze op een rij. En wie zich zorgen maakt of Apple nog wel op het goede spoor zit: Tim Cook kreeg hoe Apple tegenwoordig functioneert: draait het om geld of om producten? Cook antwoordde:

We’re here to make good products. We think that if we focus on that and do that really well, the financial metrics will come. We start at the product because we believe that the most important thing is that our customers love the products and want them.


Andere interessante uitspraken uit de presentatie van de kwartaalcijfers:

  • Tim Cook benadrukte dat de iPhone 5 de bestverkochte smartphone is en ontkent dat er sprake is van een verzadigingspunt voor high end-smartphones. Helaas gaf Apple geen details hoe de 31,2 miljoen verkochte iPhones is verdeeld over de verschillende modellen. Maar uit de daling van de gemiddelde verkoopprijs (-4%, $27) blijkt dat er steeds meer oudere modellen worden verkocht. In India, China en andere groeimarkten zijn de iPhone 4 en 4S nog steeds populair en ook in de VS verkopen de oudere iPhones goed. CFO Peter Oppenheimer zei over de dalende gemiddelde verkoopprijs, dat dit was verwacht. “De verkoop van de iPhone 4 steeg omdat we aantrekkelijker prijzen aanbieden in opkomende landen.”
  • Data van afgelopen week (niet genoemd tijdens de kwartaalcijferrapportage) maakten duidelijk dat de iPhone 5 goed is voor iets meer dan de helft van de verkopen. De iPhone 4S pakt ongeveer 30 procent. Volgens data van Consumer Intelligence Research Partners was er een piek in oktober 2012, toen de iPhone 5 goed was voor 68% van de iPhone-verkopen.
  • iTunes en iCloud groeien door. Er zijn nu 320 miljoen iCloud-accounts (een half jaar geleden waren dat nog 250 miljoen). Push notificaties zijn in dezelfde periode verdubbeld naar 8 triljoen. iMessage is de afgelopen zes maanden verdubbeld, van 450 miljard berichten naar meer dan 900 miljard in juni.
  • Game Center groeide van 200 miljoen accounts aan het begin van dit jaar naar 240 miljoen in juni.
  • Gebruikers hebben 125 miljard foto’s via Fotostream geüpload.
  • Er zijn nu meer dan 900.000 apps verkrijgbaar in de App Store. Daarvan zijn 375.000 ontworpen voor de iPad, veel meer dan bij andere tabletplatformen. Afgelopen januari haalde Apple de mijlpaal van 40 miljard downloads en we hebben inmiddels al de volgende mijlpaal bereikt: 50 miljard. Bijna op hetzelfde moment bestond de App Store vijf jaar. Met het huidige tempo haalt de App Store 60 miljard downloads voor de kerst.
  • Er is 11 miljard dollar uitbetaald aan ontwikkelaars. In het meest recente kwartaal werd $4 miljard omzet geboekt, waarvan $2,4 miljard te danken was aan de App Stores.
  • Er worden 800.000 tv-series en 350.000 films verkocht of gehuurd, per dag. Het is daarmee de meest succesvolle streaming mediadienst, achter Netflix. In totaal zijn er 1 miljard tv-programma’s gedownload sinds de opening.
  • iTunes groeide 25% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012.
  • CFO Peter Oppenheimer benadrukte het succes van de iPhone in het bedrijfsleven. Bedrijven als American Airlines, Cisco, General Electric, Roche en SAP hebben elk meer dan 25.000 iPhones in gebruik en er zijn tienduizenden maatwerkapps gebouwd. Cisco liet zelfs het plan om een eigen Android-tablet op de markt te brengen schieten en gebruikt nu iPads.
  • iPads zijn goed voor 85,3% van het webverkeer via tablets in de VS en Canada.
  • In het Verenigd Koninkrijk ging de verkoop van iPhones met 50% omhoog.

TechCrunch zette de cijfers van de kwartaalrapportage in mooie grafieken:
Klik op het plaatje voor een bredere weergave

apple-earnings-charts-june2013

We gaan nog even door met wat cijfers:

  • Tim Cook gaf aan dat China enorme kansen voor Apple en iOS biedt. Toch ging de omzet in groot-China omlaag met 14 procent, vergeleken met vorig jaar. Op het vasteland van China was echter een groei van 5 procent te zien. Cook benadrukte dat er voorraadfactoren en regionale economische problemen meegenomen moesten worden. In winkelstad Hongkong wordt momenteel veel minder verkocht, ook door andere fabrikanten.
  • In India is de verkoop gegroeid met 400 procent, in Turkije en Polen met 60 procent.
  • Rusland was de afgelopen tijd vaak in het nieuws omdat mobiele operators de iPhone niet langer wilden verkopen. Maar volgens Apple is er niets aan de hand: 80 procent van de toestellen worden via retailwinkels verkocht, niet via de operators.
  • Vooral in Japan doet Apple het goed. Vergeleken met vorig jaar is er een groei van 66 procent gerealiseerd. De iPhone is de bestverkopende smartphone in Japan. In Noord-Amerika, West-Europa, Rusland, Singapore en Hongkong is de iPhone de #1 of #2 smartphone op de markt.
  • Er zijn meer dan 500.000 iOS-ontwikkelaars in China, een groei van 70 procent in vergelijking met vorig jaar. Ter vergelijking: in de VS zijn er maar 275.000 geregistreerde iOS-ontwikkelaars.
  • iOS in the Car kreeg veel aandacht tijdens de WWDC-keynote. Cook herhaalde bij de presentatie van de kwartaalcijfers nog eens dat de auto een belangrijk onderdeel van het ecosysteem is, net als de App Store, iTunes, iMessage en Siri. “Having something in the automobile is very important,” zei Cook. “It’s something people want.” Bovendien beloofde Cook dat Apple het op een unieke manier zou aanpakken, beter dan de concurrentie.
  • Apple haalde 4.1 miljard omzet uit de retailwinkels. Dat is gemiddeld 10,1 miljoen dollar pe winkel. Er zijn nu 408 Apple Stores, waarvan 156 buiten de VS. Er zijn afgelopen kwartaal 6 nieuwe Apple Stores geopend. In het volgende kwartaal komen er 9 stuks bij. In totaal zullen in fiscaal jaar 2013 maar liefst 27 nieuwe Apple Stores bij komen. En er kwamen 84 miljoen bezoekers langs in de winkels, gemiddeld 16.000 per winkel.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.