Apple gaat in hoger beroep over de zaak rondom garantiebeleid in Italië. Volgens de instanties had Apple klanten onjuist geïnformeerd en ze geprobeerd extra AppleCare-garantie aan te smeren, terwijl er gewoon 2 jaar garantie volgens de Italiaanse wetgeving geldt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 26 reacties
frankhan
Het is te gek voor woorden dat je het tweede jaar garantie kan kopen bij Apple terwijl ze niemand vertellen dat dat standaard is.
Simon
Origineel geplaatst door frankhan Het is te gek voor woorden dat je het tweede jaar garantie kan kopen bij Apple terwijl ze niemand vertellen dat dat standaard is.
Sterker nog, als je een officiele Apple medewerker vertelt dat je recht hebt op 2 jaar garantie krijg je als antwoord dat Apple maar één jaar garantie geeft en daarmee af (je krijgt wel te horen dat je met AppleCare het tweede jaar kan kopen).
marcel
Over de producten niks dan lof van Apple, maar de garantie gewoon *****. Arrogant bedrijf.
JPosthuma
Hier in Nederland heb je de wet achter je staan, daar moet je je toch achter kunnen schuilen? Dan kan je toch er een zaak van maken en winnen? Of zit ik nu fout .. Ben niet helemaal juridisch ingesteld ..
Louis
Zoals hier al eerder vermeld, Nederland heeft deze Europese richtlijn niet geïmplementeerd. Die twee jaar geldt hier dus niet per definitie. Dus de winkelier heeft helemaal gelijk dat jij niet standaard twee jaar krijgt van Apple. De Nederlandse wetgeving zit anders in elkaar.
frankhan
Origineel geplaatst door Louis Zoals hier al eerder vermeld, Nederland heeft deze Europese richtlijn niet geïmplementeerd. Die twee jaar geldt hier dus niet per definitie. Dus de winkelier heeft helemaal gelijk dat jij niet standaard twee jaar krijgt van Apple. De Nederlandse wetgeving zit anders in elkaar.
De wet bepaald dat een product een redelijke tijd mee moet gaan. Een iPhone is toch niet zulke bagger dat het maar een jaar mee gaat. Als dit meer zou zijn betekend dat dat de fabriekant een redelijke garantie termijn moet garanderen. Een iPhone is een hoogwaardig product. Of wordt dit door Apple zelf tegengesproken?
Roy
Logic board ging ooit kapot van mijn iBook. Geen garantie volgens Apple, briefje van advocaat dat ik wel recht had ivm 2 jaar en gebruikelijke gebruiksduur van product etc. En reparatie was gratis. Ik deed me alleen voor als advocaat 😉
Simon
Origineel geplaatst door Louis Zoals hier al eerder vermeld, Nederland heeft deze Europese richtlijn niet geïmplementeerd. Die twee jaar geldt hier dus niet per definitie. Dus de winkelier heeft helemaal gelijk dat jij niet standaard twee jaar krijgt van Apple. De Nederlandse wetgeving zit anders in elkaar.
Europese richtlijnen zijn ook wetten!!! Europese Richtlijnen zijn echter wetten met ruimte. Nederland heeft besloten hiervan te maken “recht op een deugdelijk product”. Zo zou je bij een wasmachine kunnen verwachten dat deze niet na 4 jaar opeens kapot gaat (dus zelfs dan kan je, in Nederland, na 4 jaar nog van je garantie gebruikmaken).
stmr
Juridische zaken zijn als sex, iedereen denkt dat hij er verstand van heeft maar het zijn er maar enkelen die precies weten hoe het zit….
Er is geen Europese richtlijn of wet die recht geeft op twee jaar fabrieksgarantie. Wel heb je recht op een goedwerkend product en de Europese richtlijn schrijft voor dat dit recht minimaal twee jaar duurt. Recht op een goedwerkend product is helaas niet hetzelfde als een fabrieksgarantie omdat de bewijslast na de eerste 6 maanden bij de koper ligt. Bij een twee jarige fabrieksgarantie ligt bewijslast twee jaar lang bij de verkoper/fabrikant.
Apple hoeft in Nederland geen 2 jaar garantie te verlenen, de 1 jaar garantie die Apple geeft is namelijk fabrieksgarantie. Apple als verkoper moet in Italië wel 2 jaar garantie verlenen volgens de wettelijke garantie.
Google maar even op fabrieksgarantie en wettelijke garantie.
Carel
Toen de lichtnetadapter van mijn MBP na iets meer dan een jaar stuk ging deden zowel de Apple winkel als Apple zelf dermate lang moeilijk dat ik uiteindelijk besloten heb zelf maar weer een adapter te kopen. Je kunt per slot van rekening niet zo lang zonder. Feit is wel dat er werkelijk alles aan werd gedaan om de garantie termijn 1 jaar te laten zijn en uiteindelijk liet zelfs de betreffende Apple winkel niets meer van zich horen. Omdat ik deze “service” helemaal zat was heb ik zelf maar weer een andere gekocht.
Jo!
je krijgt in Nederland van Apple wel degelijk meer ruimte m.b.t. garanties dan de standaard 1 jaar. En wat dat betreft wordt de wet nageleefd, zo lijkt het. Een product heeft een (economische) levensduur die een garantie wettelijk afdwingt. Wordt dan ook gedaan. Apple loopt daarmee niet te koop, maar je krijgt het wel (je moet wel aandringen, maar het wordt dan ook toegegeven). Ik ben niet de enige met die ervaring.
Het verschil is dat je met de wettelijk bepaalde voorwaarden alleen een minimale service kunt verwachten.
Applecare gaat veel en veel verder. Zo heb ik na 2 jaar met mijn beeldscherm te sukkelen van mijn imac een volledig nieuwe imac onder applecaregarantie gekregen. Het scherm is 3 keer vervangen. Bij de 4e keer werd de complete mac ingenomen en vervangen door een courant model. Ik heb nu dus (alweer ruim een half jaar geleden overigens) een splinternieuwe 27 inch imac.
Zodra de 1 jaar garantie om is van deze machine neem ik gelijk weer applecare.
Voor ±180 euro had ik dus een volledig nieuwe mac, en voor die tijd alle service aan huis. … ik bedoel maar.
Robenroute
Origineel geplaatst door Carel Toen de lichtnetadapter van mijn MBP na iets meer dan een jaar stuk ging deden zowel de Apple winkel als Apple zelf dermate lang moeilijk dat ik uiteindelijk besloten heb zelf maar weer een adapter te kopen. Je kunt per slot van rekening niet zo lang zonder. Feit is wel dat er werkelijk alles aan werd gedaan om de garantie termijn 1 jaar te laten zijn en uiteindelijk liet zelfs de betreffende Apple winkel niets meer van zich horen. Omdat ik deze “service” helemaal zat was heb ik zelf maar weer een andere gekocht.
Da’s toch wel triest, Carel. Ik ben een groot Apple-fan, maar dit soort dingen zorgt voor rillingen over mijn rug. Waarom zo moeilijk doen? Waarom niet dat beetje “extra” aandacht? Die winkels moeten toch ook snappen dat de beste reclame de mond-op-mondreclame is? Het gaat ze te goed. Ze verdienen te makkelijk geld. En bovendien, er staan te veel jonge mensen in de winkels van Apple. Nu vind ik dat jongeren alle kansen moeten krijgen, maar je kan niet verwachten dat jongeren uit zichzelf een klantbenadering tonen die enigszins gebaseerd is op ervaring in omgang met klanten. Enige begeleiding/coaching van ervaren krachten zou toch wel goed zijn. Jongeren zijn goedkope krachten, en daarom is de verleiding waarschijnlijk erg groot om maar “een blik” jongeren open te trekken en in de winkel te laten werken, maar zorg er dan voor dat er een gezonde balans van ervaring en jeugd in zo’n winkel aanwezig is. Het schrikt enorm af als er alleen maar jongeren aanwezig zijn. Eergisteren nog een stel (ca. 45-50) tegen elkaar horen zeggen dat ze maar beter een andere dag terug zouden moeten komen, omdat er “geen volwassene” aanwezig was. Die mensen liepen weer onverrichter zake de winkel uit. Tja, da’s toch wel erg verkeerd.
JoGu
Als je iets van Apple wilt…. Koop het dan bij Mediamarkt, Computerland, Mycom of Dixon… Althans een Ipad oid…
Deze zaken geven gewoon 2 jaar garantie. Er zit nl verschil tussen fabrieksgarantie en de garantie wat een verkoper moet of wil geven. Laat die Apple achtige winkels toch verrekken met hun waardeloze services en kijk even verder dan je neus lang is.
Simon
Origineel geplaatst door Michel Apple hoeft in Nederland geen 2 jaar garantie te verlenen, de 1 jaar garantie die Apple geeft is namelijk fabrieksgarantie. Apple als verkoper moet in Italië wel 2 jaar garantie verlenen volgens de wettelijke garantie.Google maar even op fabrieksgarantie en wettelijke garantie.
Als je een Apple product bij bijvoorbeeld de MediaMarkt koopt dan moet de MediaMarkt ook de garantie verzorgen (en NIET Apple).
Je vergeet echter één ding: Apple verkoopt ook (via internet). Als een klant dus via internet een Apple product koopt, dan hoort Apple 2 jaar garantie te bieden.
Volgens mij speelt er nog iets anders, en dat is de rol van de consument, die, laten we eerlijk zijn, nou ook niet altijd even fris is…. Als ik het wel heb brengt Apple elk jaar een nieuwe iPhone, Pod, Pad, Book, PowerMac uit, toch? Dus als je dan 2 jaar garantie hebt komen er geheid heel veel mensen na een jaar met zelf gecreëerde mankementen en zal Apple heel vaak gedwongen zijn om uit kostenoverwegingen dan maar een nieuwe, het nieuwste model, te geven hetgeen natuurlijk het plan van de consument is, maar financieel niet te doen is voor Apple.
Er is natuurlijk een verband met de garantietermijn van 1 jaar en het lanceren van nieuwe modellen elk jaar…
EXACT? Een algemener verhaal kan ik me bijna niet voorstellen, wat een vage info. Wat is een goed product? Wat is een redelijke termijn? Niets hierover. Heb je geen bal aan aan deze info. En het zal me niet verbazen als de Italiaanse wet min of meer de zelfde vage omschrijvingen zal geven en vermoed vandaar dat Apple terecht in beroep gaat.
Moraal van dit verhaal? Bedrijven pakken gewoon de speelruimte die ze van de politici krijgen die deze vage wetten maken….
PeerSientje
Origineel geplaatst door stmr Juridische zaken zijn als sex, iedereen denkt dat hij er verstand van heeft maar het zijn er maar enkelen die precies weten hoe het zit….
Deze ga ik onthouden: prima geformuleerd 🙂
Verder niets zinnigs te vermelden in deze discussie 🙂
Bas de Boer
Handige tip om via mycom te kopen. Zag trouwens dat zij 3 jaar geven 🙂 !!
Stefaanxd
Origineel geplaatst door Louis Zoals hier al eerder vermeld, Nederland heeft deze Europese richtlijn niet geïmplementeerd. Die twee jaar geldt hier dus niet per definitie. Dus de winkelier heeft helemaal gelijk dat jij niet standaard twee jaar krijgt van Apple. De Nederlandse wetgeving zit anders in elkaar.
Natuurlijk… Vandaar dat waar ik werk (mikro electro), harende smid, en nog een aantal kleine bedrijven een boete gehad hebben omdat zij niet duidelijk hebben gemaakt dat de consument wel degelijk recht heeft op 2 jaar garantie?
fabrieksgarantie of niet.
Sterker nog. Deze bedrijven werden beschuldigt van consumenten extra kosten door te rekenen in hun garantie periode. Iets wat onzin is aangezien wij bijna alles repareren binnen de garantie periode (val, stoot en water schade na
lars
Arrogant of niet de aanklacht woord waarschijnlijk weer ingetrokken want Apple care is niet allen twee jaar garantie maar ook twee jaar ondersteuningen en je kunt met deskundigen Bellen en je krijgt hulp bij het installeren en die dingen.
En Apple vindt dat iets heel anders als garantie
Met deze smoes zijn ze er al vaker onderuit gekomen vraag me af of dit keer ook lukt
Origineel geplaatst door Simon Als je een Apple product bij bijvoorbeeld de MediaMarkt koopt dan moet de MediaMarkt ook de garantie verzorgen (en NIET Apple).Je vergeet echter één ding: Apple verkoopt ook (via internet). Als een klant dus via internet een Apple product koopt, dan hoort Apple 2 jaar garantie te bieden.
Dat zeg ik dus ook Apple hoef als Fabrikant geen garantie te geven maar als verkoper (via de Apple Store of online) moet men in Italie 2 jaar garantie geven.
De 2 jaar Europese garantie is niet van toepassing in Nederland hier gelden andere regels met een minimum van 2 jaar (is mij vertelt).
@Simon: Dat zeg ik ook Apple hoeft als fabrikant geen garantie te geven, 1 jaar fabrieksgarantie is volkomen legaal.
Maar Apple als verkoper moet garantie geven maar in Nederland is dit geen 2 jaar, in Italie geldt dit Europese wet wel de Nederlandse wetgever heeft dit niet overgenomen.
HeididelekkereKoe
@JoGu: Eh Ja maar dan ben je jouw product wel weken kwijt. Vaak 4 weken. Terwijl soms gewoon zo opgelost kan worden. Maar daar hebben ze helaas bij media markt geen verstand van. Vak kennis is bij MM ver te zoeken
hello
Het grote verschil met de 2 jaar garantie of het jaar wat apple stelt is dat we het hier over het consumenten recht hebben. Koop daarom noooooit een apple product op een bedrijfsnaam want daarmee ga je akkoord met een zakelijke overeenkomt van apple conform hun regels! Dus heb je maar een jaar garantie en kan je geen gebruik maken van het consumenten recht.
Het is te gek voor woorden dat je het tweede jaar garantie kan kopen bij Apple terwijl ze niemand vertellen dat dat standaard is.
Sterker nog, als je een officiele Apple medewerker vertelt dat je recht hebt op 2 jaar garantie krijg je als antwoord dat Apple maar één jaar garantie geeft en daarmee af (je krijgt wel te horen dat je met AppleCare het tweede jaar kan kopen).
Over de producten niks dan lof van Apple, maar de garantie gewoon *****. Arrogant bedrijf.
Hier in Nederland heb je de wet achter je staan, daar moet je je toch achter kunnen schuilen? Dan kan je toch er een zaak van maken en winnen? Of zit ik nu fout .. Ben niet helemaal juridisch ingesteld ..
Zoals hier al eerder vermeld, Nederland heeft deze Europese richtlijn niet geïmplementeerd. Die twee jaar geldt hier dus niet per definitie. Dus de winkelier heeft helemaal gelijk dat jij niet standaard twee jaar krijgt van Apple. De Nederlandse wetgeving zit anders in elkaar.
De wet bepaald dat een product een redelijke tijd mee moet gaan. Een iPhone is toch niet zulke bagger dat het maar een jaar mee gaat. Als dit meer zou zijn betekend dat dat de fabriekant een redelijke garantie termijn moet garanderen. Een iPhone is een hoogwaardig product. Of wordt dit door Apple zelf tegengesproken?
Logic board ging ooit kapot van mijn iBook. Geen garantie volgens Apple, briefje van advocaat dat ik wel recht had ivm 2 jaar en gebruikelijke gebruiksduur van product etc. En reparatie was gratis. Ik deed me alleen voor als advocaat 😉
Europese richtlijnen zijn ook wetten!!! Europese Richtlijnen zijn echter wetten met ruimte. Nederland heeft besloten hiervan te maken “recht op een deugdelijk product”. Zo zou je bij een wasmachine kunnen verwachten dat deze niet na 4 jaar opeens kapot gaat (dus zelfs dan kan je, in Nederland, na 4 jaar nog van je garantie gebruikmaken).
Juridische zaken zijn als sex, iedereen denkt dat hij er verstand van heeft maar het zijn er maar enkelen die precies weten hoe het zit….
Er is geen Europese richtlijn of wet die recht geeft op twee jaar fabrieksgarantie. Wel heb je recht op een goedwerkend product en de Europese richtlijn schrijft voor dat dit recht minimaal twee jaar duurt. Recht op een goedwerkend product is helaas niet hetzelfde als een fabrieksgarantie omdat de bewijslast na de eerste 6 maanden bij de koper ligt. Bij een twee jarige fabrieksgarantie ligt bewijslast twee jaar lang bij de verkoper/fabrikant.
Als jullie het niet van mij geloven, hopelijk dan wel van het Europees Consumenten Centrum…
Apple hoeft in Nederland geen 2 jaar garantie te verlenen, de 1 jaar garantie die Apple geeft is namelijk fabrieksgarantie. Apple als verkoper moet in Italië wel 2 jaar garantie verlenen volgens de wettelijke garantie.
Google maar even op fabrieksgarantie en wettelijke garantie.
Toen de lichtnetadapter van mijn MBP na iets meer dan een jaar stuk ging deden zowel de Apple winkel als Apple zelf dermate lang moeilijk dat ik uiteindelijk besloten heb zelf maar weer een adapter te kopen. Je kunt per slot van rekening niet zo lang zonder. Feit is wel dat er werkelijk alles aan werd gedaan om de garantie termijn 1 jaar te laten zijn en uiteindelijk liet zelfs de betreffende Apple winkel niets meer van zich horen. Omdat ik deze “service” helemaal zat was heb ik zelf maar weer een andere gekocht.
je krijgt in Nederland van Apple wel degelijk meer ruimte m.b.t. garanties dan de standaard 1 jaar. En wat dat betreft wordt de wet nageleefd, zo lijkt het. Een product heeft een (economische) levensduur die een garantie wettelijk afdwingt. Wordt dan ook gedaan. Apple loopt daarmee niet te koop, maar je krijgt het wel (je moet wel aandringen, maar het wordt dan ook toegegeven). Ik ben niet de enige met die ervaring.
Het verschil is dat je met de wettelijk bepaalde voorwaarden alleen een minimale service kunt verwachten.
Applecare gaat veel en veel verder. Zo heb ik na 2 jaar met mijn beeldscherm te sukkelen van mijn imac een volledig nieuwe imac onder applecaregarantie gekregen. Het scherm is 3 keer vervangen. Bij de 4e keer werd de complete mac ingenomen en vervangen door een courant model. Ik heb nu dus (alweer ruim een half jaar geleden overigens) een splinternieuwe 27 inch imac.
Zodra de 1 jaar garantie om is van deze machine neem ik gelijk weer applecare.
Voor ±180 euro had ik dus een volledig nieuwe mac, en voor die tijd alle service aan huis. … ik bedoel maar.
Da’s toch wel triest, Carel. Ik ben een groot Apple-fan, maar dit soort dingen zorgt voor rillingen over mijn rug. Waarom zo moeilijk doen? Waarom niet dat beetje “extra” aandacht? Die winkels moeten toch ook snappen dat de beste reclame de mond-op-mondreclame is? Het gaat ze te goed. Ze verdienen te makkelijk geld. En bovendien, er staan te veel jonge mensen in de winkels van Apple. Nu vind ik dat jongeren alle kansen moeten krijgen, maar je kan niet verwachten dat jongeren uit zichzelf een klantbenadering tonen die enigszins gebaseerd is op ervaring in omgang met klanten. Enige begeleiding/coaching van ervaren krachten zou toch wel goed zijn. Jongeren zijn goedkope krachten, en daarom is de verleiding waarschijnlijk erg groot om maar “een blik” jongeren open te trekken en in de winkel te laten werken, maar zorg er dan voor dat er een gezonde balans van ervaring en jeugd in zo’n winkel aanwezig is. Het schrikt enorm af als er alleen maar jongeren aanwezig zijn. Eergisteren nog een stel (ca. 45-50) tegen elkaar horen zeggen dat ze maar beter een andere dag terug zouden moeten komen, omdat er “geen volwassene” aanwezig was. Die mensen liepen weer onverrichter zake de winkel uit. Tja, da’s toch wel erg verkeerd.
Als je iets van Apple wilt…. Koop het dan bij Mediamarkt, Computerland, Mycom of Dixon… Althans een Ipad oid…
Deze zaken geven gewoon 2 jaar garantie. Er zit nl verschil tussen fabrieksgarantie en de garantie wat een verkoper moet of wil geven. Laat die Apple achtige winkels toch verrekken met hun waardeloze services en kijk even verder dan je neus lang is.
Als je een Apple product bij bijvoorbeeld de MediaMarkt koopt dan moet de MediaMarkt ook de garantie verzorgen (en NIET Apple).
Je vergeet echter één ding: Apple verkoopt ook (via internet). Als een klant dus via internet een Apple product koopt, dan hoort Apple 2 jaar garantie te bieden.
Volgens mij speelt er nog iets anders, en dat is de rol van de consument, die, laten we eerlijk zijn, nou ook niet altijd even fris is…. Als ik het wel heb brengt Apple elk jaar een nieuwe iPhone, Pod, Pad, Book, PowerMac uit, toch? Dus als je dan 2 jaar garantie hebt komen er geheid heel veel mensen na een jaar met zelf gecreëerde mankementen en zal Apple heel vaak gedwongen zijn om uit kostenoverwegingen dan maar een nieuwe, het nieuwste model, te geven hetgeen natuurlijk het plan van de consument is, maar financieel niet te doen is voor Apple.
Er is natuurlijk een verband met de garantietermijn van 1 jaar en het lanceren van nieuwe modellen elk jaar…
Hier is exact terug te vinden waar wij als Nederlanders recht op hebben, Consuwijzer mobile telefoon
EXACT? Een algemener verhaal kan ik me bijna niet voorstellen, wat een vage info. Wat is een goed product? Wat is een redelijke termijn? Niets hierover. Heb je geen bal aan aan deze info. En het zal me niet verbazen als de Italiaanse wet min of meer de zelfde vage omschrijvingen zal geven en vermoed vandaar dat Apple terecht in beroep gaat.
Moraal van dit verhaal? Bedrijven pakken gewoon de speelruimte die ze van de politici krijgen die deze vage wetten maken….
Deze ga ik onthouden: prima geformuleerd 🙂
Verder niets zinnigs te vermelden in deze discussie 🙂
Handige tip om via mycom te kopen. Zag trouwens dat zij 3 jaar geven 🙂 !!
Natuurlijk… Vandaar dat waar ik werk (mikro electro), harende smid, en nog een aantal kleine bedrijven een boete gehad hebben omdat zij niet duidelijk hebben gemaakt dat de consument wel degelijk recht heeft op 2 jaar garantie?
fabrieksgarantie of niet.
Sterker nog. Deze bedrijven werden beschuldigt van consumenten extra kosten door te rekenen in hun garantie periode. Iets wat onzin is aangezien wij bijna alles repareren binnen de garantie periode (val, stoot en water schade na
Arrogant of niet de aanklacht woord waarschijnlijk weer ingetrokken want Apple care is niet allen twee jaar garantie maar ook twee jaar ondersteuningen en je kunt met deskundigen Bellen en je krijgt hulp bij het installeren en die dingen.
En Apple vindt dat iets heel anders als garantie
Met deze smoes zijn ze er al vaker onderuit gekomen vraag me af of dit keer ook lukt
Dat zeg ik dus ook Apple hoef als Fabrikant geen garantie te geven maar als verkoper (via de Apple Store of online) moet men in Italie 2 jaar garantie geven.
De 2 jaar Europese garantie is niet van toepassing in Nederland hier gelden andere regels met een minimum van 2 jaar (is mij vertelt).
@Simon: Dat zeg ik ook Apple hoeft als fabrikant geen garantie te geven, 1 jaar fabrieksgarantie is volkomen legaal.
Maar Apple als verkoper moet garantie geven maar in Nederland is dit geen 2 jaar, in Italie geldt dit Europese wet wel de Nederlandse wetgever heeft dit niet overgenomen.
@JoGu: Eh Ja maar dan ben je jouw product wel weken kwijt. Vaak 4 weken. Terwijl soms gewoon zo opgelost kan worden. Maar daar hebben ze helaas bij media markt geen verstand van. Vak kennis is bij MM ver te zoeken
Het grote verschil met de 2 jaar garantie of het jaar wat apple stelt is dat we het hier over het consumenten recht hebben. Koop daarom noooooit een apple product op een bedrijfsnaam want daarmee ga je akkoord met een zakelijke overeenkomt van apple conform hun regels! Dus heb je maar een jaar garantie en kan je geen gebruik maken van het consumenten recht.