Apple steekt $100 miljoen in Japan Display
Japan Display Inc. is een belangrijke leverancier van LCD-schermen voor Apple. Het bedrijf kreeg het de afgelopen jaren moeilijk en stond aan de rand van de afgrond. Apple gaat nu via het Chinese investeringsbedrijf Harvest Group en het in Hongkong gevestigde Oasis Management geld injecteren in het bedrijf. Het zou in totaal gaan om een investering van $540 miljoen, waarvan Apple $100 miljoen voor z’n rekening neemt. Aanvankelijk was het plan om samen met TPK Holding uit Taiwan een reddingsactie op touw te zetten, maar dit mislukte begin juni.
JDI maakt al jaren iPhone-schermen voor Apple. Het bedrijf maakte daarbij een fout door stevig te blijven investeren in LCD-technologie, terwijl OLED inmiddels in opkomst was. Apple is goed voor 60% van de omzet van JDI, maar dat zal gaandeweg afnemen omdat er steeds meer iPhones met OLED-scherm zullen komen. In 2020 zou Apple voor iPhones zelfs helemaal op OLED willen overstappen. JDI is inmiddels wel begonnen met OLED-productie, maar heeft een achterstand op andere bedrijven zoals Samsung en LG Display. De Japanners zouden OLED-schermen kunnen leveren voor de volgende generatie Apple Watch. De opvolger van de iPhone XR zou wel eens een van de laatste iPhones kunnen zijn met LCD-scherm, maar dat betekent niet dat de technologie helemaal is afgeserveerd. Bij iPads en MacBooks zal Apple nog wel even doorgaan met het gebruik van de schermen.
JDI had eerder aangegeven $185 miljoen nodig te hebben, en vroeg daarbij ook om schulden kwijt te schelden en garanties te geven voor toekomstige LCD-leveringen. Apple zou dat verzoek hebben overwogen, maar wilde niet op alle verzoeken in gaan. “Ze tonen bereidheid”, zei een anonieme bron eerder. “Je zult verbaasd zijn hoe Apple bereid is ons te steunen”. Of Apple ook de schulden kwijtscheldt is echter nog de vraag.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 0 reacties