Hoe Apple ervoor zorgde dat mobiele games tegenwoordig serieus worden genomen
Invloed van Apple
Apple is op verschillende technologische vlakken zeer invloedrijk geweest. Eén daarvan is op het gebied van mobiele games. Tijdens de aankondiging van nieuwe iPhones zijn steevast demo’s te zien van de nieuwste games die het maximale uit de hardware halen. Daarmee wil Apple laten zien dat mobiele games qua graphics net zo indrukwekkend kunnen zijn als consolegames. Het heeft echter niet alleen te maken met het beter worden van de hard- en software, maar ook met de mindset van Apple. Het bedrijf vindt games belangrijk en heeft daarom in de App Store sinds iOS 11 een aparte sectie voor Games ingericht. Tijdens de Game Developers Conference, die afgelopen week in San Francisco plaatsvonden, was de invloed van mobiele games goed te merken. Gameontwikkelaars komen tijdens GDC bij elkaar om hun nieuwste projecten aan de wereld te laten zien. Wat daarbij opviel in de verslaggeving over GDC was dat er de afgelopen dagen meer geschreven werd over de komst van Fortnite Battle Royale en PUBG naar iOS, dan over andere nieuwe games die geïntroduceerd worden.
Cross-platform games
Het bijzondere aan Fortnite Battle Royale is dat de iOS-game dezelfde mogelijkheden heeft als op de console en desktop. Ook is het mogelijk om te spelen tegen anderen op de Mac, Windows of PlayStation 4. Het is een van de eerste grote games waarbij dit mogelijk is.
Er wordt nog gewerkt aan een Android-versie van de game. Want ondanks de strenge regels die Apple hanteert komt het nog vaak voor dat gameontwikkelaars eerst voor iOS kiezen en pas daarna met Android aan de slag gaan. Ook dit heeft met de invloed van Apple te maken: als je game een succes is op iOS volgt het succes op Android vanzelf.
Minder versnippering bij iPhones
Dit komt vooral door het aanbod iPhone-modellen tegenover Android-toestellen. Er zijn veel minder verschillende iPhones waar ontwikkelaars rekening mee moeten houden en de specs van al die toestellen zijn vooraf duidelijk. De variatie in specs van Android-toestellen is veel complexer. Het grootste deel van de iPhones draait bovendien op de nieuwste iOS-versie (iOS 11), terwijl de gebruikte versies bij Android-toestellen meer versnipperd zijn. De meerderheid van de Android-toestellen die in gebruik zijn draait op een oudere versie, terwijl dat bij iOS precies andersom is. Dat maakt het lastiger om een game te maken die aansluit bij de technische mogelijkheden van alle toestellen.
Mogelijkheden voor developers
Maar het aanbod wat betreft modellen en software-versies is niet de enige reden dat ontwikkelaars eerst met een iOS-versie van een game komen. Het zijn ook de mogelijkheden die Apple biedt om ontwikkelaars te stimuleren nieuwe dingen te proberen als het op games aankomt. Dit is bijvoorbeeld te zien aan Apple’s ARKit, dat op het gebied van games voorloopt op Google’s ARCore. De eerste games beginnen nu te verschijnen in de Play Store, terwijl iOS-ontwikkelaars al sinds de komst van iOS 11 in september vorig jaar hun eerste ARKit-games konden uitbrengen.
App Store is van invloed
Dat mobiele games in het algemeen steeds populairder worden komt door veel ontwikkelaars ook puur door het feit dat steeds meer mensen een telefoon hebben. “Games hebben nog nooit het bereik gehad dat ze nu hebben. Dat hebben we enerzijds te danken aan Apple’s App Store, maar vooral aan het feit dat iedereen een mobiele telefoon in zijn broekzak heeft”, aldus Zach Gage, maker van games als SpellTower en Flipflop Solitaire. Zoals hij aangeeft had Apple’s App Store een enorme invloed op de populariteit en ontwikkeling van mobiele games. De App Store laat ook zien dat Apple mobiele games serieus neemt.
Met het herontwerp van de App Store in iOS 11 hebben games een prominentere plek gekregen. Ook hebben ontwikkelaars de ruimte gekregen om het verhaal achter de game te vertellen en te laten zien hoeveel werk er in een game is gaan zitten en wat deze kan betekenen voor een gebruiker. Je kunt op het tabblad ‘Vandaag’ regelmatig verhalen lezen over ontwikkelaars en hoe ze te werk zijn gegaan bij het maken van hun game.
Kortom: voor een spelen van een indrukwekkende game hoef je niet meer een console te hebben. Op iOS is genoeg aanbod van mobiele games die net zo leuk zijn om te spelen en qua grafische mogelijkheden vaak niet onderdoen. Als je als gameontwikkelaar de juiste juiste insteek voor een mobiele game weet te vinden kun je er bovendien behoorlijk wat mee verdienen – maar dat is helaas maar voor een kleine groep ontwikkelaars weggelegd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Kijk nu de documentaire 'Theft, Death, and Steve Jobs' op YouTube (16-12)
- Deze Chinese autofabrikant maakt meer dan 30 procent van alle iPads - en rukt steeds verder op (02-12)
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Reacties: 6 reacties